Na gazie, ale z głową

Tomasz Kurzacz
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Wielu użytkowników samochodów korzysta z aut nieco starszych, sprowadzonych z zagranicy. W takich pojazdach często montowana jest instalacja gazowa.

Wielu użytkowników samochodów korzysta z aut nieco starszych, często sprowadzonych z zagranicy. Są to z reguły pojazdy wyposażone w silniki z wielopunktowym wtryskiem benzyny doskonale nadającymi się do przeróbki na zasilanie gazem LPG, który jest tańszy od benzyny.

 

W takich samochodach można założyć instalację III generacji z jednopunktowym wtryskiem gazu lub IV generacji tzw. sekwencyjną z wielopunktowym wtryskiem gazu. Koszt montażu instalacji V generacji, a więc z bezpośrednim wtryskiem gazu w stanie ciekłym prawdopodobnie

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

byłby większy od ceny takiego auta.

 

Benzyna w silniku z wielopunktowym wtryskiem paliwa podawana jest do każdego z cylindrów osobno tuż przed zaworami silnika. Do sterowania takim układem z reguły stosuje się komputer, który reguluje podawanie paliwa w zależności od warunków jazdy i informacji płynących z czujników. Do silnika z wtryskiem wielopunktowym zamontować można praktycznie każdą instalację gazową, jednakże nie każda sprawuje się jednakowo dobrze.

 

Najprostsza jednopunktowa instalacja gazowa nie jest wyposażona w komputer sterujący. Składa się z podstawowego zestawu, tzn.: zbiornika, zaworu gazowego, reduktora i przekaźnika lub emulatora do odcięcia wtryskiwaczy. Gaz podawany jest tu za pomocą miksera przed przepustnicą i wypełnia całą długość kolektora ssącego. Niesie to za sobą ryzyko zapalenia się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym. Wybuch taki spowodować może uszkodzenie najsłabszego elementu w układzie dolotowym silnika, przede wszystkim kolektora ssącego, który bardzo często wykonany jest z plastiku (jak np. w Skodzie Fabii).

 

Instalacja bez komputera powoduje większe zużycie gazu, kłopoty z regulacją, silnik może dławić się i gasnąć. Należy ją stosunkowo często regulować za pomocą analizatora spalin, aby nie dopuścić do pracy silnika ze zbyt bogatą lub zbyt ubogą mieszanką - uboga mieszanka może doprowadzić do uszkodzenia zaworów, natomiast zbyt bogata do uszkodzenia sondy Lambda i

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

katalizatora. Dlatego nie warto kusić się na najprostsze i najtańsze instalacje z wtryskiem  jednopunktowym gazu bez komputera, gdyż w efekcie można uszkodzić silnik.

 

Aby gaz nie stwarzał problemów, trzeba pogodzić się z jednorazowym wydatkiem na instalację z komputerem w cenie od ok. ok. 2500 zł, a najlepiej zdecydować się na instalację IV generacji z wielopunktowym wtryskiem gazu w cenie od 4 do 6-7 tys. zł. W takim przypadku cena zależeć będzie nie tylko od producenta i wyposażenia instalacji, ale także od liczby cylindrów, gdyż wtryskiwacze montuje się na każdym kolektorze dolotowym.

 

Instalacja gazowa z wtryskiem wielopunktowym (sekwencyjnym) podaje gaz do poszczególnych cylindrów w kolejności otwierania się zaworów ssących. Jest oszczędniejsza niż ciągły wtrysk gazu ze względu na bardziej precyzyjne określenie poszczególnych dawek paliwa, mniejsza jest też różnica mocy między gazem i benzyną. Układ taki składa się ze zbiornika, elektrozaworu gazowego, reduktora, listwy wtryskiwaczy gazowych - sterowanych osobno dla każdego cylindra. Dzięki temu do cylindrów trafia ilość gazu odpowiadająca rzeczywistemu zapotrzebowaniu.

 

Instalację taką można stosować także do produkowanych aut z nowoczesną elektroniką sterowania benzyny i systemami diagnostyki pokładowej OBD II bez konieczności stosowania dodatkowych emulatorów (elementów dopasowujących).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty