
Znacznie ważniejsza zmiana, to wprowadzenie do oferty modelu sygnowanego trzema literkami OPC. Pod tym, dla laika niewiele znaczącym kodem, kryje się Opel Performance Center, dział zajmujący się usportowionymi odmianami Opli. Oznaczenie to zastąpiło stosowane wcześniej literki GSi. 190-konny silnik zmienia rodzinne auto w prawdziwego wilka w owczej skórze. Kto będzie miał ochotę ścigać się z Zafirą OPC, musi dysponować naprawdę szybkim samochodem. Niewiele ponad 8 sekund od 0 do 100 km/h to najlepszy wynik wśród minivanów, kojarzących się raczej ze statecznym przemieszczaniem się z kompletem pasażerów na pokładzie, a nie wyścigami.
Zafira OPC bardzo spontanicznie reaguje na dodanie gazu, na szczęście nie zrezygnowano ze sportowo brzmiącego tłumika, podczas jazdy, zwłaszcza na wyższych obrotach, silnik Zafiry daje o sobie znać przyjemnym pomrukiem. Na szczęście nie jest on uciążliwy dla pasażerów, w razie potrzeby OPC można jeździć całkiem spokojnie, a wtedy o możliwościach auta przypominają tylko niskoprofilowe opony i hałas zawieszenia. Auto jest więc nieco bardziej wymagające niż inne wersje Zafiry, wymaga nieco mocniejszego złapania kierownicy i skupienia uwagi na prowadzeniu. Jednak tę, naszym zdaniem niezbyt wielką, niedogodność rekompensują znakomite osiągi.
W standardzie Zafira ma niemal wszystko - radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy, system ESP, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby w przednich i tylnych drzwiach, klimatyzację, sześć poduszek gazowych, o centralnym ryglowaniu zamków czy wspomaganiu układu kierowniczego chyba nie trzeba wspominać. Na liście opcji są automatyczna klimatyzacja, reflektory ksenonowe, skórzana tapicerka, radio z telefonem komórkowym i tempomat. Nie za wiele, z drugiej jednak strony, automatyczna klimatyzacja w aucie za ponad 100 tys. zł powinna być w standardzie. Brakowało nam także szóstego biegu.
W modelu OPC pod maską znalazł się dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 190 KM. Gamę jednostek uzupełnia sześć innych silników, w tym dwa turbodiesle 2.0 DTI o mocy 100 KM i 2.2 DTI 125 KM i trzy jednostki benzynowe 1.6 100 KM, 1.8 125 KM i 2.2 147 KM. Ten sam silnik jest montowany także w Astrze Coupe i niedostępnej na naszym rynku Astrze Cabrio. Osiągi Zafiry, choć jest ona wyraźnie większa od Astry, są nieznacznie słabsze - sprint od 0 do 100 km/h trwa 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.
Zafira była pierwszym europejskim minivanem, który mieści siedmiu pasażerów. Teraz, gdy pojawili się już rywale (VW Touran, Renault Grand Scenic), Opel znów wyprzedził konkurencję, wprowadzając odmianę OPC. Auto kosztuje niewiele drożej niż Astra Coupe Turbo z takim samym silnikiem.
Opel Zafira a konkurencja
Model | Opel Zafira OPC | VW Touran TDI | Toyota Corolla Verso |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1998 | 1968 | 1794 |
Moc maks. (KM) | 192 | 136 | 135 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 250 | 320 | 170 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/6 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 600 | 695 | 415 |
Długość (mm) | 4317 | 4390 | 4240 |
Szerokość (mm) | 1742 | 1795 | 1710 |
Wysokość (mm) | 1684 | 1650 | 1610 |
Rozstaw osi (mm) | 2695 | 2675 | 2600 |
Masa własna (kg) | 1540 | 1560 | 1210 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 197 | 185 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 8,2 | 10,6 | 9,9 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 13,8 | 7,6 | 10 |
Poza miastem | 7,9 | 5,2 | 6,3 |
Średnie | 10,1 | 6 | 7,6 |
Wyposażenie
Model | Opel Zafira | VW Touran Highline | Corolla Verso Sol |
Cena (zł) | 108 900 | 102 000 | 90 300 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | S | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | S | S |
S - standard
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?