Co najczęściej psuje się w autach? Raport ADAC

Paweł Piątek
Jak wynika z raportu niemieckiego automobilklubu ADAC, w 2023 roku kierowcy patroli drogowych ADAC i ich podwykonawcy udzielili pomocy kierowcom ponad 3,5 miliona razy na drodze i poza nią. Tak zwane „żółte anioły” były wzywane średnio co 9 sekund, 9674 razy dziennie. To o około 3,4 % więcej wezwań niż w 2022 roku.
Jak wynika z raportu niemieckiego automobilklubu ADAC, w 2023 roku kierowcy patroli drogowych ADAC i ich podwykonawcy udzielili pomocy kierowcom ponad 3,5 miliona razy na drodze i poza nią. Tak zwane „żółte anioły” były wzywane średnio co 9 sekund, 9674 razy dziennie. To o około 3,4 % więcej wezwań niż w 2022 roku. ADAC
Jak wynika z raportu niemieckiego automobilklubu ADAC, w 2023 roku kierowcy patroli drogowych ADAC i ich podwykonawcy udzielili pomocy kierowcom ponad 3,5 miliona razy na drodze i poza nią. Tak zwane „żółte anioły” były wzywane średnio co 9 sekund, 9674 razy dziennie. To o około 3,4 % więcej wezwań niż w 2022 roku.

W ubiegłym roku specjaliści pomocy drogowej ADAC byli wzywani do pomocy kierowcom aż 3 531 058 razy. Oznacza to, że co średnio co 9 sekund mechanicy udzielali pomocy drogowej w Niemczech. W porównaniu z 2022 r. liczba wezwań wzrosła o 3,4 proc (3 413 488 wezwań). Główną przyczyną tego wzrostu, jak się wydaje, jest większe natężenie ruchu po pandemii.

Rekordowym dniem dla pomocy drogowej ADAC okazał się 4 grudnia 2023 roku. Patrole ADAC zostały wezwane aż 18 378 razy. Nie ma jednak nic w tym dziwnego, bowiem akurat w tym czasie w całym kraju zima pokazała swoje oblicze z obfitymi opadami śniegu i temperaturami poniżej zera stopni. Podobnie jak w poprzednich latach, w 2023 roku najczęstszą przyczyną awarii były problemy z… akumulatorami samochodowymi. To aż 44,1 proc. wszystkich przypadków, w których pomógł patrol drogowy ADAC – nieco więcej niż w roku 2022 (43,2 proc.). Na drugim miejscu znalazły się awarie silnika i sterowania jednostką napędową (22,8 proc.). Należą do nich przede wszystkim problemy z wtryskiem, zapłonem czy czujnikami. Trzecim najczęstszym powodem wymagającym pomocy patrolu drogowego były problemy z alternatorem, rozrusznikiem, pokładową instalacją elektryczną lub oświetleniem pojazdu.

Co ciekawe, w 2023 roku ADAC zarejestrował 30 009 wezwań do aut elektrycznych (BEV), czyli o około 50 procent więcej niż w 2022 roku. Również w tym przypadku najczęstszą przyczyną unieruchomienia pojazdu były problemy z akumulatorami (ponad połowa odnotowanych awarii). Samochody hybrydowe zepsuły się w zeszłym roku 43 565 razy, a w 64 procentach przypadków winny był akumulator rozruchowy. Przyczyną tego wzrostu są coraz popularniejsze na drogach auta elektryczne. Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego na przełomie roku 2023/24 w Niemczech zarejestrowano nieco ponad 1,4 miliona samochodów elektrycznych (BEV), co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponadto wiele samochodów elektrycznych poprzednich generacji osiąga obecnie wiek, w którym wzrasta również podatność na różnego rodzaju awarie.

Stosunkowo nowym zajęciem mechaników z ADAC jest pomoc drogowa… rowerzystom. Została ona uruchomiona w czerwcu 2022 roku. W miniony roku udzielono pomocy w aż 15 680 przypadkach. Najczęstszą przyczyną było uszkodzenie opon - 69 procent interwencji. Na drugim miejscu uplasowały się uszkodzenia łańcuchów (8 procent), wyprzedzając elektrykę (5 procent).

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty