Rynek samochodów używanych odbił w 2023 roku — najnowsze badania autoDNA

Materiał informacyjny autoDNA

W 2023 roku rynek samochodów używanych doświadczył ożywienia po znacznych spadkach z roku 2022. Największy wzrost odnotowano w przypadku przerejestrowań krajowych aut używanych oraz zmian właścicieli importowanych pojazdów już zarejestrowanych w Polsce.

Pomimo tego, pierwsze rejestracje sprowadzanych aut pozostały na niskim poziomie w 2023 roku, a cały rynek wciąż nie osiągnął kondycji z roku 2021. Takie wnioski płyną z analizy rynku samochodów używanych w Polsce, na podstawie danych autoDNA.

Rynek ten jest kluczowym wskaźnikiem kondycji gospodarczej, z uwagi na to, że zakup samochodu jest drugim po nieruchomościach najważniejszym wydatkiem konsumentów.

Rok ubiegły okazał się stosunkowo pomyślny dla kupujących i sprzedających samochody używane, pomimo utrzymującej się wysokiej inflacji i braku jednorazowych wydarzeń zakłócających rynek, które miały miejsce w latach 2020-2022. Niemniej jednak rynek nadal pozostaje daleko w tyle za poziomem z 2021 roku.

Jakie problemy pojawiły się na rynku samochodów używanych?

W 2023 roku branża motoryzacyjna borykała się z ograniczoną dostępnością komponentów do produkcji aut, co wpływało z kolei na dostępność nowych pojazdów w salonach i ich rosnące ceny.

W obliczu wysokich kosztów konsumenci częściej decydowali się na zakup używanych aut niż na nowe modele. Rynek ofert sprzedaży samochodów używanych, wcześniej zarejestrowanych w Polsce, był bogaty, a ceny poszczególnych pojazdów ustabilizowały się po wzrostach w latach 2021-2022.

W 2023 roku nastąpiło pewne spowolnienie wzrostu cen, co skłoniło klientów do powrotu na rynek wtórny — wstrzymywali się oni z zakupami w 2022 roku. Importowane samochody nadal stanowią znaczącą część rynku. Analiza danych wykazała, że najczęściej importowane są pojazdy z Kanady, USA oraz Europy Zachodniej, przy czym samochody z USA i Kanady często mają uszkodzenia, zwłaszcza z przodu. Z kolei import z Europy Zachodniej charakteryzuje się mniejszym odsetkiem uszkodzonych pojazdów.

Wzrost importu aut z UE i innych krajów w 2023 roku przyczynił się do zwiększenia liczby ofert sprzedaży na rynku wtórnym. Pomimo procentowych wzrostów, rynek samochodów używanych nie odzyskał jeszcze pełnego potencjału sprzed dwóch lat.

Statystyki autoDNA z 2023 roku pokazują, że zarejestrowano 736 tys. samochodów używanych z importu, co stanowi 5% wzrost w porównaniu z 2022 rokiem. Ogółem zarejestrowano prawie 2 mln aut importowanych, co oznacza, że na każdy nowy samochód osobowy z salonu przypada średnio cztery używane auta importowane.

Co roku do Polski trafia wiele używanych samochodów z odnotowaną wcześniej szkodą. Aby uniknąć ryzyka, warto sprawdzić prawdziwą historię samochodu używanego za pomocą numeru VIN (w tym kolizje, wypadki, archiwalne zdjęcia, wcześniejsze przeznaczenie pojazdu, objęcie zastawem skarbowym, kradzieże).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty