Aż 91 proc. polskich kierowców zmienia w swoich samochodach opony na zimowe. To wyniki badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Michelin. Pokazują one, że tylko 27 proc. zmotoryzowanych, wie kiedy należy założyć tzw. zimówki.
Kiedy zmieniać opony na zimowe?
Producenci opon zalecają, aby jeździć na nich już wtedy, gdy średnia dobowa temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Nie warto czekać na pierwsze przymrozki i śnieg, bo wtedy w serwisach będą kolejki. Poza tym jazda będzie mniej bezpieczna. Tym bardziej, że już teraz w nocy przy gruncie temperatury mogą już być bliskie zeru. Dlatego jeśli jeździmy samochodem o tej porze, opony zimowe są jak najbardziej wskazane.
- Uszkodzone ogumienie może nawet pęknąć podczas jazdy. Może też spowodować awarię układu kierowniczego – przestrzega Karol Kukiełka z Rycar Bosch Service w Białymstoku.
Mechanicy radzą też, by nie zakładać na koła opon starszych niż sześć lat.
- Wtedy ogumienie zaczyna tracić swoje właściwości: twardnieje i szybciej się zużywa – podkreśla Dariusz Fiedukiewicz z serwisu Polmozbyt Plus w Białymstoku.
Warto o tym pamiętać szczególnie przy zakupie opon używanych. Zawsze trzeba dokładnie sprawdzić ich stan.
Ile kosztują nowe opony zimowe? Ile kosztuje wymiana opon letnich na zimowe
Za komplet nowych opon zimowych – na czternastocalowe koła – zapłacimy co najmniej 600 zł. Będzie to ogumienie tańszych marek z Europy. Ceny kompletu opon o średnicy 15 cali zaczynają się od ok. 850 zł, a szesnastocalowych od ok. 1100 zł.
Rozmiar ogumienia dobieramy kierując się wymogami producenta samochodu. Informację o nich znajdziemy w instrukcji obsługi lub na klapce wlewu paliwa. Jeśli zdecydujemy się na montaż zamienników, pamiętajmy, że średnica koła (profil opony plus średnica felgi) nie może odbiegać o więcej niż 3 proc. od wzorcowej.
Nowe etykiety na oponach - co na nich jest?
Od 1 listopada wszystkie nowe opony zimowe, letnie i całoroczne sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą znakowane nowymi etykietami. Dzięki nim kierowca łatwiej oceni parametry ogumienia, takie jak opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas, emitowany przez oponę.
Nowe etykiety i ich opisy zobaczysz tu: Nowe oznaczenia na oponach - zobacz co od 1 listopada będzie na etykietach
Ile zapłacimy za wymianę opon na zimowe?
Wymiana ogumienia w warsztacie trwa ok. 30 minut. Kosztuje to - w zależności od rozmiaru i rodzaju felg - 60-100 zł za komplet, razem z wyważeniem. Najwięcej zapłacą właściciele aut z felgami aluminiowymi.
Zawsze wymieniamy opony na wszystkich kołach. Lepiej nie zakładać „zimówek" tylko na jedną oś. Grozi to szybką utratą panowanie nad kierownicą na śliskiej nawierzchni, szczególnie w zakrętach, gdy koła z letnimi oponami stracą przyczepność.
Zobacz też: Kierowcy używają opon zimowych przez cały rok
Przy wymianie opon nie zapomnijmy tego samego zrobić z wentylnicami. Dobrze się na to decydować za każdym razem, ale jest to dodatkowy koszt, bo za komplet zapłacimy ok. 20 zł. Wymiana wentylnic wyklucza prawdopodobieństwo ich uszkodzeń po wymianie opon, co zmniejszy ryzyko złapania gumy.
Wyważanie kół po wymianie opon - dlaczego warto?
Mechanik wymieniający koła powinien dokręcić śruby kluczem dynamometrycznym. W większości samochodów osobowych siła, jakiej należy użyć, wynosi ok. 110 Nm. Klucze pneumatyczne zazwyczaj dokręcają śruby zbyt mocno. Może to prowadzić do ich uszkodzenia. Poza tym, gdy złapiemy gumę, możemy mieć problemy z odkręceniem kół.
Lepiej nie wymieniać opon samemu, ponieważ należy przy tym wyważyć koła. W garażu tego nie zrobimy. Złe wyważenie wynika z nierównomiernego rozłożenia masy opony i felg na obwodzie kół. Przy wyższych prędkościach powoduje to przenoszenie drgań z kół na kierownicę, a nawet na całe nadwozie. Prowadzi to z czasem do uszkodzeń przekładni kierowniczej. Jeśli jednak zdecydujemy się na samodzielną zmianę ogumienia, dobrze będzie potem pojechać do warsztatu, by wyważyć koła. Za wszystkie zapłacimy ok. 30 zł.
Warto również pamiętać, że opony szybciej się zużywają, jeśli samochód ma źle ustawioną geometrię zawieszenia albo luzy w układzie kierowniczym.
Przechowywanie opon letnich
Przechowanie kompletu letnich opon w serwisie do następnego sezonu kosztuje 70-80 zł. Można zrezygnować z tej usługi, jeśli dysponuje się ciemnym, ogrzewanym i suchym pomieszczeniem. Opony nie powinny być wystawione na słońce, należy je położyć z dala od kaloryferów, olejów, rozpuszczalników i innych środków chemicznych. Mogą leżeć jedna na drugiej, ale raz w miesiącu należy tę z dołu przenieść na górę, by zapobiec odkształceniom. Stawiając opony w pozycji pionowej, jedna obok drugiej, co kilka tygodni obróćmy je wokół własnej osi.
Co daje pompowanie opon zimowych azotem?
Zdaniem Grzegorza Króla z serwisu Martom w Białymstoku po zmianie ogumienia warto napompować koła azotem. Za wszystkie cztery zapłacimy 20 zł.
- W przeciwieństwie do powietrza atmosferycznego sam azot nie zawiera wilgoci, dzięki czemu metalowe elementy kół nie korodują od środka. Ciśnienie azotu w niskich temperaturach spada zdecydowanie wolniej niż powietrza – przekonuje mechanik.
Niezależnie od tego czym napompujemy koła, trzeba regularnie kontrolować ciśnienie w oponach. Najlepiej co dwa-trzy tygodnie i przed każdą dłuższą podróżą. Nieprawidłowe ciśnienie podnosi zużycie paliwa i przyspiesza zużycie opon. Powoduje też wydłużenie drogi hamowania i może przyczynić się do rozerwania opony.
Ciśnienie powinniśmy sprawdzać, gdy koła są zimne a samochód stoi na płaskiej powierzchni. Najszybciej zrobimy to na stacji benzynowej, wyposażonej w kompresor. Informację o prawidłowej wartości ciśnienia na naklejce znajdującej się na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi pojazdu.
Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl
.rec-opony-1{
font-family: Arial,sans-serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 18px;
color: #333;
}
.rec-opony-1 select{
font-size: 12px;
font-weight: bold;
width: 90px;
margin-left: 0;
margin-right: 13px;
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
background-color: #fff;
border: 1px solid #ccc;
display: inline-block;
padding: 4px 6px;
color: #555;
vertical-align: middle;
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
font-family: Arial,sans-serif;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
display: inline-block;
padding: 4px 12px;
margin-bottom: 0;
font-size: 12px;
line-height: 18px;
text-align: center;
color: #333;
text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
border: 1px solid #ccc;
background-color: #faa732;
background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);
background-repeat: repeat-x;
border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;
border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);
}
.rec-opony-1{
width: 300px;
height: 250px;
background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');
position: relative;
}
.rec-opony-1 label span{
font-size: 11px;
display: block;
}
.rec-opony-1 .custom-field{
position: absolute;
}
.rec-opony-1 .custom-field select{
width: 80px;
}
.rec-opony-1 .cf-szerokosc{
top: 115px;
left: 12px;
}
.rec-opony-1 .cf-profil{
top: 115px;
left: 110px;
}
.rec-opony-1 .cf-srednica{
top: 115px;
left: 209px;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer{
right: 10px;
top: 172px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 10px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter input{
padding: 0;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-summer{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 105px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer input{
padding: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{
display: inline-block;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{
width: 217px;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
position: absolute;
bottom: 10px;
right: 10px;
}
Szerokość:
5.00
6.00
6.50
7.00
7.50
30
125
135
145
155
165
175
185
195
205
215
225
235
245
255
265
275
285
295
305
315
325
335
345
355
10.50"
11.50"
12.50"
5.00"
6.00"
6.50"
7.00"
7.50"
8.50"
9.50"
Profil:
9,50
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
Średnica:
17
12"
13"
14"
15"
16"
16.5"
17"
18"
19"
20"
21"
22"
23"
24"
26"
Producent:
dowolny
APOLLO
BARUM
BFGOODRICH
BRIDGESTONE
CONTINENTAL
DAYTON
DUNLOP
DĘBICA
FIRESTONE
FULDA
GOODYEAR
HANKOOK
KLEBER
KORMORAN
KUMHO
MABOR
MICHELIN
PIRELLI
SAVA
UNIROYAL
VREDESTEIN
letnie
zimowe
Szukaj opon
Opony zimowe - nowości na sezon zimowy 2012/2013
Producenci zwykle co roku wprowadzają nowe rozwiązania w dziedzinie konstrukcji bieżników. Zwiększa się np. liczba lameli i krawędzi, lamele położone są pod różnymi kątami, są głębsze. Wszystko to ma na celu skuteczniejsze odprowadzanie wody czy śniegu spod kół, lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach.
Nowoczesne opony konstruuje się też pod kątem zmniejszenia oporów toczenia, co powoduje niższe spalanie paliwa, choć wpływa negatywnie na przyczepność. W oponach przeznaczonych do dużych samochodów, jak np. SUV-y, producenci stosują także w nowych modelach więcej stalowych wzmocnień w obrębie barku, przez co opona jest bardziej wytrzymała.
Do budowy nowych modeli opon stosuje się też coraz to inne surowce, Michelin w najnowszych modelach zastosował np. mieszankę gumową na bazie krzemionki i oleju słonecznikowego. Tworzywo takie ma zachowywać elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach.
Na zbliżający się sezon producenci przygotowali kilka nowych modeli opon. Sprawdziliśmy, ile kosztują. Najniższych cen możemy spodziewać się w sklepach internetowych.
* Michelin Latitude Alpin LA2 (235/60R18 108 H) - ok. 780 zł/szt.
* Michelin Pilot Alpin PA4 (245/45R18 100V) - ok. 1000 zł/szt.
* Goodyear Ultra Grip 8 Performance (215/60R16 95H) - ok. 500 zł/szt.
* Dębica Frigo HP (205/55R16 91H) - ok. 290 zł/szt.
* Continental ContiWinterContact TS850 (195/65R15 91T) - ok. 270 zł/szt.
* Pirelli Scorpion Winter (235/60R18 107H) - ok. 1000 zł/szt.
* Nokian Hakkapeliitta LT2 (235/80R17 120/117Q) - ok. 1200 zł/szt.
Piotr Walczak
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?