Opel Astra Sports Tourer

Mikołaj Krupiński
Nowa Astra w wersji kombi trafi do polskich salonów w drugiej połowie lutego. Najtańszą wersję wyceniono na 63 000 zł.

Nowa Astra w wersji kombi trafi do polskich salonów w drugiej połowie lutego. Najtańszą wersję wyceniono na 63 000 zł.

Fot. Opel
Fot. Opel

Równo rok od debiutu aktualnej, czwartej generacji Astry w nadwoziu pięciodrzwiowym, Opel prezentuje kolejną wersję gamy modelowej, tym razem praktyczne kombi. Zgodnie z nomenklaturą zapoczątkowaną wraz z premierą modelu Insignia, teraz kombi to nie karawan, a Sports Tourer. I nie jest to wcale nazwa na wyrost, ponieważ nowy styl produktów marki z Russelsheim cechują harmonijne linie nadwozia i dobrze dobrane proporcje, dzięki którym, rodzinnym Oplom bliżej teraz do aut sportowych niż typowo użytkowych.

Znana już sylwetka Astry została nieznacznie przedłużona - o 279 mm do długości 4 698 mm. Rozstaw osi (2685 mm), oraz rozstawy kół przednich i tylnych (wynoszące odpowiednio 1544 i 1558 mm) pozostały bez zmian w stosunku do hatchbacka. Co oczywiste, zwiększyła się przestrzeń bagażowa. Kufer z możliwością aranżacji przestrzeni ma równe 500 l pojemności, a po złożeniu tylnych siedzeń wielkość przedziału bagażowego zwiększa się trzykrotnie. Dla porównania, w kompakcie możemy liczyć na 370 i 1235 litrów. Przy złożonych oparciach długość przestrzeni bagażowej zwiększyła się do 1835 mm. To o 3 cm więcej, niż w Astrze kombi III generacji. Na tle poprzednika wygospodarowano także ekstra 25 litrów przestrzeni bagażowej w kabinie.

Konstruktorzy zadbali też o przyjazne zarządzanie przestrzenią ładunkową. Wysoko unosząca się klapa bagażnika i możliwość pionowego uchylenia rolety bez potrzeby zwijania, usprawniają załadunek. Ciekawostką jest nowy system o nazwie FlexFold. Z jego pomocą, procedura składania foteli tylnej kanapy sprowadza się tylko do przełączenia przycisków, umieszczonych w bagażniku.

Fot. Opel
Fot. Opel

Wnętrze Sports Tourera to klon wersji pięciodrzwiowej. Atrakcyjnie zaprojektowana deska rozdzielcza z wpisanym motywem skrzydła oddaje charakter linii nadwozia. Kolorowe plastiki rozświetlają wnętrze. Na plus należy także zaliczyć opcjonalne fotele przednie z certyfikatem jakości AGR - Aktion Gesunder Rucken (Ruch na rzecz zdrowych pleców). Gwarantują wprost nieporównywalną wygodę, szczególnie na długich trasach.

Przednie zawieszenie to konstrukcja MacPhersona, stosowana w hatchbacku i Insigni. Z tyłu zaś wykorzystano układ niewielkich wahaczy, współpracujących z drążkiem Watta. Większy komfort, a jednocześnie lepsze poczucie panowania nad autem zapewnia dodatkowy system zawieszenia FlexRide, o zmiennej charakterystyce pracy. Poza standardowym trybem, możemy również podróżować komfortowo lub sportowo. Wówczas zawieszenie i układ kierowniczy "usztywniają się", a przepustnica staje się bardziej czuła na dodanie gazu.

Fot. Opel
Fot. Opel

W celu pewniejszego prowadzenia auta przewidziano możliwość doposażenia Astry w elektroniczny układ stabilizacji pojazdu z przyczepą.

Sports Tourer będzie dostępny z dziewięcioma, 4-cylindrowymi silnikami o rozpiętości mocy od 95 do 180 KM. Wolnossące "benzyniaki" to: 1.4 l/100 KM i 1.6/115 KM oraz trzy wersje turbodoładowane 1.4/120 KM, 1.4/140 KM oraz 1.6/180 KM. W ofercie nie zabrakło także jednostek wysokoprężnych: 1.7/110 KM, 1.7/125 KM i 2.0/160 KM. W późniejszym terminie gamę uzupełni motor 1.3 CDTI w wersji ecoFLEX, o mocy 95 KM, który spali średnio 4,1 ropy na 100 km. Najmniejszy diesel będzie, jako pierwszy, dostępny z systemem Start/Stop, zmniejszającym zużycie paliwa. Do redukcji spalania przyczyni się także wskaźnik podpowiadający zmianę biegu na wyższy, standardowo montowany we wszystkich wersjach z manualną skrzynią biegów.

Astra ST powstawać będzie nie w Gliwicach, a w zakładach Opla w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie produkowany jest też hatchback.

Mając w pamięci komercyjny sukces wersji pięciodrzwiowej (230 000 zamówień do tej pory), Opel liczy na ponowny tryumf. Do tej pory 25 proc. sprzedaży wszystkich Astr w Europie, stanowiły wersje kombi.

Mimo, że oficjalne cenniki nie zostały jeszcze podane do publicznej wiadomości, to wiadomo, że bazowy model z silnikiem benzynowym 1.4/100 KM będzie kosztował 63 000 zł.

Wybrane dane techniczne Opla Astry Sports Tourer i konkurentów

Opel Astra Sports Tourer

Volkswagen Golf Variant

Ford Focus kombi

Cena

63 000

63 440

57 000

Silnik

benzynowy, R4

benzynowy, R4

benzynowy, R4

Pojemność skokowa (l)

1,4

1,4

1,4

Moc maksymalna (KM)

100/6000

80/5000

80/5700

Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min

130/4000

132/3800

123/3500

Przyspieszenie od 0-100 km/h (s)

14,5

14,9

14,4

Prędkość maksymalna (km)

175

173

164

Średnie zużycie paliwa (l)

5,9

6,4

6,6

Emisja CO2

139

149

159

Skrzynia biegów

manualna,
5-biegowa

manualna,
5-biegowa

manualna,
5-biegowa

Pojemność bagażnika (l)

500/1550

505/1495

503/1546

Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Opel

Zobacz także:

Opel Astra ecoFlex

**

Najtańsze kombi na rynku

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty