Rajd Wisły 2022. Szwedzi najszybsi, o tytule zadecyduje ostatnie runda

Tomasz Szmandra
Beskidzki klasyk wrócił w tym roku do kalendarza mistrzostw Polski po siedmioletniej przerwie. Zawody z bazą w Istebnej były więc siódmą, przedostatnią rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) oraz MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.  Oprócz tego popularna „Wisełka” zaliczana była do Rajdowych Mistrzostw Południa i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska.
Beskidzki klasyk wrócił w tym roku do kalendarza mistrzostw Polski po siedmioletniej przerwie. Zawody z bazą w Istebnej były więc siódmą, przedostatnią rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) oraz MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Oprócz tego popularna „Wisełka” zaliczana była do Rajdowych Mistrzostw Południa i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. RSMP
Tom Kristensson i Andreas Johansson w Hyundaiu i20 R5 triumfowali w 67. edycji Rajdu Wisły. Na mecie zlokalizowanej w centrum stolicy Beskidów Szwedzi wywalczyli komplet punktów, po tym jak zwyciężyli również na dodatkowo punktowanym, finałowym odcinku rajdu tzw. Power Stage.

Beskidzki klasyk wrócił w tym roku do kalendarza mistrzostw Polski po siedmioletniej przerwie. Zawody z bazą w Istebnej były więc siódmą, przedostatnią rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) oraz MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Oprócz tego popularna „Wisełka” zaliczana była do Rajdowych Mistrzostw Południa i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska.

Załogi rywalizowały na dziesięciu odcinkach specjalnych o łącznej długości 110,94 km. Warunki na trasie były niezwykle wymagające. Kręte, wąskie odcinki w okolicach Wisły, Ustronia, Istebnej, Milówki i Rajczy zmoczył deszcz, mnożąc liczbę pułapek i zdradliwych miejsc.

Zawody zakończyły się pewnym zwycięstwem duetu Kristensson/Johansson. Podczas piątkowego etapu rajdu liderzy punktacji mistrzostw wygrali dwa z czterech oesów, a w sobotę byli najszybsi na wszystkich sześciu próbach i na mecie zameldowali się z ponad minutową przewagą nad rywalami. To trzecie w tym sezonie zwycięstwo Szwedów w rundzie RSMP. Poprzednio byli najlepsi w Rajdzie Podlaskim i Rajdzie Żmudzi na Litwie. Kristensson i Johansson wygrali także dodatkowo punktowany Power Stage i dopisali do swojego konta komplet punktów (35) za Rajd Wisły.

Na drugim miejscu finiszowali Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), przedłużając tym samym szanse na pokonanie Kristenssona i Johanssona w wyścigu po mistrzostwo Polski. Trzecie miejsce wywalczyli Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy w sobotę zmagali się z problemami technicznymi. Załoga Orlen Team straciła drugie miejsce na dwa oesy przed końcem rywalizacji.

Takie wyniki oznaczają, że w grze o mistrzostwo Polski pozostają już tylko Kristensson (200 pkt) i Grzyb (186 pkt). Szweda nie zdoła już wyprzedzić Wróblewski (158 pkt). O tym kto założy mistrzowską koronę zdecydują zatem wyniki Rajdu Koszyc (22-23 października) – finałowej rundy RSMP 2022. Do końcowej klasyfikacji mistrzostw liczy się siedem najlepszych wyników.
Tegoroczny Rajd Wisły okazał się pechowy dla załogi Hubert Kowalczyk i Jarek Hryniuk. Jadący Peugeotem 208 RS zawodnicy radzili sobie świetnie na pierwszych pięciu odcinkach, jednak na szóstej próbie, w miejscu z pozoru niegroźnym, auto ześlizgnęło się z jezdni. Akcja wyciągania zakleszczonego pojazdu trwała kilkanaście minut. Załoga wróciła na trasę licząc, że uda się w wyznaczonym czasie dojechać na start kolejnego odcinka. Niestety, uszkodzona półoś całkowicie unieruchomiła auto przed siódmym odcinkiem.

Z kolei po raz drugi z rzędu rundę Motul HRSMP wygrali Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth 4×4). Na drugim stopniu podium stanęli Marcin Grzelewski i Krzysztof Niedbała (Ford Sierra RS Cosworth 4×4), a trzecie miejsce zajęli Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek (Audi Quattro).

W klasyfikacji samochodach z napędem na jedną oś w Rajdzie Wisły triumfowali Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4), co jest ich trzecim zwycięstwem w tym sezonie. Na 10 odcinkach specjalnych wypracowali sobie blisko 3,5 minuty przewagi nad kolejną z załóg – Markiem Nowakiem i Adamem Grzelką (Opel Corsa Rally4). Najniższy stopień podium zajęli Jacek Sobczak i Michał Marczewski (Porsche 911 GT3, +3:53,5 s). Sroce i Kielarowi do przypieczętowania tytułu mistrzów Polski w klasie 2WD zabrakło dwóch punktów, więc również w tym przypadku decydujące będą wyniki Rajdu Koszyc.

Wyniki 67. Rajdu Wisły (RSMP):

1. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) 1:12:28,49 s
2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1:14,4 s
3. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:15,6 s
4. Gabryś/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +3:38,1 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2) +5:32,7 s
6. Bolek/Jastrzębski (Ford Fiesta Rally3) +6:34,8 s
7. Sroka/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +8:45,6 s
8. Zednik/Zednikowa (Ford Fiesta Rally2 MKII) +10:51,9 s
9. Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +10:59,6 s
10. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +12:14,4 s

Klasyfikacja RSMP po 7 rundach:

1. Kristensson/Johansson 200 pkt
2. Grzyb/Binięda 186 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 158 pkt
4. Gabryś/Dymurski 98 pkt
5. Lubiak/Dachowski 71 pkt
6. Byśkiniewicz/Siatkowski 71 pkt
7. Płachytka/Nowaczewski 69 pkt
8. Bolek/Jastrzębski 62 pkt
9. Jacek Sobczak 47 pkt
10. Sroka/Kielar 44 pkt

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie