Pierwsza generacja Mazdy MX-5 zadebiutowała na rynku w 1989 roku i szybko stała się najchętniej kupowanym dwumiejscowym kabrioletem w historii motoryzacji. Do chwili obecnej do klientów na całym świecie trafiło ponad milion egzemplarzy tego modelu, a o jego powodzeniu świadczy także fakt, że w wyniku współpracy z koncernem FCA, na bazie tego auta powstał Fiat 124.
Obecnie oferowana czwarta generacja Mazdy MX-5 wyposażona została w składany ręcznie, miękki dach. Teraz japoński producent wprowadza na rynek odmianę RF (Retractable Fastback), która posiada automatycznie sterowany, twardy dach upodabniający to auto do klasycznego coupe. Jego złożenie zajmuje 13 sekund, a wszystkie panele chowają się w tej samej przestrzeni, w której w podstawowym modelu mieści się dach z materiału. Co ciekawe, konstrukcja całego mechanizmu prawie nie zmniejsza przestrzeni bagażowej, która ma pojemność 127 litrów (zaledwie o 3 l mniej niż MX-5 z miękkim dachem).
Otwieranie i zamykanie dachu możliwe jest za pomocą jednego przycisku, podczas jazdy z prędkością nie większą nić 10 km/h. Warto dodać, że oprócz dachu składa się również tylna szyba, dzięki czemu odczucia podróżnych są podobne jak w przypadku jazdy roadsterem, tyle tylko, że masywny pałąk daje większe poczucie bezpieczeństwa. Przed zawirowaniami powietrza kierowcę i pasażera chroni osłona przeciwwiatrowa z akrylu.
Od razu trzeba zaznaczyć, że nadwozie wersji z twardym dachem niewiele różni się od roadstera. Auto posiada długą pokrywę silnika i krótki tył, pomiędzy którymi jest niewielka kabina. Tak jak wszystkie produkowane obecnie Mazdy, model MX-5 powstał według koncepcji, którą japońska marka określa – KODO. A więc charakterystycznymi elementami przodu samochodu są: duży wlot powietrza oraz wąskie, skośne reflektory. Pokrywa silnika dość mocno unosi się ku górze wraz z błotnikami, co nadaje całości dynamicznego charakteru. Z kolei tył auta jest krótki, zakończony okrągłymi światłami oraz podłużnymi, wąskimi kierunkowskazami.
Mimo niewielkich rozmiarów pojazdu, projektanci całkiem sprawnie poradzili sobie z rozmieszczeniem w kabinie poszczególnych elementów pokładowych. Zastosowane tutaj rozwiązania są nie tylko przeniesione z klasycznej MX-5, ale także z innych modeli tej marki, np. z Mazdy 2. Sterowanie zestawem audio i komputerem pokładowym zajmuje się joystick i pięć współpracujących z nim przycisków umieszczonych pomiędzy przednimi fotelami, co- trzeba przyznać – nie jest zbyt wygodnym rozwiązaniem
Pod maską sportowej Mazdy mogą pracować benzynowe silniki SKYACTIV-G o pojemności 2,0 l i mocy 160 KM oraz 1,5 l, rozwijającym 131 KM. Obie jednostki producent zestawił z sześciostopniową manualną skrzynią biegów SKYACTIV-MT lub z sześciobiegową przekładnią automatyczną, która nie jest oferowana w modelu z miękkim dachem.
Sztywny dach poprawił sztywność karoserii pojazdu, co jeszcze polepszyło właściwości jezdne modelu MX-5. Podczas jazd testowych okazało się, że mimo wyżej położonego środka ciężkości, inaczej zestrojone zawieszenie skutecznie utrzymuje stabilność auta nawet podczas szybszej jazdy po krętych odcinkach dróg. Jednak na gorszej nawierzchni twarde zawieszenie zapewni nam dodatkowe „atrakcje” w postaci nieprzyjemnych drgań i wstrząsów. Na dodatek auto jest tak nisko zawieszone, że pokonywanie kolein i innych nierówności wymaga wielkiej ostrożności.
[page_break]
Silnik 1,5 l ustępuje pod względem dynamiki dwulitrowej wersji, ale po każdym mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, błyskawicznie wkręca się na wyższe obroty. Według danych producenta, w tej wersji, średnie zużycie paliwa ma wynosić 6,1 litra na 100 km, ale nam nie udało się zejść poniżej 8 l. Za to w porównaniu do roadstera, we wnętrzu modelu RF jest znacznie ciszej, ale dzięki zastosowaniu systemu wzmacniania odgłosu pracy układu dolotowego (Induction Sound Enhancer) do uszu kierowcy i pasażerów dociera „rasowy” dźwięk silnika. Na pozytywną ocenę zasługuje także sprawnie działająca skrzynia biegów, która przekazuję napęd na tylne koła oraz fakt, że konstruktorzy zdecydowali się pozostawić tradycyjny hamulec ręczny.
Trzeba jeszcze dodać, że w mocniejszej wersji z silnikiem SKYACTIV-G 2.0 zastosowano układ i-stop oraz systemem odzyskiwania energii w trakcie hamowania (i-ELOOP). Dla przypomnienia – system i-ELOOP przekształca energię kinetyczną z hamowania w energię elektryczną, która jest następnie wykorzystywana do zasilania instalacji elektrycznej, np. reflektorów lub klimatyzacji.
Mazda MX-5 RF oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: SkyENERGY, SkyPASSION i SkyFREEDOM oraz w siedmiu wariantach kolorystycznych: lakierze trójwarstwowym Machine Gray i Soul Red, metalicznych Jet Black, Blue Reflex, Ceramic Metallic i Crystal White oraz bazowym Arctic White.
Auto można już zamawiać w polskich salonach, a za najtańszą odmianę SkyENERGY z silnikiem 1,5 l trzeba zapłacić 100 900 zł. Wersję z dwulitrowym silnikiem wyceniono na 107 900 zł. Dla porównania: bliźniaczy Fiat 124 Spider w podstawowej odmianie można już kupić za 110 000 zł, a Volkswagena Scirocco GP za 95 190 zł, ale w tym przypadku nie mamy do czynienia z modelem z otwieranym dachem, a jedynie z autem typu coupe.
Ceny wersji Mazdy MX-5 RF:
Mazda MX-5 RF | SkyENERGY | SkyPASSION | SkyFREEDOM |
1.5 SKY-G 131 KM 6MT | 100 900 zł | - | - |
2.0 SKY-G 160 KM 6MT | 107 900 zł | 114 900 zł | - |
2.0 SKY-G 160 KM 6MT i-Eloop | - | - | 123 900 zł |
2.0 SKY-G 160 KM 6AT i-Eloop | - | - | 130 900 zł |
Wybrane dane techniczne Mazdy MX-5 RF i konkurentów:
Marka/model | Mazda MX-5 RF 1.5 | Fiat 124 Spider 1.4 | Volkswagen Scirocco GP 1.4 |
Cena (zł) | 107 900 | 110 000 | 95 190 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kabriolet/2 | kabriolet/2 | coupe/3 |
Liczba miejsc | 2 | 2 | 4 |
Wymiary i masy | | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3915/1735/1230 | 4054/1740/1233 | 4256/1810/1406 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1495/1505 | 1496/1503 | 1569/1575 |
Rozstaw osi (mm) | 2310 | 2310 | 2578 |
Masa własna (kg) | 1015 | 1050 | 1205 |
Pojemność bagażnika (l) | 127 | 140 | 312 |
Pojemność zbiornika pal. (l) | 45 | 45 | 50 |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 |
Pojemność (cm3) | 1496 | 1368 | 1395 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | Tylna | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min | 131 przy 7000 | 140 przy 5000 | 125 przy 5000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 150 przy 4800 | 240 przy 2250 | 200 przy 1400-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 7,5 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 203 | 215 | 203 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,1 | 6,4 | 5,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 142 | 148 | 125 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?