Obowiązkowa wymiana opon w listopadzie – pomysł grupy posłów zdaniem naszych rozmówców oceniany jest jako nie najgorszy. Sztywne ramy projektu wywołują jednak pewne kontrowersje.
Parlamentarny Zespół do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wysunął pomysł, żeby od 1 listopada do 31 marca wprowadzić obowiązek jazdy na oponach zimowych. Ci, którzy nie zastosują się do nowych przepisów, a zostaną na tym przyłapani zostaną obłożeni karą – mandatem w wysokości 500 złotych.
DOBRY POMYSŁ
- Byłbym zdecydowanie za ustawą – mówi Michał Kijanka z serwisu Kijanka w Kielcach, który jest też kierowcą wyścigowym. – Na zachodzie, w Niemczech i Czechach, wprowadzone zostały podobne przepisy i myślę, że to jest bardzo dobry pomysł, aby zastosować je również u nas – dodaje Michał Kijanka.
Ustawę chwali także Janusz Kaszuba, mistrz Polski kierowców autobusów i jednocześnie instruktor ze Szkoły Jazdy Centrum66 w Kielcach. – Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jest to bardzo dobre rozwiązanie. Sam też zawsze zmieniam opony, gdy zaczyna się zima – mówi.
Trudno ustalić, na ile pozostawienie letnich opon zimą powoduje wypadki samochodowe. – Nie ma takiej kategorii, która określa liczbę wypadków spowodowanych zastosowaniem złych opon – mówi Kamil Tokarski z zespołu prasowego świętokrzyskiej policji. Choć podanie konkretnych danych nie jest możliwe, kierowcy zdają sobie sprawę, że letnie opony zimą mają zupełnie inną przyczepność i mogą stanowić zagrożenie na drodze.
– „Zimówki” na pierwszy rzut oka różnią się od opon letnich. Mają gęsto ponacinane lamelki, czyli drobne, równoległe do siebie nacięcia na bieżniku, co powoduje, że lepiej chwytają śnieg. Kostki bieżnika są bardziej ponacinane, a ich kąty – mocniejsze. Dużą rolę odgrywają też materiały. Opony zimowe są wykonane z miększej gumy, letnie – z twardszej. Gdy jest zimno, działają jak plastik, przez co nie zachowują właściwości trakcyjnych. Można wpaść w poślizg, hamowanie jest zdecydowanie utrudnione – mówi Michał Kijanka. – Przy temperaturach poniżej 3 stopni Celsjusza opona zimowa jest o niebo lepszym rozwiązaniem – dodaje.
CO Z POGODĄ?
Kierowcy chwalą cel ustawy, jednak sztywne ramy nowego przepisu wywołują pewne kontrowersje. – Nie zgadzam się, żeby narzucać konkretną datę. Polska to kraj, w którym warunki pogodowe są zmienne, a w listopadzie bywa różnie – mówi Szymon, kierowca. Michał Kijanka jest zdania, że rzadko się zdarza, żeby w listopadzie temperatury wynosiły więcej, niż 10 stopni Celsjusza. – Jeśli wprowadzi się opony zimowe trochę wcześniej i zdarzy się tak, że pogoda będzie wciąż bardzo ładna, z oponami nic się nie stanie – twierdzi Michał Kijanka.
Od innej strony do tematu podchodzi Janusz Kaszuba – Gdy w grę wchodzą warunki klimatyczne, to sprawa trochę się komplikuje. W zeszłym roku mieliśmy bardzo długą, ładną jesień i temperatury jeszcze w listopadzie były dość wysokie. Jeśli przekraczają 15 stopni Celsjusza, wtedy zimowa opona się grzeje, inne jest hamowanie – mówi instruktor jazdy.
Jak wiec rozwiązać problem warunków klimatycznych? – Myślę, że ustalenie sztywnych ram obowiązywania przepisu nie jest do końca trafne. Powinno się wprowadzić tolerancję dwóch tygodni, żeby wszystko wyrównać. Również ze względu na mniejszości – kierowców, którzy nie prowadzą samochodu na co dzień, lecz korzystają z niego w pilniejszych przypadkach –mówi Janusz Kaszuba.
Izabela Mortas
Fot. Łukasz Zarzycki
Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl
.rec-opony-1{
font-family: Arial,sans-serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 18px;
color: #333;
}
.rec-opony-1 select{
font-size: 12px;
font-weight: bold;
width: 90px;
margin-left: 0;
margin-right: 13px;
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
background-color: #fff;
border: 1px solid #ccc;
display: inline-block;
padding: 4px 6px;
color: #555;
vertical-align: middle;
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
font-family: Arial,sans-serif;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
display: inline-block;
padding: 4px 12px;
margin-bottom: 0;
font-size: 12px;
line-height: 18px;
text-align: center;
color: #333;
text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
border: 1px solid #ccc;
background-color: #faa732;
background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);
background-repeat: repeat-x;
border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;
border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);
}
.rec-opony-1{
width: 300px;
height: 250px;
background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');
position: relative;
}
.rec-opony-1 label span{
font-size: 11px;
display: block;
}
.rec-opony-1 .custom-field{
position: absolute;
}
.rec-opony-1 .custom-field select{
width: 80px;
}
.rec-opony-1 .cf-szerokosc{
top: 115px;
left: 12px;
}
.rec-opony-1 .cf-profil{
top: 115px;
left: 110px;
}
.rec-opony-1 .cf-srednica{
top: 115px;
left: 209px;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer{
right: 10px;
top: 172px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 10px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter input{
padding: 0;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-summer{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 105px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer input{
padding: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{
display: inline-block;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{
width: 217px;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
position: absolute;
bottom: 10px;
right: 10px;
}
Szerokość:
5.00
6.00
6.50
7.00
7.50
30
125
135
145
155
165
175
185
195
205
215
225
235
245
255
265
275
285
295
305
315
325
335
345
355
10.50"
11.50"
12.50"
5.00"
6.00"
6.50"
7.00"
7.50"
8.50"
9.50"
Profil:
9,50
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
Średnica:
17
12"
13"
14"
15"
16"
16.5"
17"
18"
19"
20"
21"
22"
23"
24"
26"
Producent:
dowolny
APOLLO
BARUM
BFGOODRICH
BRIDGESTONE
CONTINENTAL
DAYTON
DUNLOP
DĘBICA
FIRESTONE
FULDA
GOODYEAR
HANKOOK
KLEBER
KORMORAN
KUMHO
MABOR
MICHELIN
PIRELLI
SAVA
UNIROYAL
VREDESTEIN
letnie
zimowe
Szukaj opon
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?