Na Malcie maszyny z kołami najeżonymi kolcami

Jacek Portala
fot. Wiesław Ruhnke
fot. Wiesław Ruhnke
W niedzielę 28 lutego, o godzinie 13, miłośników sportu żużlowego czekają niebywałe emocje.

W niedzielę 28 lutego, o godzinie 13, miłośników sportu żużlowego czekają niebywałe emocje.

fot. Wiesław Ruhnke
fot. Wiesław Ruhnke

 

Po raz pierwszy w Poznaniu, pod patronatem "Polski Głosu Wielkopolskiego",  odbędą się zawody na torze lodowym. Turniej o  Złote Koziołki, na zamarzniętej tafli jeziora Malta, będą miały silną międzynarodową obsadę.  Promocją tej bardzo widowiskowej odmiany speed-way’a zajmuje się firma Pawła Ruszkiewicza z Gniezna.

Technika startu, pokonywanie prostych odcinków toru i dystans czterech okrążeń -  to są wspólne cechy dla ścigania na klasycznym torze żużlowym i w jego lodowej odmianie. Zgoła inne reguły obowiązują już przy pokonywaniu wiraży.  Jeździec pokonuje wiraż nachylając maszynę w lewo, a na kolanie i podudziu lewej nogi ma specjalny ochraniacz.  

Jakie są najważniejsze różnice między motocyklami przeznaczonymi do ścigania na klasycznym żużlowym torze i na lodowej tafli? Minimalna waga maszyny w speedway’u  wynosi 77 kilogramów, a na lodzie 110 kilogramów.

 

Na żużlu, od ponad dwudziestu lat, trwa zacięta  rywalizacja o prymat między czeską Jawą, a włoskim  GM. Silnik zbudowany do wyścigów na lodowym torze w Divisovie, u naszych południowych sąsiadów, już dawno stał się bezkonkurencyjnym. W ramie motocykla montowany jest na  dwa sposoby - poziomo i pionowo. Na żużlu, od 1993 roku,  ułożenie silnika w pozycji leżącej stało się standardem. Regulamin Międzynarodowej Federacji Motocyklowej na torze lodowym dopuszcza jedynie dwuzaworowe konstrukcje. Tymczasem od połowy lat 70. minionego stulecia, żużlowcy na krótkim i długim dystansie, ścigają się na motocyklach z silnikami posiadającymi cztery zawory.

Koła maszyny w lodowej odmianie speedway’a, ostre niczym brzytwa,  najeżone są metalowymi kolcami. Przednie koło motocykla uzbrojone jest głównie z lewej strony bieżnika w 90 szpilek o długości 28 milimetrów, a tylne zawiera około 140 kolców. Koła posiadają większe osłony od maszyn klasycznych. Podobnie jak w motocyklach żużlowych przeznaczonych do zawodów na torze 1000-metrowym, motocykl "lodowy" posiada dwustopniową skrzynię biegów (na klasycznym żużlowym dystansie montowane są tylko dźwignia sprzęgła i manetka gazu). Pierwszego biegu zawodnicy na lodzie używają  tylko  przy zwolnieniu maszyny startowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty