Skoda Enyaq iV. Pierwsza prezentacja elektrycznej nowości. Dane techniczne, wyposażenie, nowoczesne rozwiązania

Kamil Rogala
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.Fot. Kamil Rogala
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.Fot. Kamil Rogala
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.

Skoda Enyaq iV to pierwszy elektryczny SUV w historii marki, choć nie pierwsze elektryczne auto w ogóle. W historii było wiele tego typu epizodów, ale dopiero teraz Skoda wchodzi na ten rynek „na poważnie” i postara się, aby coraz więcej klientów sięgało po zelektryfikowane rozwiązania bez półśrodków w postaci hybryd. To może się udać, bowiem do wyboru będzie aż pięć wariantów mocy, trzy wielkości akumulatora oraz dwa warianty nadwozia. Dla każdego coś miłego!

Skoda Enyaq iV. Od strony technicznej

Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.

Fot. Kamil Rogala

Nowy model czeskiej marki jest pierwszym, w którym wykorzystano modułową platformę MEB. To nowa architektura opracowana przez Grupę Volkswagena, która będzie służyła za bazę do pojazdów elektrycznych koncernu. Enyaq iV jest pierwszym modelem Skody, który zbudowano na bazie tej płyty, choć została ona już wykorzystana do produkcji modelu Volkswagen ID.3. W przyszłości na jej bazie powstanie także ID.4, Audi Q4 e-tron etc. Jakie zalety posiada to rozwiązanie?

Przede wszystkim zostało od podstaw opracowane z myślą o samochodach elektrycznych, dzięki czemu ułożenie wszystkich elementów konstrukcyjnych jest w pełni zoptymalizowane. Możliwe jest między innymi ustawienie kół niemal na rogach karoserii, a to z kolei daje stylistom mnóstwo możliwości. Mogą oni opracować sylwetkę o zupełnie nowych proporcjach w porównaniu do wcześniejszych SUV-ów Skody. Ze względu na fakt, że silnik elektryczny jest zdecydowanie mniejszy od spalinowego, przód auta może zostać skrócony, a to z kolei pozwoli wygospodarować o wiele więcej miejsca w kabinie. Przy zachowaniu niewielkich wymiarów wewnętrznych, we wnętrzu swobodnie zmieści się 7 miejsc. Zdaniem Skody, model Enyaq iV będzie ciekawą alternatywą dla Kodiaqa.

Zresztą świadczą o tym same suche dane. Pierwszy elektryczny SUV Skody ma długość 4648 mm, przy szerokości 1877 mm oraz wysokości 1618 mm. Rozstaw osi wynosi 2765 mm, a pojemność bagażnika to solidne 585 litrów. Dla porównania, wspomniany Kodiaq mierzy 4697 mm długości, 1882 mm szerokości, 1676 mm wysokości, rozstaw osi to 2791 mm a pojemność bagażnika to 650 litrów.

Skoda Enyaq iV. Z silnikiem z tyłu i napędem RWD?

Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.

Fot. Kamil Rogala

Brzmi to jak powrót do korzeni i sportowych, kultowych modeli? Być może coś w tym jest, choć na wiele sportu w tym modelu nie możemy liczyć. Silnik z tyłu i napęd na tylną oś zaoferują bazowe modele, reszta zostanie wyposażona w dwa silniki elektryczne oraz napęd na obie osie. Ale zacznijmy od początku.

Oferując trzy rozmiary akumulatorów i pięć różnych wariantów mocy, Skoda pokazuje, że Enyaq iV ma celować w bardzo szeroką grupę potencjalnych klientów. Podstawowa Skoda Enyaq 50 iV jest wyposażona w jeden silnik zamontowany i na tylnej osi (i ją napędzający) o mocy 148 KM. Maksymalny moment obrotowy w tym wariancie to 220 Nm. Jego akumulator litowo-jonowy ma pojemność brutto 55 kWh (52 kW netto) i zapewnia zasięg do 340 km. W wersji 60 iV, nowy Enyaq posiada akumulator 62 kWh (58 kWh netto), generuje moc 180 KM, moment obrotowy 310 Nm oraz zasięg do 390 km. Model Enyaq 80 iV generuje moc 200 KM, moment obrotowy do 310 Nm i pokonując nawet 510 km w cyklu WLTP legitymuje się największym zasięgiem w ofercie. Zamontowany w tej wersji akumulator 82 kWh (77 kWh netto) jest również używany w dwóch wariantach napędu na wszystkie koła - w połączeniu z drugim silnikiem elektrycznym na przedniej osi Enyaq 80x iV wytwarza 260 KM, a ENYAQ RS iV aż 300 KM. Oba te modele mają zasięg 460 km.

Najmocniejsza odmiana Skody Enyaq RS iV ma również bardzo przyzwoite osiągi. Przyspiesza od startu zatrzymanego do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h - 20 km/h szybciej niż inne warianty mocy. Ponadto najmocniejszy Enyaq iV może holować przyczepę o masie do 1400 kg.

Skoda Enyaq iV. W służbie oszczędności

Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.

Fot. Kamil Rogala

Aerodynamika Skody Enyaq iV zapewnia wysoki poziom wydajności, a co za tym idzie, duże zasięgi. Jest to również widoczne we współczynniku oporu powietrza (cx) na poziomie 0,27, który uzyskuje się między innymi za pomocą opon o szczególnie niskich oporach toczenia. Opcjonalnym wyposażeniem elektrycznego SUV-a jest pompa ciepła, która służy do ogrzewania i klimatyzacji wnętrza. Wysoce wydajny system pompy ciepła spręża czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem. Wytwarza ciepło, które służy do ogrzania zimnego powietrza napływającego do samochodu. W ten sposób około 3 do 4 kWh na 100 km mniej energii z akumulatora jest wykorzystywane do zasilania nagrzewnicy wysokonapięciowej - co oznacza, że zasięg jest do 30% większy niż w pojazdach elektrycznych bez pompy ciepła w temperaturach tak niskich jak - 25°C. Ot, taka ciekawostka.

Skoda Enyaq iV. Nowoczesne rozwiązania

Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.

Fot. Kamil Rogala

Kolejną ciekawostką jest zastosowanie m.in. wyświetlacza head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Warto zwrócić uwagę, że wyświetlacz umieszczony przed oczami kierowcy jest bardzo kompaktowych rozmiarów. Skoda postanowiła nie stosować dużych wirtualnych zegarów, zaś sporą część najczęściej używanych informacji przenieść na wyświetlacz head-up. Enyaq iV to pierwszy model Skody, który wyposażono w wyświetlacz przezierny z rozszerzoną rzeczywistością, który wyświetla informacje w dwóch różnych obszarach.

Oprócz aktualnej prędkości i wykrytych znaków drogowych, informacje z systemów wspomagających i instrukcje nawigacyjne mogą być również wyświetlane na przedniej szybie tuż nad deską rozdzielczą, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Strefa projekcji w rzeczywistości rozszerzonej jest większa i znajduje się wyżej na przedniej szybie, nadal dobrze widoczna dla kierowcy. Obraz jest skierowany na drogę przed pojazdem, gdzie większe symbole, takie jak strzałki kierunkowe wskazują instrukcje nawigacyjne, wyświetlane są także informacje związane z adaptacyjnym asystentem pasa ruchu lub adaptacyjnym tempomatem. Oprócz tego wyświetlane są znaki drogowe lub ostrzeżenia. Kierowca może indywidualnie dostosować położenie obszaru wyświetlacza na przedniej szybie, ustawić kolor i jasność oraz wybrać, jakie informacje mają być wyświetlane w menu systemu info-rozrywki. Co jeszcze?

Jedną z ciekawszych nowości jest także zdalne parkowanie, które pozwala kierowcy wjechać pojazdem na szczególnie wąskie równoległe i zatokowe miejsca parkingowe zdalnie za pośrednictwem smartfona i aplikacji Skoda Connect. System przejmuje kierowanie i automatycznie hamuje. Park Assist ma teraz również funkcję wyszkolonego parkowania. Dzięki temu kierowca może zarejestrować swoją trasę na często używanym parkingu, na przykład na wąskim i pochyłym podjeździe. Wystarczy to zrobić tylko raz, a następnie auto automatycznie powtórzy tę trasę dokładnie w ten sam sposób w dowolnym momencie po naciśnięciu przycisku.

Skoda Enyaq iV. Stylistyczna (r)ewolucja?

Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.

Fot. Kamil Rogala

Zazwyczaj oglądając nowe generacje modeli Skody bądź wersje po liftingu, ciągle mówimy o ewolucji stylistycznej. Nowy Enyaq iV wygląda naprawdę ciekawie i w tym przypadku można pokusić się o stwierdzenie, że jest to rewolucja. Mała, spokojna i nieco zachowawcza, ale jednak rewolucja. Sam producent wspomina, że najważniejszą i najbardziej rzucającą się w oczy zmianą, jest przede wszystkim nowy, podświetlany grill oraz zupełnie nowa kolekcja felg w rozmiarze od 18 do aż 21 cali.

Mowa o tzw. Crystal Face, czyli podświetlanym aż 130 diodami LED przedni grillu, który będzie oferowany w modelach od 80 iV w górę. Crystal Face ma animowaną funkcję Coming / Leaving Home i wraz z modułami LED świateł mijania i drogowych w pełnych reflektorach LED Matrix i światłach do jazdy dziennej tworzy przyjemną dla oka świetlną sygnaturę. Opcjonalne, w pełni diodowe tylne światła mają krystalicznie oświetlony obszar, który podobnie jak dynamiczne wskaźniki jest częścią animowanej funkcji Coming / Leaving Home. Aktywuje się, gdy pojazd jest otwarty lub zablokowany przy słabej widoczności.

Jeśli chodzi o nowe wzory felg, model Enyaq 50 iV jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi stalowe, podczas gdy wszystkie inne modele są wyposażone w felgi aluminiowe. Dostępnych jest łącznie osiem różnych zestawów kół o średnicach od 18 do 21 cali.

Skoda Enyaq iV. Nowoczesność i funkcjonalność

Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów
Model Enyaq iV jest dla Skody tym samym, czym ID.3 dla Volkswagena. To nowy krok w rozwoju i próba wejścia na ciągle rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Podobnie jak i Volkswagen, tak samo Skoda nie ma zamiaru podejmować tematu ostrożnie, tylko zdobyć szturmem jak największe rzesze klientów. Czy to się uda? Zapowiada się bardzo ciekawie.

Fot. Skoda

We wnętrzu nowej Skody Enyaq iV możemy zauważyć stylistykę, która kojarzy się z nową Octavią. W oczy rzuca się jednak ogromny, aż 13-calowy wyświetlacz główny systemu info-rozrywki. Oferuje konfigurowalne układy i można nim sterować za pomocą dotyku, suwaka dotykowego, gestów wielodotykowych i ruchów dłoni. Co więcej, można go również obsługiwać za pomocą cyfrowego asystenta głosowego Laura. Rozumie 15 języków, z których sześć potrafi nawet przetwarzać w płynnie wypowiedziane zdania. Przeprojektowany Digital Cockpit prezentuje kierowcy najważniejsze informacje, takie jak prędkość, dane dotyczące jazdy, nawigacji i aktywnych systemów wspomagania, na 5,3-calowym wyświetlaczu. A kierowca może intuicyjnie przełączać się między różnymi układami za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Oczywiście większość tradycyjnych, fizycznych przycisków została poświęcona na rzecz funkcji dotykowych, ale na szczęście najważniejsze grupy funkcji nadal są w wersji „guzikowej”.

Skoda Enyaq iV. Podsumowanie

Zupełnie nowy model to ogromne wydarzenie dla marki, jak również ciekawa sytuacja na rynku. Co prawda do premiery rynkowej pozostało jeszcze sporo czasu, zaś start produkcji zapowiedziany jest na końcówkę roku, ale już teraz możemy zastanawiać się, jak zachowa się konkurencja. Ceny co prawda nie są jeszcze znane, a to przecież one będą decydujące, ale spodziewamy się poziomu nieco niższego, niż Volkswagen ID.3.

Parametry poszczególnych wersji Skody Enyaq iV:

Skoda Enyaq iV – dane techniczne oferowanych wersji

Wymiary

4,649×1,879×1,616 mm, rozstaw osi: 2,765 mm

Model

Enyaq 50 iV

Enyaq 60 iV

Enyaq 80 iV

Enyaq 80x iV

Enyaq RS iV

Napęd

4×2

4×2

4×2

4×4

4×4

Moc maksymalna

109 kW (148 KM)

132 kW (180 KM)

150 kW (204 KM)

195 kW (265 KM)

225 kW (300 KM)

Moment obrotowy

220 Nm

310 Nm

310 Nm

425 Nm

460 Nm

Przyspieszenie

(0–100 km/h)

11.4 s

8.7 s

8.5 s

6.9 s

6.2 s

Prędkość maksymalna

160 km/h

160 km/h

160 km/h

160 km/h

180 km/h

Zasięg (WLTP)

340 km

390 km

510 km

460 km

460 km

 


Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać?

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty