Saab 9-3 (1998 – 2002)

Maciej Chybowski
Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem 5-drzwiowym ma charakterystyczną i rozpoznawalną sylwetkę.
Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem 5-drzwiowym ma charakterystyczną i rozpoznawalną sylwetkę.
W Saabie postawiono na bezpieczeństwo, które jest ważniejsze od urody.

W Saabie postawiono na bezpieczeństwo, które jest ważniejsze od urody.

Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem 5-drzwiowym ma charakterystyczną i rozpoznawalną sylwetkę.
Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem 5-drzwiowym ma charakterystyczną i rozpoznawalną sylwetkę.

 

Model 9-3 pojawił się w roku 1998 jako kontynuacja serii 900 opartej na płycie podłogowej Opla Vectra. Wprowadzone wówczas modyfikacje stylistyczne nadwozia i wnętrza utrzymały się aż do roku 2002, gdy pokazany został odnowiony SAAB 9-3 w postaci sedana.

 


Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem 5-drzwiowym ma charakterystyczną i rozpoznawalną sylwetkę.
Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem 5-drzwiowym ma charakterystyczną i rozpoznawalną sylwetkę.

Wersje nadwozia

 

Saab był oferowany jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz kabriolet z dwojgiem drzwi. Nadwozia zamknięte zdają się być nieco ociężałe, na skutek wierności tradycji. Od 50-ciu lat Saaby mają opadającą tylną część karoserii. Kolejny przykład wpływu tradycji to deska rozdzielcza przypominająca kokpit w niewielkim samolocie. Ergonomia bez zarzutu, logicznie rozmieszczone zegary, a

Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem kabriolet.
Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem kabriolet.

wśród nich jest nawet wskaźnik ciśnienia wytwarzanego przez turbosprężarkę. Fotele są komfortowe, w opcji obszywane skórą i podgrzewane.

 

Silniki

 

W Saabie 9-3 można wybrać każdy silnik pod warunkiem, że będzie dwulitrowy. Od momentu zastosowania turbosprężarki (Saab zrobił to pierwszy w seryjnej produkcji w 1977 r.), podstawową jednostką napędową stał się, wzięty od

Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem kabriolet.
Fot. Maciej Chybowski: Saab 9-3 z nadwoziem kabriolet.

Triumpha, 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1985 ccm. Jego moc wzrastała od 145 do 205 KM. Stosowano także 16-to zaworową jednostkę 2,3 l w najmocniejszej odmianie „Vigen” o mocy 230 KM, a także montowaną z automatyczną skrzynią biegów, widlastą szóstkę o mocy 170 KM, którą dostarczył Opel. Auta z tym silnikiem najlepiej się sprzedawały w Stanach Zjednoczonych. Zupełną nowością u Saaba był, także oplowski, 4-cylindrowy diesel pojemności 2,2 l dający moc 116 KM. Jedyny silnik z rodziny

Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów Saaba od lat stawiana jest za wzór funkcjonalności.
Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów Saaba od lat stawiana jest za wzór funkcjonalności.

dwulitrowych, którego nie wspomagała turbina uzyskiwał moc 130 koni mechanicznych. Konstruktorzy SAAB-a wprowadzili termin LPT - Low Pressure Turbo stosowany przy silnikach nazywanych „Ecopower”. Chodziło o zmniejszone ciśnienie doładowania, co miało dawać mniejsze zużycie paliwa, pozwalając na uzyskanie „tylko” 150 KM.

 

Własności jezdne

 

Producent zapewnia, że prowadzenie Saaba 9-3 po krętych drogach jest czystą przyjemnością. W przełożeniu na język konkretów oznacza to, że z przodu są kolumny McPhersona, a z tyłu skrętna belka ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami.

Fot. Maciej Chybowski: Wnętrze pojazdu wykonane jest z materiałów wysokiej jakości.
Fot. Maciej Chybowski: Wnętrze pojazdu wykonane jest z materiałów wysokiej jakości.

Zawieszenie jest w miarę komfortowe i w miarę sztywne. Na polskich nierównościach ta „sztywność” bywa dokuczliwa.

 

Sytuacja rynkowa

 

Ciekawe, że Saaby są chętnie wybierane przez architektów, urzeczonych ich sylwetką. Ważniejsze od urody jest jednak bezpieczeństwo, a w tej dziedzinie Saab od dawna ma wielej pomysłów zastosowanych w seryjnej produkcji. Pasy bezpieczeństwa (od 1962 roku!), stacyjka umieszczona pomiędzy fotelami (w celu ochrona kolan), zderzaki absorbujące energię (od 1971 r.), belki wzmacniające w drzwiach, składana kolumna kierownicy,

Fot. Maciej Chybowski: Stacyjka zapłonu umieszczona jest między fotelami.
Fot. Maciej Chybowski: Stacyjka zapłonu umieszczona jest między fotelami.

bezazbestowe okładziny hamulcowe, dwuczęściowe poduszki boczne i aktywne zagłówki - to tylko kilka z 1100 udoskonaleń, które wprowadzono przy okazji zmiany modelu z 900 na 9-3.

 

Nowe sedany (po 2002 roku) kosztują od 113 tys. zł, cabrio - od 165 tys. zł. Używane też nie należą do najtańszych. Fachowcy twierdzą, że intensywna eksploatacja silników z turbosprężarką powoduje szybsze zużycie elementów przenoszących napęd: półosi, przegubów, skrzyń biegów i wreszcie samych turbosprężarek, jeśli źle się z nimi obchodzono. Po przebiegu ponad stu tysięcy kilometrów zdarzać się mogą usterki listwy zapłonowej, przenoszącej wysokie napięcie z jednej cewki do wszystkich cylindrów.  

  

Zalety:

- wysoka jakość wykonania,

- dobra dynamika,

- wysoki poziom bezpieczeństwa.

 

Wady:

- przyspieszone zużywanie się elementów przeniesienia napędu,

- wysokie zużycie paliwa,

- wysokie koszty eksploatacji.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych

 

Sprzęgło

450

błotnik

690

Reflektor

580

amortyzator

350

 

Orientacyjne ceny używanych w tys. zł  

 

Model, okres produkcji

2002

2001

2000

1999

1998

HTB 3d 2,0/130 KM ( 02/98 – 10/00 )

 

 

34,4

31,1

28,0

HTB  5d 2,0 LPT/150 KM (07/00 – 12/02)

42,4

38,7

36,9

 

 

 HTB 3d 2,0 HDT/205 KM (08/98 – 09/99 )

 

 

 

34,8

31,4

HTB 5d 2.2 TiD/115 KM (02/98 – 12/01)

 

39,5

35,0

31,7

28,5

 Cabrio Aero 2,0 l/205 KM (09/99 – 07/03)

85,6

72,2

61,5

51,0

 

Cabrio SE 2,0 l/154 KM (09/98 – 12/00)

 

 

54,1

44,8

38,6

 

Wybrane dane techniczne:

 

Model rodzaj silnika

2.0 LPT

2.0 T

2.0 TS

2.2 TiD

Pojemność (cm 3)

1985

1985

1985

2172

Moc (KM) przy obr./minutę

150/5500

185/5500

205/5500

125/4000

Maksymalny moment obr. (Nm) przy obr/min

240/1800

263/2100

280/2200

280/1500

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

8,5

8,0

7,3

11,0

Maksymalna prędkość (km/h)

215

230

235

200

Średnie zużycie paliwa  l/100 km

8,9

9,2

9,7

7,0

           

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty