Na Malcie maszyny z kołami najeżonymi kolcami

Jacek Portala
fot. Wiesław Ruhnke
fot. Wiesław Ruhnke
W niedzielę 28 lutego, o godzinie 13, miłośników sportu żużlowego czekają niebywałe emocje.

W niedzielę 28 lutego, o godzinie 13, miłośników sportu żużlowego czekają niebywałe emocje.

fot. Wiesław Ruhnke
fot. Wiesław Ruhnke

 

Po raz pierwszy w Poznaniu, pod patronatem "Polski Głosu Wielkopolskiego",  odbędą się zawody na torze lodowym. Turniej o  Złote Koziołki, na zamarzniętej tafli jeziora Malta, będą miały silną międzynarodową obsadę.  Promocją tej bardzo widowiskowej odmiany speed-way’a zajmuje się firma Pawła Ruszkiewicza z Gniezna.

Technika startu, pokonywanie prostych odcinków toru i dystans czterech okrążeń -  to są wspólne cechy dla ścigania na klasycznym torze żużlowym i w jego lodowej odmianie. Zgoła inne reguły obowiązują już przy pokonywaniu wiraży.  Jeździec pokonuje wiraż nachylając maszynę w lewo, a na kolanie i podudziu lewej nogi ma specjalny ochraniacz.  

Jakie są najważniejsze różnice między motocyklami przeznaczonymi do ścigania na klasycznym żużlowym torze i na lodowej tafli? Minimalna waga maszyny w speedway’u  wynosi 77 kilogramów, a na lodzie 110 kilogramów.

 

Na żużlu, od ponad dwudziestu lat, trwa zacięta  rywalizacja o prymat między czeską Jawą, a włoskim  GM. Silnik zbudowany do wyścigów na lodowym torze w Divisovie, u naszych południowych sąsiadów, już dawno stał się bezkonkurencyjnym. W ramie motocykla montowany jest na  dwa sposoby - poziomo i pionowo. Na żużlu, od 1993 roku,  ułożenie silnika w pozycji leżącej stało się standardem. Regulamin Międzynarodowej Federacji Motocyklowej na torze lodowym dopuszcza jedynie dwuzaworowe konstrukcje. Tymczasem od połowy lat 70. minionego stulecia, żużlowcy na krótkim i długim dystansie, ścigają się na motocyklach z silnikami posiadającymi cztery zawory.

Koła maszyny w lodowej odmianie speedway’a, ostre niczym brzytwa,  najeżone są metalowymi kolcami. Przednie koło motocykla uzbrojone jest głównie z lewej strony bieżnika w 90 szpilek o długości 28 milimetrów, a tylne zawiera około 140 kolców. Koła posiadają większe osłony od maszyn klasycznych. Podobnie jak w motocyklach żużlowych przeznaczonych do zawodów na torze 1000-metrowym, motocykl "lodowy" posiada dwustopniową skrzynię biegów (na klasycznym żużlowym dystansie montowane są tylko dźwignia sprzęgła i manetka gazu). Pierwszego biegu zawodnicy na lodzie używają  tylko  przy zwolnieniu maszyny startowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty