Seat Leon. Tak zaczęła się historia modelu. Powstały już cztery generacje

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Pierwsza generacja modelu SEAT Leon wyjechała na ulice w 1999 roku.
Pierwsza generacja modelu SEAT Leon wyjechała na ulice w 1999 roku. Seat
Pierwsza generacja modelu SEAT Leon, wyposażona w silnik o mocy 180 KM, napęd na cztery koła i 6-stopniową skrzynię biegów, wyjechała na ulice w 1999 roku. Potem powstały jeszcze trzy generacje.

Pierwsza generacja modelu SEAT Leon wyjechała na ulice w 1999 roku. Wraz z pojawieniem się Leona na rynku zmianie uległa tożsamość korporacyjna marki – błękit i biel logotypu zostały zastąpione przez czerwień i srebro. Leon był pierwszym samochodem marki SEAT, który wyposażono w silnik o mocy 180 KM, napęd na cztery koła i sześciostopniową skrzynię biegów. Równocześnie model ten stał się pierwszym klasycznym, kompaktowym hatchbackiem, jaki został przedstawiony przez markę SEAT pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Z kolei już w 2000 roku pojawiły się na rynku wersje z mocniejszą jednostką napędową VR6 o pojemności 2.8 l i mocy 204 KM, a 2 lata później do gamy dołączyła usportowiona wersja o mocy 201 KM lub 225 KM, czyli pierwszy sportowy samochód hiszpańskiego producenta.

Druga generacja, czyli SEAT Leon II produkowana była w latach 2005-2012. To właśnie rok po wejściu Polski do Unii Europejskiej model ten został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show. Samochód ten w całości zaprojektował Walter de Silva – uznany, włoski projektant motoryzacyjny. Cztery lata później samochód przeszedł delikatny face lifting, w ramach którego zmieniono kierownicę, przeprojektowano konsolę środkową pojazdu oraz dokonano zmian w obrębie zderzaków, reflektorów, tylnych lamp i atrapy chłodnicy.

Hiszpański producent zaprezentował światu Leona III po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Paryżu w lipcu 2012 roku. Model ten oprócz pięciodrzwiowego hatchbacka – jak w przypadku poprzednich generacji – pojawił się w sprzedaży także jako 3-drzwiowy hatchback, a rok później również pod postacią kombi, zaprezentowanego podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Tym, co cechowało III generację Leona, są w pełni LED-owe przednie reflektory oraz ostre krawędzie nadwozia z wyraźnie zarysowanymi przetłoczeniami. Dwa lata po premierze modelu zaprezentowana została sportowa odmiana samochodu, w 2014 roku światło dzienne ujrzało kombi – Leon X-Perience, a rok później wariant Cross Sport.

28 stycznia 2020 roku po raz pierwszy światło dzienne ujrzał SEAT Leon IV, który już na pierwszy rzut oka cechuje się dynamiczną sylwetką. Wrażenie to potęgowane jest wyżej poprowadzoną linią szyb oraz listwą LED, z którą połączone są tylne światła. Historia zatoczyła koło – z oferty zniknął 3-drzwiowy hatchback, a nowy SEAT Leon dostępny jest wyłącznie jako kombi lub pięciodrzwiowy hatchback, w pięciu wersjach wyposażenia: Reference, Style, Full LED, Xcellence oraz FR.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty