Najszybsze pieniądze świata

Tomasz Szmandra
W ostatni weekend rozpoczął się kolejny sezon Formuły 1, która w wielu krajach, pod względem popularności, ustępuje jedynie piłce nożnej. Polscy kibice liczą na Roberta Kubicę.

W statni weekend rozpoczął się kolejny sezon Formuły 1, która w wielu krajach, pod względem popularności, ustępuje jedynie piłce nożnej. Polscy kibice liczą na Roberta Kubicę.

 

Zawody te gromadzą na trybunach i przed telewizorami wielomilionową widownię, a takie gwiazdy jak 7-krotny mistrz świata Michael Schumacher czy niezapomniany Ayrton Senna przeszły do legendy, stając się niemal bohaterami narodowymi.

 

Mimo wprowadzenie zakazu stosowania kontroli trakcji i zaawansowanym projektom mającym na celu odzyskiwanie energii, Formuła 1 ciągle przypomina wyścig zbrojeń, znacznie droższy niż w innych dyscyplinach sportu. Supernowoczesna technologia obowiązująca na wyścigowych torach

Najszybsze pieniądze świata

wymaga kolosalnych nakładów, nie dając przy tym gwarancji sukcesu (np. Honda, Toyota). Niebagatelne znaczenie mają tu pensje kierowców.

 

Najlepsi, czyli Raikkonen, Hamilton, Alonso zarabiają rocznie ponad 30 mln dolarów, nasz Kubica musi zadowolić się na razie trzema milionami, ale i tak wszyscy "bledną" przy pensji jaką miał aktualny sportowy emeryt, Michael Schumacher. Niemiec potrafił zarobić w sezonie nawet 90 mln dolarów. Nic dziwnego, że roczny budżet czołowych zespołów przekracza 300 ml dolarów i nawet potężne koncerny samochodowe muszą dzielić

Najszybsze pieniądze świata

te koszta ze sponsorami, którzy w zamian reklamują się na nadwoziu bolidów i kombinezonach kierowców.

 

Formuła 1, podobnie jak wiele innych dyscyplin sportów motorowych, mogła od lat liczyć na wsparcie koncernów tytoniowych. Po wprowadzeniu przez Unię Europejską zakazu reklamy papierosów, Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) rozpoczęła systematyczną przeprowadzkę ze Starego Kontynentu. W kalendarzu pojawiły sie wyścigi w Chinach, Malezji, Turcji, Bahrajnie i Singapurze, gdzie prawo pod tym względem nie jest tak restrykcyjne.

 

Niebagatelne zyski przynoszą także wpływy ze sprzedaży praw do transmisji telewizyjnych. Kwoty sięgające kilkuset milionów dolarów rocznie wpływają na konto FIA i zespołów F1 na mocy specjalnej umowy, którą przygotował sprytny wiceprezydent federacji, Bernie Ecclestone. Ten niewielki wzrostem Anglik, zajmujący trzecie miejsce na liście najbogatszych Brytyjczyków, od lat jest niekwestionowanym finansowym guru w światku wyścigów. Żaden kontrakt, żadna umowa dotycząca Formuły 1 nie może zostać podpisana bez jego wiedzy i akceptacji.

 

Jak zbudowany jest samochód Formuły 1

 

Silnik

Bolidy F1 posiadają silniki V8 o pojemności 2400 cm3 o mocy ok. 800 KM, a ich obroty przekraczają 20 tys. na minutę. Jeden silnik musi wystarczyć na dwa Grand Prix, a jego wymiana jest karana przesunięciem o 10 miejsc na starcie do wyścigu.

 

Skrzynia biegów

Stosowane są półautomatyczne skrzynie biegów z maksymalnie siedmioma biegami do

przodu i biegiem wstecznym. Kierowca zmienia biegi za pomocą łopatek umieszczonych

pod kierownicą.

Najszybsze pieniądze świata

 

Nadwozie

Nadwozie jest wykonane z ultralekkich i wytrzymałych materiałów - włókien węglowych i żywicy epoksydowej. Kokpit, czyli kabina kierowcy zakończony od góry pałąkiem, który chroni głowę zawodnika w przypadku przewrócenia pojazdu. Inżynierowie specjalizujący się w aerodynamice samochodu F1 mają za zadanie maksymalne zmniejszenie oporu powietrza oraz zwiększenie siły docisku samochodu do nawierzchni, do czego służą spojlery z przodu i tyłu pojazdu.

 

Kierownica

To prawdziwe centrum sterowania bolidem F1. Znajduje się tutaj ok. 20 przycisków i kontrolek informujących kierowcę o pracy poszczególnych urządzeń. Cena takiej kierownicy to ok. 25 tys. euro.

 

Benzyna

Obowiązuje bezołowiowa, jednakowa dla wszystkich zespołów. Samochody F1 podczas wyścigu zużywają ok. 75 l paliwa na 100 km. Podczas tankowania w boksie (czyli miejscu obsługi pojazdów podczas zawodów) paliwo wtryskiwane jest do baku z szybkością 12 litrów na sekundę.

 

Hamulce

Specjalne hamulce z zaciskami wykonanymi z lekkich materiałów oraz tarcze i klocki wykonane z włókien węglowych. Ich odporność na wysoką temperaturę jest dużo większa niż seryjnie produkowanych układów hamulcowych.

 

Opony

Szerokość opon F1 to 355 mm z przodu i 380 mm z tyłu. W celu zmniejszenia prędkości samochodów władze FIA przed kilku laty zakazały używania bardziej przyczepnych gładkich opon, czyli tzw. slicków. Odtąd opony muszą posiadać na powierzchni cztery równoległe rowki. Opony bolidów F1 najlepiej "trzymają" jeżeli ich temperatura dojdzie do 100 st. C. Do ich rozgrzania przed wyjazdem na tor służą specjalne, elektrycznie podgrzewane pokrowce.

 

Wyścigi, punkty, klasyfikacje

 

W tegorocznym sezonie odbywa się 18 wyścigów w różnych krajach, z wyjątkiem  Hiszpanii goszczącej F1 dwukrotnie - w Barcelonie i Walencji. Zawody odbywają się w weekendy - od piątku do niedzieli. Pierwszego dnia kierowcy zaliczają dwa treningi, w sobotę trening i kwalifikacje decydujące o ustawieniu na starcie, a w niedzielę wyścig o Grand Prix, czyli wielką nagrodę. Punkty przyznaje się za 8 czołowych miejsc: 1. miejsce - 10 punktów, 2. - 8, 3. - 6,  4. - 5, 5. - 4, 6. - 3, 7. - 2, 8. - 1.  Mistrzostwo świata Formuły 1 zdobywa kierowca i zespół, który na koniec sezonu zbierze największą liczbę punktów ze wszystkich wyścigów.

 

Jedziemy na Grand Prix

 

Najlepiej wybrać się na któryś z europejskich wyścigów, bo Grand Prix poza naszym kontynentem znacznie zwiększy koszty podróży. Bilety na wszystkie wyścigi możemy kupić przez internet. Wtedy jest taniej i mamy pewność, że w ogóle je dostaniemy.  Najtańsze wejściówki (ok. 120-150 euro) zapewniają miejsca stojące na tzw. naturalnych trybunach.

 

Możemy tam skorzystać z przyniesionych przez siebie składanych krzesełek i koców, przy okazji urządzając sobie piknik. Ceny na trybunach kształtują się od ok. 150 do 300 euro za cały weekend. Jednodniowy karnet wstępu na trening i kwalifikacje nie powinien kosztować więcej niż 40-80 euro. Jeśli ktoś planuje przyjazd z dzieckiem może liczyć na zniżki, niekiedy nawet 50 proc. Jeżeli planujemy podróż samochodem, najlepiej wybrać się większą grupą. Wtedy koszty podzieli się na kilka osób. W sobotę przed kwalifikacjami i w niedzielę przed samym wyścigiem trzeba się liczyć z postojem w długich korkach.

 

Dobrym sposobem jest przyjazd na tor już w czwartek, kiedy ruch jest mniejszy. Wtedy łatwiej znaleźć dobre miejsce na polu namiotowym, najtańszym z możliwych kwaterunków. Cena noclegu np. przy torze Monza, to kilkanaście euro za osobę i drugie tyle za namiot, samochód lub campera. Zaletą pola namiotowego jest również niewielka odległość od toru.

 

Dla oczekujących większego komfortu w okolicy większości torów zlokalizowano sieć hoteli. Od najtańszych (40 euro za dobę) do pięciogwiazdkowych od 400 euro za dobę, ale jest jeden warunek: rezerwacji trzeba dokonać co najmniej kilka miesięcy przed imprezą! W przeciwnym razie, trudno liczyć na wolne miejsca. W przypadku, gdy jako środek transportu wybierzemy samolot, z lotniska na tor najlepiej dotrzeć komunikacją. Ceny biletów nie powinny przekroczyć kilkunastu euro, tymczasem za kurs taksówką lub specjalnym busem w niektórych krajach trzeba będzie zapłacić nawet 100 euro.

 

Co potrafi bolid F1?

 

Moc silnika: ok. 800 KM

Prędkość maksymalna: 360 km/h

Przyspieszenie:

0-100 km/h: 2,5 sekundy

0-160 km/h: 3,6 sekundy

Ze względu na siłę docisku, samochód Formuły 1 przy prędkości 180 km/h mógłby teoretycznie jechać po suficie.

Najszybsze pieniądze świata

 

Przede wszystkim bezpieczeństwo

 

Kask kierowcy F1 składa się z 17 warstw sklejonych ze spiekanych włókien węglowych. Wytrzymuje temperaturę 850 stopni! Wizjer wytrzyma uderzenie pocisku wystrzelonego z prędkością 500 km/godz. Specjalne otwory w kasku tworzą skomplikowany system cyrkulacji zapewniając przepływ powietrza i chłodzenie podczas jazdy. Do kasku przymocowany jest specjalny kołnierz tzw. HANS, który chroni zawodnika przed urazami kręgów szyjnych. Kombinezon jest wykonany ze specjalnego, niepalnego materiału o nazwie Nomex i wytrzymuje temperaturę 850 stopni przez 35 sekund. 

 

Kalendarz wyścigów Grand Prix 2008

 

16.03 - Australia (Melbourne)

23.03 - Malezja (Sepang)

6.04 - Bahrajn (Bahrajn)

27.04 - Hiszpania (Barcelona)

11.05 - Turcja (Istambuł)

25.05  - Monako (Monte Carlo)

8.06 - Kanada (Montreal)

22.06 - Francja (Magny-Cours)

6.07 - W. Brytania (Silverstone)

20.07 - Niemcy (Hockenheim)

3.08 - Węgry (Hungaroring)

24.08 - Europa (Walencja)

7.09 - Belgia (Spa-Francorchamps)

14.09 - Włochy (Monza)

28.09 - Singapur (Singapur)

12.10 - Japonia (Fuji)

19.10 - Chiny (Szanghaj)

2.11 - Brazylia (Interlagos)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie