Mazda 2 kontra Skoda Fabia

Dariusz Dobosz
Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz Dobosz
Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz Dobosz
Te dwa auta reprezentują dwie zupełnie inne filozofie samochodu miejskiego. Czy wielka popularność Fabii dowodzi, że jest ona lepsza od bardziej prestiżowej Mazdy 2?
Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz
Mazda 2

Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.


Fot. Dariusz Dobosz

Fabia w obecnym wydaniu zadebiutowała jesienią 2014 r. To trzecia generacja modelu, skrócona o 8 cm w stosunku do poprzednika, ale poszerzona aż o 9 cm. Fabia III zyskała tak modną obecnie, opartą na ostrych liniach stylizację, obowiązującą teraz również w Volkswagenach i Seatach. Nie ma ona szczególnych walorów estetycznych, bryła auta jest prosta a detale mało wyszukane. Trzeba jednak przyznać, że wszystkie elementy dobrze ze sobą „zgrano” i nadwozie tworzy dobrze spasowaną całość. Widać, że producentowi zależało na tym, by kształty nadwozia były akceptowane przez jak najszersze grono potencjalnych nabywców i aby samochód nie budził swą estetyką żadnych kontrowersji. Ta idea doskonale się sprawdziła

Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl. Z przodu królują bardzo wyraziste detale, takie jak wydatna, mocno wysunięta osłona chłodnicy i zachodzące na błotniki, smukłe reflektory. Z tyłu dynamiki dodaje mocno pochylona tylna szyba ze spoilerem, stanowiącym przedłużenie dachu. Nieźle wyglądają też wysoko montowane lampy o niebanalnym kształcie. Ten rodzaj projektowania producent nazywa „Kodo”, czyli „dusza ruchu”. Z grubsza można przyjąć, że w „dwójce” odnajdziemy i duszę, a może raczej rodzaj osobowości, i ruch, czyli dynamiczne kształty. „Mazda 2 w obecnym wydaniu (czwarta generacja) miała swoją premierę nieco wcześniej niż Fabia, bo wiosną 2014 r. Oba auta powstały zatem niemal w tym samym czasie.

Skoda FabiaSkoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.Fot. Sk
Skoda Fabia

Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Fot. Skoda

Zachowawcze kształty nadwozia Fabii przeniesiono również do wnętrza. Koneksje z Volkswagenem są widoczne na każdym kroku, wszystko podporządkowano klasycznej prostocie. Nie można mieć jednak zastrzeżeń do ergonomii, obsługa jest łatwa, intuicyjna, wskaźniki duże i czytelne. Jakość materiałów wykończeniowych tam, gdzie powinna być ona dobra, nie budzi zastrzeżeń. Tanie tworzywa znajdziemy tylko w mniej dostępnych miejscach. Fabia jest mistrzem przestronności w przedniej części kabiny, za pierwszym rzędem siedzeń jest ciasno. Za to bagażnik ma bardzo przyzwoite rozmiary.

Mazda 2, choć sporo droższa, nie rozpieszcza wykończeniem wnętrza. Jakością materiałów z pewnością nie przewyższa tańszej przecież Fabii. Plastiki, które ma się „pod ręką” są przyjemne, ale z twardym tworzywem na desce rozdzielczej i innymi „tanimi” detalami trudno się pogodzić. Sama deska też nie zachwyca. Co prawda zestaw wskaźników jest pomysłowy i ma ciekawe kształty, ale na prawo od niego praktycznie nic się nie dzieje. Jest tam tylko samotnie „wyrastający” z kokpitu ekran multimedialny. Całość ożywia nieco centralna konsola z interesująco poprowadzonymi „boczkami”. W przedniej części przedziału pasażerskiego miejsca nie brakuje. Z tyłu jest z nim kiepsko, dużo gorzej niż w Fabii. Zdecydowanie mniejszy niż u rywala jest również bagażnik.

Fabię i „dwójkę” zbudowano według różnych filozofii, co widać nie tylko po nadwoziach, ale i po silnikach. Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To silnik o bardzo szerokim zakresie obrotów użytkowych, a dzięki temu niezwykle elastyczny. Jego charakterystyka doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu i sprzyja niskiemu zużyciu paliwa. Doładowany czterocylindrowiec zapewnia również bardzo dobre osiągi. Podwozie bez trudu radzi sobie z potencjałem silnika. Jest sztywno zestrojone i niespecjalnie sprzyja komfortowi jazdy, za to prowadzi Fabię jak po sznurku. Samochód jest stabilny w każdych warunkach, także przy gwałtownych manewrach.

[page_break]

Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz
Mazda 2

Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.


Fot. Dariusz Dobosz

Mazda nie jest zainteresowana ani zmniejszaniem liczby cylindrów swoich silników i redukowaniem pojemności skokowej (downsizing), ani doładowaniem silników benzynowych. Dlatego „dwójka” przeciwstawia Fabii wolnossącego czterocylindrowca o pojemności aż 1.5 l. Ma on nieco większą moc niż 1.2 TSI, ale dużo niższy maksymalny moment obrotowy. Kilka zabiegów technicznych pozwoliło jednak uzyskać dobrą elastyczność, i podczas codziennej jazdy silnik gładko przyspiesza już od 2000 obr/min. Mazda 2 góruje nad Fabią przyspieszeniami, co w dużej mierze jest zasługą niższej masy auta. I tylko nieznacznie odbiega od rywala zużyciem paliwa. Prowadzenie „dwójki” jest równie przyjemne jak Fabii, a stabilność auta porównywalna z czeskim hatchbackiem. Przy gwałtownych manewrach podczas szybkiej jazdy trochę denerwujące są duże wychylenia nadwozia.

Skoda FabiaSkoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.Fot. Sk
Skoda Fabia

Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Fot. Skoda

Mazda nie ukrywa, że jej samochody wychodzą ponad przeciętność i aspirują do miana aut prestiżowych. Dowodem na to mają być przede wszystkim oryginalne rozwiązania techniczne i własne technologie, opracowane przez japońskiego producenta. Ale nietuzinkowość i prestiż mocno przekładają się na cenę. Już w podstawowej wersji rozpoczynającej cennik Mazda 2 1.5 (75 KM) za 54 400 zł jest znacznie droższa od najtańszej Fabii 1.0 MPI (60 KM) za 40 380 zł. Podobnie jest w przypadku porównywanych wersji. Różnica na korzyść Skody wynosi aż 18 700 zł. Usprawiedliwieniem wysokiej ceny „dwójki” jest bardzo bogate wyposażenie seryjne, które oprócz elementów ujętych w tabeli obejmuje między innymi asystenta pasa ruchu, system wspomagający hamowanie i zmniejszający ryzyko kolizji przy małych prędkościach, diodowe reflektory, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, dotykowy, 7-calowy wyświetlacz, multimedialny system łączności i rozrywki, bluetooth, tempomat, podgrzewane fotele przednie oraz alufelgi. Skoda może przeciwstawić temu tylko system kontroli trakji, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, hamulec antykolizyjny i pokolizyjny system bezpieczeństwa.

Wybrane dane techniczneŁ

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1496

1197

Moc maksymalna (KM/obr/min)

115/6000

110/4600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/4000

175/1400-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,7

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

200

196

Pojemność bagażnika (l)

280/950

330/1150

Pojemność zbiornika paliwa (l)

44

45

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,9

4,8

Długość/szerokość/wysokość (cm)

406/169,5/149,5

399,2/173,2/146,7

Rozstaw osi (cm)

257

247

Masa własna (kg)

980

1054

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

36/144

24/144

Cena (zł)

od 68 900

od 50 200

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne     

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/S/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (6)

Podsumowanie

Mazda 2, choć jest bardziej dynamiczna, mocniej zaawansowana technologicznie i lepiej wyposażona nie wytrzymuje porównania z Fabią. To nie jest dotkliwa porażka, pokazuje jednak, że samochód droższy wcale nie musi być lepszy. Miejska Skoda, może nieszczególnie urodziwa i słabiej doposażona, jest jednak autem poprawnie zaprojektowanym od strony fukcjonalnej i technicznej, a przy tym dużo tańszym. Jej obecność na szczycie rankingu sprzedaży nie jest przypadkowa.  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

UOKiK przeprowadza kontrole na stacjach V2

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty