Płyn hamulcowy na pierwszym planie

(opr)
BFT 3210 - tester temperatury wrzenia płynu hamulcowego.
BFT 3210 - tester temperatury wrzenia płynu hamulcowego.
Płyn hamulcowy to najważniejszy element eksploatacyjny układu hamulcowego. W codziennej eksploatacji rzadko poświęcamy mu więcej uwagi.

Potwierdzają to badania niezależnych organizacji, które wykazują ze w Polsce ponad 70% samochodów poruszających się po drogach ma przestarzały płyn hamulcowy.

Temperaturę wrzenia płynu hamulcowego powinno się sprawdzać przy każdej wizycie w warsztacie. Dopuszczalna do użytkowania temperatura wrzenia płynu hamulcowego nie powinna spadać poniżej 180° C (zmierzone w zbiorniczku). Z doświadczenia wiadomo bowiem, że punkt wrzenia tego samego płynu mierzony przy kole może być o ok. 30° C niższy.

Gdzie jest niebezpieczeństwo?

BFT 3210 - tester temperatury wrzenia płynu hamulcowego.
BFT 3210 - tester temperatury wrzenia płynu hamulcowego.

Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne. Znaczy to, że pobierają wodę z otoczenia: np. wilgoć z powietrza. Woda, która dostaje się do płynu hamulcowego obniża jego temperaturę wrzenia. Może wiec dojść do sytuacji, że podczas częstego hamowania płyn hamulcowy w układzie zagotuje się, co doprowadzi do powstania oparów w systemie hamulcowym. Takie poduszki powietrzne w układzie hamulcowym łatwo się deformują i powodują, że nie dochodzi do przekazywania ciśnienia hydraulicznego. Efektem tego jest znacznie obniżona skuteczność hamowania, mimo że kierowca będzie naciskać pedał gazu do końca.

Woda w układzie

Woda dostaje się do układu hamulcowego głównie poprzez elastyczne przewody hamulcowe. Jest to może trudne do wyobrażenia, gdyż te same przewody utrzymują szczelność nawet przy ciśnieniu ponad 350 Bar. Przyczyna leży w gumowym materiale, z którego wykonane są przewody elastyczne. Najprościej można przestawić to w następujący sposób: płyn hamulcowy "odbiera" wodę ze swojego najbliższego otoczenia, czyli z przewodu hamulcowego. Przewód hamulcowy z gumy, aby zachować elastyczność, poszukuje utraconej wody z otoczenia, czyli z powietrza.

I tak historia się powtarza: płyn hamulcowy pobiera znowu wodę z przewodu elastycznego, a przewód ponownie uzupełnia jej niedobór z powietrza. Pobieranie wody poprzez przewód hamulcowy zależy od rodzaju użytego materiału gumowego, od długości przewodu oraz miejsca jego zamontowania: w przedniej lub tylniej osi. W ostatnich latach stosuje się coraz lepszą gumę w celu zmniejszenia poboru wody do płynu hamulcowego.


ATE-EST
ATE-EST


Jak uniknąć zagrożenia?

Należy regularnie wymieniać płyn hamulcowy. Jednakże często zauważamy na hot linii, że płyn hamulcowy wymieniany jest nie w terminie oraz, że wymienia się go na niewłaściwy płyn.

Okres wymiany płynu są bardzo ważne. Również wiek pojazdu ma tu znaczenie. Wiele wyjaśni zamieszczony diagram - można biorąc pod uwagę tylko wiek auta dobrać właściwy płyn hamulcowy. Informacje o rodzaju płynu hamulcowego można odnaleźć także na nakrętce na zbiornik wyrównujący.

Pomiar temperatury

Tylko pomiar temperatury wrzenia odpowie na pytanie o stan płynu hamulcowego. Często podczas pomiaru płynu hamulcowego sprawdza się procentową zawartość wody. Ta metoda pomiarowa jest miarodajna tylko wtedy, jeżeli wiemy dokładnie, jaki rodzaj płynu hamulcowego znajduje się w samochodzie. Z reguły jednak nie znamy rodzaju płynu hamulcowego wprowadzonego do pojazdu. Szkoleniowcy z firmy ATE potwierdzają, że ustalenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego jest jedyną skuteczną metodą określenia jego stanu i dalszej przydatności.

Przyrządy testowe

ATE oferuje dwa przyrządy do pomiaru temperatury wrzenia: mobilny BFT 320 i stacjonarny BFCS 300. Oba przyrządy sprawdzają płyn hamulcowy mierząc jego temperaturę wrzenia.

Jakość płynu hamulcowego najlepiej sprawdzić poprzez porównanie temperatury wrzenia mokrego. Płyn hamulcowy z najwyższą temperaturę wrzenia mokrego ma najwyższą jakość. Podczas gdy płyn hamulcowy DOT3 z 3 % zawartością wody i ok. 160° C oznacza niebezpieczeństwo, to 3 % zawartości wody w płynie ATE DOT 4 Typ 200 obniża temperaturę wrzenia do jeszcze bezpiecznych 198° C.

Jakość dla pojazdów z ABS i ESP

Nowoczesne samochody z ABS i ESP powinny być zalewane płynem hamulcowym ATE SL, bo tylko ten płyn gwarantuje, że systemy elektroniczne, w jaki został wyposażony samochód, funkcjonują prawidłowo we wszystkich zakresach temperatur.

W pojazdach produkowanych do roku 1990 zalecamy stosowanie płynu hamulcowego ATE G (DOT 3), albo ATE SL, od 1990 r. powinno się zalewać auta płynem hamulcowym ATE SL. 6 lub ATE DOT4 Typ 200. Do roku 1990 czas wymiany płynu wynosił 1 rok, w pojazdach po 1990 r. płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata. Wyjątkiem są te pojazdy, które na nakrętce zbiorniczka wyrównującego mają zaznaczone - tylko DOT3. Te pojazdy należy zalewać tylko płynem klasy DOT3.

Wymiana płynu i odpowietrzanie

FB 30 - przyrząd ATE do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania układu hamulcowego.
FB 30 - przyrząd ATE do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania układu hamulcowego.

W tym celu ATE oferuje przyrząd ATE FB 30. Poprzez elektryczną regulację ciśnień przyrząd jest idealny do przeprowadzania profesjonalnego serwisu nawet Mercedesów E Klasa z systemem SBC. W celu ustawienia systemu SBC w tryb serwisowy ATE oferuje inny przyrząd - znany już ATE-EST.

Ważna dokumentacja wymiany

Zalecamy koniecznie naklejanie informacji pod maską samochodu o wymianie płynu hamulcowego oraz rodzaju użytego płynu. Centra Hamulcowe ATE takie naklejki otrzymują bezpłatnie. ATE oferuje od lat sprawdzony system kontroli, naprawy i odpowietrzania układów hamulcowych.

Chętnych na szkolenia ATE prosimy o kontakt pod numerem tel. naszej hot linii: + 48 602 655 600

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty