Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obowiązkowe opony zimowe? Zawodowcy są na „tak”

Karol Biela
o
o
Być może jeszcze w tym roku będzie obowiązek jeżdżenia na zimowych oponach od 1 listopada do 31 marca. Ma to podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach.
o
o

Obowiązkowa wymiana opon w listopadzie – pomysł grupy posłów zdaniem naszych rozmówców oceniany jest jako nie najgorszy. Sztywne ramy projektu wywołują jednak pewne kontrowersje.

Parlamentarny Zespół do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wysunął pomysł, żeby od 1 listopada do 31 marca wprowadzić obowiązek jazdy na oponach zimowych. Ci, którzy nie zastosują się do nowych przepisów, a zostaną na tym przyłapani zostaną obłożeni karą – mandatem w wysokości 500 złotych.

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

DOBRY POMYSŁ

- Byłbym zdecydowanie za ustawą – mówi Michał Kijanka z serwisu Kijanka w Kielcach, który jest też kierowcą wyścigowym. – Na zachodzie, w Niemczech i Czechach, wprowadzone zostały podobne przepisy i myślę, że to jest bardzo dobry pomysł, aby zastosować je również u nas – dodaje Michał Kijanka.

Ustawę chwali także Janusz Kaszuba, mistrz Polski kierowców autobusów i jednocześnie instruktor ze Szkoły Jazdy Centrum66 w Kielcach. – Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jest to bardzo dobre rozwiązanie. Sam też zawsze zmieniam opony, gdy zaczyna się zima – mówi.

Trudno ustalić, na ile pozostawienie letnich opon zimą powoduje wypadki samochodowe. – Nie ma takiej kategorii, która określa liczbę wypadków spowodowanych zastosowaniem złych opon – mówi Kamil Tokarski z zespołu prasowego świętokrzyskiej policji. Choć podanie konkretnych danych nie jest możliwe, kierowcy zdają sobie sprawę, że letnie opony zimą mają zupełnie inną przyczepność i mogą stanowić zagrożenie na drodze.

– „Zimówki” na pierwszy rzut oka różnią się od opon letnich. Mają gęsto ponacinane lamelki, czyli drobne, równoległe do siebie nacięcia na bieżniku, co powoduje, że lepiej chwytają śnieg. Kostki bieżnika są bardziej ponacinane, a ich kąty – mocniejsze. Dużą rolę odgrywają też materiały. Opony zimowe są wykonane z miększej gumy, letnie – z twardszej. Gdy jest zimno, działają jak plastik, przez co nie zachowują właściwości trakcyjnych. Można wpaść w poślizg, hamowanie jest zdecydowanie utrudnione – mówi Michał Kijanka. – Przy temperaturach poniżej 3 stopni Celsjusza opona zimowa jest o niebo lepszym rozwiązaniem – dodaje.

CO Z POGODĄ?

Kierowcy chwalą cel ustawy, jednak sztywne ramy nowego przepisu wywołują pewne kontrowersje. – Nie zgadzam się, żeby narzucać konkretną datę. Polska to kraj, w którym warunki pogodowe są zmienne, a w listopadzie bywa różnie – mówi Szymon, kierowca. Michał Kijanka jest zdania, że rzadko się zdarza, żeby w listopadzie temperatury wynosiły więcej, niż 10 stopni Celsjusza. – Jeśli wprowadzi się opony zimowe trochę wcześniej i zdarzy się tak, że pogoda będzie wciąż bardzo ładna, z oponami nic się nie stanie – twierdzi Michał Kijanka.

Od innej strony do tematu podchodzi Janusz Kaszuba – Gdy w grę wchodzą warunki klimatyczne, to sprawa trochę się komplikuje. W zeszłym roku mieliśmy bardzo długą, ładną jesień i temperatury jeszcze w listopadzie były dość wysokie. Jeśli przekraczają 15 stopni Celsjusza, wtedy zimowa opona się grzeje, inne jest hamowanie – mówi instruktor jazdy.
Jak wiec rozwiązać problem warunków klimatycznych? – Myślę, że ustalenie sztywnych ram obowiązywania przepisu nie jest do końca trafne. Powinno się wprowadzić tolerancję dwóch tygodni, żeby wszystko wyrównać. Również ze względu na mniejszości – kierowców, którzy nie prowadzą samochodu na co dzień, lecz korzystają z niego w pilniejszych przypadkach –mówi Janusz Kaszuba.

Izabela Mortas
Fot. Łukasz Zarzycki

Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl

.rec-opony-1{

font-family: Arial,sans-serif;

font-size: 14px;

font-weight: normal;

line-height: 18px;

color: #333;

}

.rec-opony-1 select{

font-size: 12px;

font-weight: bold;

width: 90px;

margin-left: 0;

margin-right: 13px;

margin-top: 0;

margin-bottom: 0;

background-color: #fff;

border: 1px solid #ccc;

display: inline-block;

padding: 4px 6px;

color: #555;

vertical-align: middle;

-webkit-border-radius: 3px;

-moz-border-radius: 3px;

border-radius: 3px;

font-family: Arial,sans-serif;

margin: 0;

}

.rec-opony-1 .mi-search-btn{

display: inline-block;

padding: 4px 12px;

margin-bottom: 0;

font-size: 12px;

line-height: 18px;

text-align: center;

color: #333;

text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);

-webkit-border-radius: 3px;

-moz-border-radius: 3px;

border-radius: 3px;

-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);

-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);

box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);

border: 1px solid #ccc;

background-color: #faa732;

background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);

background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));

background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);

background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);

background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);

background-repeat: repeat-x;

border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;

border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);

filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);

filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);

}

.rec-opony-1{

width: 300px;

height: 250px;

background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');

position: relative;

}

.rec-opony-1 label span{

font-size: 11px;

display: block;

}

.rec-opony-1 .custom-field{

position: absolute;

}

.rec-opony-1 .custom-field select{

width: 80px;

}

.rec-opony-1 .cf-szerokosc{

top: 115px;

left: 12px;

}

.rec-opony-1 .cf-profil{

top: 115px;

left: 110px;

}

.rec-opony-1 .cf-srednica{

top: 115px;

left: 209px;

}

.rec-opony-1 .cf-manufacturer{

right: 10px;

top: 172px;

}

.rec-opony-1 .cf-winter{

font-size: 13px;

bottom: 14px;

left: 10px;

}

.rec-opony-1 .cf-winter span{

display: inline-block;

position: relative;

font-size: 13px;

top: -2px;

}

.rec-opony-1 .cf-winter input{

padding: 0;

margin: 0;

}

.rec-opony-1 .cf-summer{

font-size: 13px;

bottom: 14px;

left: 105px;

}

.rec-opony-1 .cf-summer span{

display: inline-block;

position: relative;

font-size: 13px;

top: -2px;

}

.rec-opony-1 .cf-summer input{

padding: 0;

}

.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{

display: inline-block;

}

.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{

width: 217px;

}

.rec-opony-1 .mi-search-btn{

position: absolute;

bottom: 10px;

right: 10px;

}

Szerokość:

5.00

6.00

6.50

7.00

7.50

30

125

135

145

155

165

175

185

195

205

215

225

235

245

255

265

275

285

295

305

315

325

335

345

355

10.50"

11.50"

12.50"

5.00"

6.00"

6.50"

7.00"

7.50"

8.50"

9.50"

Profil:

9,50

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

85

Średnica:

17

12"

13"

14"

15"

16"

16.5"

17"

18"

19"

20"

21"

22"

23"

24"

26"

Producent:

dowolny

APOLLO 

BARUM 

BFGOODRICH 

BRIDGESTONE 

CONTINENTAL 

DAYTON 

DUNLOP 

DĘBICA 

FIRESTONE 

FULDA 

GOODYEAR 

HANKOOK 

KLEBER 

KORMORAN 

KUMHO 

MABOR 

MICHELIN 

PIRELLI 

SAVA 

UNIROYAL 

VREDESTEIN 

letnie

zimowe

Szukaj opon

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty