Najlepsze używane kompakty za 10-20 tys. zł

Bartosz Gubernat
Fot. Marzena Bugała-Azarko
Fot. Marzena Bugała-Azarko
Samochody kompaktowe to jedne z najpopularniejszych aut na polskim rynku. Podpowiadamy, na jakie modele zwrócić uwagę, szukając auta za 10 tys. zł.

Samochody kompaktowe łączą zalety aut miejskich z osiągami niejednego modelu klasy średniej wyższej. Bardzo często z większymi braćmi dzielą silniki, od mniejszych są tylko nieznacznie większe, dlatego znakomicie nadają się zarówno do jazdy po mieście, jak i dłuższych podróży. Kompakty są idealnym rozwiązaniem dla małej rodziny, która samochodu używa głównie na dojazdy do szkoły, pracy i na zakupy. Większą przestrzeń bagażową potrzebną okazyjnie, np. na wakacyjny wyjazd, można zapewnić chociażby montując boks dachowy.

Auta klasy C ustępują tym z segmentu D głównie ilością miejsca dla pasażerów tylnej kanapy oraz pojemnością bagażnika. Poziom ich wykonania oraz wyposażenia jest zazwyczaj podobny. Ale ze względu na niższą masę i zgrabniejsze nadwozie, nawet jeśli napędzają je takie same silniki, zużywają mniej paliwa. Dla przykładu Volkswagen Passat B6 2.0 FSI zużyje w mieście ok. 12 l/100km, podczas gdy napędzany takim samym silnikiem VW Golf V w granicach 10 l/100km. Przy zalecanym przez producenta paliwie Pb98 oszczędności na każdych 100 kilometrach wynoszą ok. 10 zł. Ceny części zamiennych są zbliżone (auta różnych klas współdzielą wiele elementów), ale kompakty okazują się nieco tańsze w eksploatacji - chociażby z racji wyposażenia ich zwykle w mniejsze koła czy hamulce.

Wybraliśmy najciekawsze używane samochody kompaktowe, które można kupić za 10-20 tys. zł.

Seat Leon I (1999-2005)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

To pięciodrzwiowy hatchback w obu generacjach dzielący płytę podłogową z Audi A3, Skodą Octavią i Volkswagenem Golfem. Na rynku wtórnym szczególnie popularna jest pierwsza generacja Seata Leona, produkowana w latach 1999-2005. Samochód występuje przede wszystkim z benzynowymi silnikami 1.4 (75 KM), 1.6 (100-105 KM), wolnossącym 1.8 (125 KM), 1.8 Turbo (180-225 KM) oraz 2.8 VR6 (204 KM). Turbodiesle to wolnossące 1.9 SDI (68 KM) i  niezmordowane 1.9 TDI z pompą wtryskową (75-110 KM) lub w wersji z pompowtryskiwaczami (101, 130 i 150 KM). Ceny pierwszej generacji Seata Leona zaczynają się już od ok. 6-8 tys. zł ze wersje benzynowe i kończą na 20 tys. zł za najmocniejsze wersje z bogatym wyposażeniem i w dobrej kondycji.

Zobacz ogłoszenia - używany Seat Leon I

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Za samochody drugiej generacji trzeba zapłacić minimum 16 tys. zł. Najmłodsze auta z mocnymi silnikami są przeszło dwukrotnie droższe. Podstawowe jednostki napędowe to tutaj także benzynowe 1.4 (85 KM) i 1.6 (102 KM), oraz silnik Diesla 1.9 TDI (90-105 KM). Mocniejsze odmiany to benzynowy 2.0 FSI (150 KM) i 2.0 TDI PD o mocy 136, 140 lub 170 KM. Wysokoprężny motor 2.0 TDI PD uchodzi za bardziej awaryjny, kierowcy narzekają głównie na kłopoty z głowicami i układem wtryskowym (pompowtryskiwacze). Dlatego lepiej wybierać samochody z silnikami 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM z wtryskiem common rail. Seat Leon w wersjach benzynowych spala nieco za dużo oleju. Poza tym to dobre, odporne samochody, świetnie zabezpieczone przed korozją. W obu generacjach niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest nietuzinkowa stylistyka.

Volkswagen Golf IV (1997-2003)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Klasyka gatunku. Chociaż stylistycznie jest po prostu poprawny, od lat utrzymuje się w czołówce segmentu C. Kierowcy doceniają przed wszystkim jakość wykonania tego samochodu.  Pod względem mechanicznym Golfy są bardzo trwałe, a mimo upływu lat materiały wykończeniowe zużywają się bardzo powoli - drobną wpadką jakościową okazało się łuszczące tworzywo na klamkach i uchwytach drzwiowych.

Zobacz ogłoszenia - używany Volkswagen Golf IV

Ceny Golfa IV startują z pułapu 4-5 tys. zł. Na zadbany egzemplarz z ostatnich produkcji trzeba przeznaczyć ok. 15 tys. zł. Najpopularniejsze na rynku wtórnym silniki to benzynowe 1.6 o mocy 101-105 KM oraz 1.8 w wersji wolnossącej (125 KM) i 1.8 Turbo (150 KM). Jest także turbodiesel 1.9 TDI w wariantach od 90 do 150 KM oraz wolnossący 1.9 SDI oferujący 68 KM. Diesle to jednostki sprawdzone, bardzo trwałe - odporność na przebiegi wykazują szczególnie starsze motory z pompą wtryskową. Silniki benzynowe cechuje prosta budowa i tanie części zamienne. Zdarzają się w nich jednak dość częste awarie osprzętu i czujników. Nawet jednostki z mniejszym przebiegiem lubią spalać olej.

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Volkswagen Golf V produkowany był w latach 2003-2008. Do gamy silników weszły jednostki benzynowe FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i TSI - dodatkowo turbodoładowane. Najpopularniejsze to 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 1.4 TSI występujący w kilku wersjach oferujących od 122 do 170 KM mocy. Poza silnikiem 1.9 TDI (90-105 KM) Golf V otrzymywał także 2.0 TDI PD w odmianach 136-, 140- i 170-konnych. Za znacznie mniej awaryjne uchodzą 1.9 TDI, ale 2.0 TDI oferują większą przyjemność jazdy. Na zakup jeżdżącego Golfa V trzeba przeznaczyć przynajmniej 10-12 tys. zł. Zadbane, dobrze wyposażone auta z udokumentowanym przebiegiem i bezwypadkową historią są o kilka tysięcy złotych droższe. [page_break]

Toyota Corolla IX (2001-2007) /Auris (2006-2012)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

To samochód do bólu przypominający Golfa. Konserwatywna stylistyka idzie tu w parze z niezawodnością. Toyota Corolla IX to auto produkowane w latach 2001-2007. W 2004 r. przeszła lifting. Jest dostępna w wersjach hatchback (trzy- i pięciodrzwiowej), sedan i kombi. Silniki benzynowe to 1.4, 1.6 i 1.8 z układem zmiennych faz rozrządu VVT-i. Oferują moc od 97 do 192 KM.

Zobacz ogłoszenia - używana Toyota Corolla IX

Turbodiesle D-4D to przede wszystkim jednostka dwulitrowa (90, 110 i 116 KM) oraz mniejsza, 1.4 o mocy 90 KM. Są one mało kłopotliwe. W jednostkach benzynowych zdarzają się drobne usterki osprzętu – głównie sondy lambda. Na forach internetowych kierowcy narzekają też na kłopoty z domykaniem tylnej klapy i spory apetyt na olej, szczególnie w wersji 1.8. Corolla trzyma cenę. Najtańsze egzemplarze kosztują 7-8 tys. zł, a auta z końca produkcji - ponad 20 tys. zł.

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Rynkowym następcą Corolli IX jest Toyota Auris. Zmianę nazwy koncern postanowił połączyć z metamorfozą auta, które zostało nakreślone nieco odważniejszymi liniami, by zainteresować nim także młodszą klientelę. Pod maskę trafiły silniki benzynowe 1.33 (99-101 KM), 1.4 (97 KM), 1.6 (124-132 KM), 1.8 (136-147 KM) oraz diesle 1.4 (90 KM), 2.0 (126 KM) i 2.2 (177 KM). Najmniej atrakcyjne Aurisy (z powodu rocznika, przebiegu czy wypadkowej historii) są wyceniane na 13-15 tys. zł. Na drugim krańcu oferty znajdują się egzemplarze za 35-40 tys. zł.

Zobacz ogłoszenia - używana Toyota Auris

Toyota Corolla X pojawiła się na rynku w 2006 r. Występuje tylko w wersji sedan. Dostępne silniki to benzynowe 1.33, 1.4 i 1.6 (97-132 KM) oraz diesle 1.4 D-4D i 2.0 D-4D o mocy 90 i 126 KM. Na niecałe 20 tys. zł są wyceniane nieliczne auta. By cieszyć się swobodą wyboru, na zakup trzeba przeznaczyć przynajmniej 25 tys. zł.

 

Honda Civic VII (2000-2006) / Honda Civic VIII (2006-2011)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Mając 15-25 tys. zł można rozejrzeć się za zadbaną Hondą Civic VII generacji – produkowaną w latach 2000-2005. Auto występuje w wersji sedan oraz jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Kierowcy narzekają na smutne wnętrze i nadwozie, podatne na korozję.

Zobacz ogłoszenia - używana Honda Civic VII

Ale pod względem technicznym samochód jest bardzo dobry. Na szczególną pochwałę zasługują  benzynowe 1.4 (90 KM) i 1.6 (110 KM) - potrafią spalić niewiele, a wkręcone na wysokie obroty zapewniają niezła dynamikę. Topowe wersje otrzymywały jednostkę 2.0 o mocy 160 lub 200 KM. Jedyny diesel w ofercie to turbodoładowana jednostka 1.7 CTDi (wtrysk common rail) o mocy 100 KM skonstruowana przez Isuzu. Korzystał z niej m.in. Opel, więc części zamiennych nie brakuje. Mankamenty to wyraźna turbodziura, przeciętna kultura pracy i awaryjność odstająca od poziomu reprezentowanego przez najlepsze diesle na rynku.

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Na kolejną, ósmą generację Hondy Civic trzeba przygotować przynajmniej 16-17 tys. zł. Szczególnie godne polecenia są szczególnie egzemplarze ze świetnym, benzynowym silnikiem 1.8 V-TEC o mocy 140 KM - zapewnia bardzo dobre osiągi, a delikatnie traktowany staje się oszczędny oraz 2,2-litrowym dieslem produkcji Hondy - kosztownym w naprawach, ale zaskakująco trwałym i oszczędnym.

Zobacz ogłoszenia - używana Honda Civic VIII

Poza futurystycznie stylizowanym hatchbackiem, znanym też jako UFO, Honda oferowała sedana, który zamiast belki skrętnej ma z tyłu wielowahaczowe zawieszenie, które jeszcze skuteczniej wybiera nierówności. Civic VIII jest ceniony na rynku wtórnym. Najbardziej atrakcyjne egzemplarze kosztują 25-30 tys. zł. A nawet więcej![page_break]

Ford Focus II (2004-2010)

Następca kultowego już Forda Focusa, który debiutując w 1998 r. przewrócił rynek kompaktów do góry nogami. Druga, produkowana od 2004 r. generacja idzie krok dalej. Choć stylistycznie nie jest już tak rewolucyjna, a w najniższych wersjach wyposażenia razi tandetnymi plastikami, jest samochodem godnym polecenia.

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Na uwagę zasługują przede wszystkim Fordy Focusy II z benzynowymi silnikami. Gamę otwiera 80-konna jednostka 1.4. Silniki 1.6 występują w wersjach 100- i 115-konnej. Słabszy jest praktycznie bezawaryjny. Mocniejszy wykorzystuje technologię zmiennych faz rozrządu  Ti-VCT. Jest też wyposażony w dwa katalizatory spalin i cztery sondy lambda, których wymiana w razie awarii jest bardzo kosztowna. Pozostałe benzyniaki w gamie to mniej popularne 1.8 o mocy 125 KM i 2.0 oferujący 145 KM. Jednostki wysokoprężne to zbudowany przez Forda 1.8 TDCi o mocy 115 KM oraz silniki 1.6 i 2.0 TDCi, zbudowane we współpracy z francuskim koncernem PSA. Jednostka dwulitrowa jest najmocniejsza, oferuje kierowcy 110-136 KM. Mniejszy silnik, podobnie jak w Citroenie C4 występuje w wersjach 90- i 109-konnej. Poza usterkami układu wtryskowego silniki nie przysparzają większych problemów.

Zobacz ogłoszenia - używany Ford Focus II

Dość często zdarzają się natomiast wycieki z uszczelniacza półosi oraz awarie przełącznika otwierającego tylną klapę. Korozja pojawia się rzadko, jeśli już wystąpi, to w rejonie łączenia tylnego zderzaka z błotnikami. Przyzwoitego Forda Focusa z lat 2005-2006 można kupić już za ok. 8-10 tys. zł, ale na bogatszą wersję z małym przebiegiem, bogatym wyposażeniem i mocniejszym silnikiem trzeba przygotować nawet 12-15 tys. zł. Samochody w wersji poliftingowej, której produkcja zaczęła się w 2008 roku to wydatek minimum 12-13 tys. zł.

Opel Astra H (2004-2014)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Już 8-10 tys. zł to kwota pozwalająca kupić Opla Astrę III generacji, produkowanego od 2004 r. Przeznaczając na zakup ok. 15 tys. otrzyma się dużą swobodę wyboru, także zadbanych aut z rozsądnymi przebiegami. Samochód cechuje atrakcyjna stylistyka, niezłe wykonanie i bardzo szeroka gama silników. Benzyniaki to kilka odmian jednostek 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Część z nich jest turbodoładowana. Moc silników benzynowych waha się od 75 do 240 KM. Diesle to 1.3, 1.7 i 1.9 CDTI. Auto występuje w pięciu wersjach nadwoziowych – najpopularniejsze to trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki oraz kombi. Kabriolet ze sztywnym dachem, czyli Astra TwinTop, jest rzadko spotykana.

Zobacz ogłoszenia - używany Opel Astra H

Samochód jest odporny na korozję. Słabe punkty to przede wszystkim drobny osprzęt, na czele z termostatem i nietrwałe zawieszenie. Zdarzają się tez problemy z ogrzewaniem. Poza tym auto nie ma typowych, słabych punktów.[page_break]

Skoda Octavia I (1996-2010)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Skoda Octavia to samochód dzielący płytę podłogową z Audi A3 i Golfem IV. Jest większy, ale z powodu identycznego rozstawu osi nie rozpieszcza pasażerów drugiego rzędu ilością miejsca na nogi. Atutem Octavii jest natomiast ogromny bagażnik - liftback mieści 528 l, a kombi - 548 l. Kolejnym plusem modelu jest duży wybór silników. Benzyniaki to 11 propozycji zbudowanych na bazie czterech pojemności: 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Najpopularniejsze na rynku to 1.4 o mocy od 75 do 85 KM, 1.6 (75-102 KM), oraz 1.8 (125 KM) i 1.8 Turbo o mocy 150 KM. Najsłabszy ropniak to 1.9 SDI o mocy 68 KM. Silniki turbodoładowane 1.9 TDI oferują od 90 do 130 KM. Najbardziej polecane są wersje o mocy 90-110 KM wyposażone w pompę wtryskową. Typowa usterka w dieslach to blokowanie się kierownicy turbosprężarki, wymagające czyszczenia całego podzespołu.

Zobacz ogłoszenia - używana Skoda Octavia I

W benzynowych silnikach 1.8 turbina się zaciera ze względu na stosunkowo częste kłopoty ze smarowaniem. Skodę Octavię z początku produkcji, z silnikiem benzynowym 1.4 lub 1.6 można kupić już za ok. 3-4 tys. zł. Zadbana Octavia z silnikiem Diesla, niewielkim przebiegiem i dobrym wyposażeniem to minimum 8-10 tys. zł. Auto z ostatnich lat produkcji może kosztować nawet 20 tys. zł.

Citroen C4 I (2004-2010)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Chociaż trapią go drobne awarie, głównie elektroniki i zawieszenia, to bardzo udany samochód. Na rynku zadebiutował w 2004 r. i zastąpił wysłużoną Xsarę. Pierwsza generacja Citroena C4 była produkowana do 2010 r. Gama silników benzynowych C4 to jednostki 1.4, 1.6 i 2.0 o mocy od 88 do 177 KM. Diesle są cztery – 1.6 HDI (90 i 109 KM) oraz 2.0 HDI (136 i 140 KM).

Zobacz ogłoszenia - używany Citroen C4 I

Jednostki wysokoprężne uchodzą za trwałe i są bardzo ekonomiczne. W cyklu mieszanym zużywają poniżej 5 l/100 km. Citroen C4 jest dobrze zabezpieczony przed korozją. Minus to trochę zbyt twarde, plastikowe wnętrze. Ceny używanych C4 z silnikami benzynowymi zaczynają się od ok. 7-8 tys. zł. diesle są średnio o 2 tys. zł droższe. Egzemplarz z końca produkcji to wydatek rzędu 20-22 tys. zł.

Fiat Bravo II (2007-2014)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Dosyć chłodno przyjęty przez rynek Fiat Stilo został w 2007 r. zastąpiony przez drugą generację Bravo. To pierwszy model włoskiego producenta zbudowany z nowych materiałów, zapowiadający skok jakościowy, który nastąpił w kolejnych latach. Fiata Bravo można kupić z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.4 (90 KM) lub turbodoładowanym 1.4 T-Jet (120-150 KM). Silniki Diesla to 1.6 (90-120 KM), 1.9 (120-150 KM) i 2.0 (165 KM). Szczególnie polecana wersja to 1.9 łącząca w sobie znakomite osiągi i niskie zużycie paliwa (5,3 litra na setkę w cyklu mieszanym). Używane Fiaty Bravo to wydatek minimum 8-10 tys. zł. Zadbane egzemplarze z niskimi przebiegami są wyceniane przynajmniej na 14-16 tys. zł.

Fiat Bravo nie cieszy się dużym wzięciem na rynku wtórnym. Z jednej strony to dobra wiadomość - relatywnie świeże i dobrze wyposażone auto można kupić za atrakcyjną kwotę. Problem pojawi się, gdy zapadnie decyzja o odsprzedaży. Trzeba pogodzić się z dużą utratą wartości lub przez dłuższy czas czekać na nabywcę.

[page_break]

Peugeot 307 (2001-2007)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Auto produkowane od 2001 do 2007 roku. Jakością wykonania i poziomem wyposażenia można porównać go do Citroena C4. Silniki benzynowe to 1.4 o mocy 75 KM lub 88 KM, 1.6 o mocy 109 KM i 2.0 (136-177 KM). Turbodiesle to kilka odmian silników 1.4, 1.6 i 2.0 HDI (68-136 KM). Są bardzo oszczędne i przy regularnym serwisie rzadko się psują. Wadą silników benzynowych jest wysokie zużycie paliwa. Silniki 1.6 i 2.0 potrafią spalić w cyklu miejskim ponad 10 l/100 km. 1.4 to jednostka zbyt słaba.

Zobacz ogłoszenia - używany Peugeot 307

Auto było oferowane jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, kombi oraz coupe-cabrio ze sztywnym składanym dachem. Atutem Peugeota 307 są atrakcyjne ceny. Egzemplarz z początku produkcji można kupić już za 4-5 tys. zł. Zasługujące na rekomendację auta są blisko dwukrotnie droższe. Ale na tle rywali z Niemiec czy Japonii to wciąż bardzo atrakcyjne kwoty. Najmłodsze, dobrze wyposażone Peugeoty 307 z niskimi przebiegami są wyceniane na 16-18 tys. zł.

Renault Megane II (2002-2009)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń
Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeń

Druga generacja auta była produkowana w latach 2002-2009. Podobnie jak Opel Astra III i Peugeot 307 występuje w wersjach hatchback (trzy- i pięciodrzwiowej), kombi oraz coupe-cabrio. Silniki benzynowe to kilka odmian 1.4, 1.6 i 2.0 w wersjach o mocy od 82 do 230 KM. Diesle to 1.5, 1.9 i 2.0 dCi, które rozwijają 82-173 KM. W przypadku Renault lepszym wyborem będą jednostki benzynowe. Diesle są wrażliwe na kiepskiej jakości paliwo, częste są tu usterki turbosprężarek, pomp, zaworów EGR i koła dwumasowego.

Zobacz ogłoszenia - używane Renault Megane I

Najczęstsze usterki w benzyniakach to kłopoty z cewkami zapłonowymi i wariatorami faz zaworowych. Renault Megane II to samochód bardzo popularny na naszym rynku. Duża dostępność używanych egzemplarzy wpływa na ceny. Auto z początku produkcji można kupić za ok. 3-4 tys. zł. Na zakup lepiej przeznaczyć jednak 8-10 tys. zł. Auto będzie w znacznie lepszym stanie, a natychmiastowa wizyta u mechanika nie będzie koniecznością. Megane CC uda się z powodzeniem kupić za ok. 15 tys. zł, natomiast 20-25 tys. zł trzeba przeznaczyć na świetnie jeżdżące Megane Sport z 225-konnym silnikiem.

http://moto.gratka.pl/szukaj/toyota-auris-10000-20000-1-3-i-m-n-co-cd-r-kg-g.html?utm_source=polskapress&utm_medium=motokampania&utm_campaign=top_kompakty_toyota_auris_x_test_seo_z_7__

od 7 lat
Wideo

echodnia Gala Mistrzów Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty