Punto Wielki

(mp)
Aleksander Macedoński zdobył przydomek „Wielki” podbijając niemal cały ówcześnie znany świat. Czyżby nazwą Grande (Wielki) dla nowego Punto Fiat chciał z góry zapewnić autu podobny sukces?

Aleksander Macedoński zdobył przydomek "Wielki" podbijając niemal cały ówcześnie znany świat. Czyżby nazwą Grande (Wielki) dla nowego Punto Fiat chciał z góry zapewnić autu podobny sukces?

 

Nowe Punto zostanie wprowadzony na nasz rynek w styczniu 2006 r. Nie zostanie jednocześnie wstrzymana sprzedaż obecnie dostępnego modelu Punto.

Fot. Fiat
Fot. Fiat

 

Grande Punto zaprojektowany został przez Giorgetto Giugiaro we współpracy z Centrum Stylizacyjnym Fiata. Pojazd znacznie różni się wyglądem od poprzednika. Jest od niego o 6,5 cm dłuższy, 2,7 cm szerszy i 1 cm wyższy. O 5 cm zwiększono także rozstaw osi. Grande Punto klasyfikowany jest w segmencie B razem z Renault Clio III czy Oplem

Fot. Fiat
Fot. Fiat

Corsą. Wyróżnia się jednak rozstawem osi, którym ustępuje jedynie Clio trzeciej generacji. Jest także najdłuższym autem segmentu B.

Fot. Fiat
Fot. Fiat

 

Kształt przedniej części nadwozia wydaje się nawiązywać do Maserati - marki należącej do koncernu Fiata, produkującej luksusowe, sportowe auta. Zabieg ten ma  pozwolić na przyciągnięcie uwagi klientów, którzy cenią dynamiczny styl pojazdu.

 

W zawieszeniu przednim zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. To rozwiązanie podobne do wykorzystanego w poprzedniej generacji

Fot. Fiat
Fot. Fiat

Punto. Dokonano w nim jednak pewnych modyfikacji mających na celu zwiększenie komfortu podróżowania. Zmieniono m.in. twardość elementów tłumiących

 

Grande Punto oferowany będzie na naszym rynku zapewne w 3- i 5-drzwiowej wersji hatchback. Każdą z nich może podróżować pięciu pasażerów. Pojemność bagażnika wynosi  275 l.

 

Do napędu Grande Punto oferowanego na europejskich rynkach przewidziano silniki benzynowe: 1,2 l/65 KM i 1,4

Fot. Fiat
Fot. Fiat

l/77  KM oraz wysokoprężne  - produkowany w Polsce 1,3 l Multijet o mocy 75 KM lub 90 KM i 1,9 l/120 lub 130 KM. Wszystkie diesle mają układ bezpośredniego wtrysku common rail i są doładowane turbosprężarką, która w przypadku silników 1,3 l/90 KM i obu 1,9 l ma zmienną geometrię łopatek turbiny. Jednostki napędowe współpracują z 5-stopniową, manualną skrzynią biegów. W wersjach z silnikiem wysokoprężnym 1,9 l i 1,3 l/90 KM dostępna ma być

Fot. Fiat
Fot. Fiat

6-biegowa przekładnia ręczna. 

 

W testach Euro NCAP Grande Punto przyznano maksymalną notę pięciu gwiazdek. Auto zdobyło 33 na 37 punktów za ochronę pasażerów, 19 na 36 punktów (trzy gwiazdki) w teście bezpieczeństwa pieszego i trzy gwiazdki (35 punktów z 47 możliwych) w teście bezpieczeństwa dzieci.

 

Od początku 2005 r. stycznia do końca września samochody marki Fiat kupiło w Europie 558 439 klientów. To o 17,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2004 r. Grande Punto ma zmienić tę tendencję. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

diesel

diesel

Pojemność

skokowa (cm3)

1242

1368

1248

1248

1910

1910

Moc (KM)

65

77

75

90

120

130

Przyspieszenie

 0-100 km/h (s)

14,5

13,2

13,6

11,9

10,0

9,5

Prędkość

maksymalna (km/h)

155

165

165

175

190

200

Zużycie paliwa

trasa/miasto (l/100 km)

5,1/7,9

5,2/7,7

4,0/5,9

3,9/5,9

4,5/7,5

4,6/7,6

Długość x szerokość

x wysokość (cm)

403 x 169 x 149

Rozstaw osi (cm)

251

Pojemność

bagażnika (l)

275

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty