Mazda 2 kontra Skoda Fabia

Dariusz Dobosz
Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz Dobosz
Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Te dwa auta reprezentują dwie zupełnie inne filozofie samochodu miejskiego. Czy wielka popularność Fabii dowodzi, że jest ona lepsza od bardziej prestiżowej Mazdy 2?
Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz
Mazda 2

Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.


Fot. Dariusz Dobosz

Fabia w obecnym wydaniu zadebiutowała jesienią 2014 r. To trzecia generacja modelu, skrócona o 8 cm w stosunku do poprzednika, ale poszerzona aż o 9 cm. Fabia III zyskała tak modną obecnie, opartą na ostrych liniach stylizację, obowiązującą teraz również w Volkswagenach i Seatach. Nie ma ona szczególnych walorów estetycznych, bryła auta jest prosta a detale mało wyszukane. Trzeba jednak przyznać, że wszystkie elementy dobrze ze sobą „zgrano” i nadwozie tworzy dobrze spasowaną całość. Widać, że producentowi zależało na tym, by kształty nadwozia były akceptowane przez jak najszersze grono potencjalnych nabywców i aby samochód nie budził swą estetyką żadnych kontrowersji. Ta idea doskonale się sprawdziła

Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl. Z przodu królują bardzo wyraziste detale, takie jak wydatna, mocno wysunięta osłona chłodnicy i zachodzące na błotniki, smukłe reflektory. Z tyłu dynamiki dodaje mocno pochylona tylna szyba ze spoilerem, stanowiącym przedłużenie dachu. Nieźle wyglądają też wysoko montowane lampy o niebanalnym kształcie. Ten rodzaj projektowania producent nazywa „Kodo”, czyli „dusza ruchu”. Z grubsza można przyjąć, że w „dwójce” odnajdziemy i duszę, a może raczej rodzaj osobowości, i ruch, czyli dynamiczne kształty. „Mazda 2 w obecnym wydaniu (czwarta generacja) miała swoją premierę nieco wcześniej niż Fabia, bo wiosną 2014 r. Oba auta powstały zatem niemal w tym samym czasie.

Skoda FabiaSkoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.Fot. Sk
Skoda Fabia

Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Fot. Skoda

Zachowawcze kształty nadwozia Fabii przeniesiono również do wnętrza. Koneksje z Volkswagenem są widoczne na każdym kroku, wszystko podporządkowano klasycznej prostocie. Nie można mieć jednak zastrzeżeń do ergonomii, obsługa jest łatwa, intuicyjna, wskaźniki duże i czytelne. Jakość materiałów wykończeniowych tam, gdzie powinna być ona dobra, nie budzi zastrzeżeń. Tanie tworzywa znajdziemy tylko w mniej dostępnych miejscach. Fabia jest mistrzem przestronności w przedniej części kabiny, za pierwszym rzędem siedzeń jest ciasno. Za to bagażnik ma bardzo przyzwoite rozmiary.

Mazda 2, choć sporo droższa, nie rozpieszcza wykończeniem wnętrza. Jakością materiałów z pewnością nie przewyższa tańszej przecież Fabii. Plastiki, które ma się „pod ręką” są przyjemne, ale z twardym tworzywem na desce rozdzielczej i innymi „tanimi” detalami trudno się pogodzić. Sama deska też nie zachwyca. Co prawda zestaw wskaźników jest pomysłowy i ma ciekawe kształty, ale na prawo od niego praktycznie nic się nie dzieje. Jest tam tylko samotnie „wyrastający” z kokpitu ekran multimedialny. Całość ożywia nieco centralna konsola z interesująco poprowadzonymi „boczkami”. W przedniej części przedziału pasażerskiego miejsca nie brakuje. Z tyłu jest z nim kiepsko, dużo gorzej niż w Fabii. Zdecydowanie mniejszy niż u rywala jest również bagażnik.

Fabię i „dwójkę” zbudowano według różnych filozofii, co widać nie tylko po nadwoziach, ale i po silnikach. Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To silnik o bardzo szerokim zakresie obrotów użytkowych, a dzięki temu niezwykle elastyczny. Jego charakterystyka doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu i sprzyja niskiemu zużyciu paliwa. Doładowany czterocylindrowiec zapewnia również bardzo dobre osiągi. Podwozie bez trudu radzi sobie z potencjałem silnika. Jest sztywno zestrojone i niespecjalnie sprzyja komfortowi jazdy, za to prowadzi Fabię jak po sznurku. Samochód jest stabilny w każdych warunkach, także przy gwałtownych manewrach.

[page_break]

Mazda 2 Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.Fot. Dariusz
Mazda 2

Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.


Fot. Dariusz Dobosz

Mazda nie jest zainteresowana ani zmniejszaniem liczby cylindrów swoich silników i redukowaniem pojemności skokowej (downsizing), ani doładowaniem silników benzynowych. Dlatego „dwójka” przeciwstawia Fabii wolnossącego czterocylindrowca o pojemności aż 1.5 l. Ma on nieco większą moc niż 1.2 TSI, ale dużo niższy maksymalny moment obrotowy. Kilka zabiegów technicznych pozwoliło jednak uzyskać dobrą elastyczność, i podczas codziennej jazdy silnik gładko przyspiesza już od 2000 obr/min. Mazda 2 góruje nad Fabią przyspieszeniami, co w dużej mierze jest zasługą niższej masy auta. I tylko nieznacznie odbiega od rywala zużyciem paliwa. Prowadzenie „dwójki” jest równie przyjemne jak Fabii, a stabilność auta porównywalna z czeskim hatchbackiem. Przy gwałtownych manewrach podczas szybkiej jazdy trochę denerwujące są duże wychylenia nadwozia.

Skoda FabiaSkoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.Fot. Sk
Skoda Fabia

Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Fot. Skoda

Mazda nie ukrywa, że jej samochody wychodzą ponad przeciętność i aspirują do miana aut prestiżowych. Dowodem na to mają być przede wszystkim oryginalne rozwiązania techniczne i własne technologie, opracowane przez japońskiego producenta. Ale nietuzinkowość i prestiż mocno przekładają się na cenę. Już w podstawowej wersji rozpoczynającej cennik Mazda 2 1.5 (75 KM) za 54 400 zł jest znacznie droższa od najtańszej Fabii 1.0 MPI (60 KM) za 40 380 zł. Podobnie jest w przypadku porównywanych wersji. Różnica na korzyść Skody wynosi aż 18 700 zł. Usprawiedliwieniem wysokiej ceny „dwójki” jest bardzo bogate wyposażenie seryjne, które oprócz elementów ujętych w tabeli obejmuje między innymi asystenta pasa ruchu, system wspomagający hamowanie i zmniejszający ryzyko kolizji przy małych prędkościach, diodowe reflektory, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, dotykowy, 7-calowy wyświetlacz, multimedialny system łączności i rozrywki, bluetooth, tempomat, podgrzewane fotele przednie oraz alufelgi. Skoda może przeciwstawić temu tylko system kontroli trakji, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, hamulec antykolizyjny i pokolizyjny system bezpieczeństwa.

Wybrane dane techniczneŁ

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1496

1197

Moc maksymalna (KM/obr/min)

115/6000

110/4600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/4000

175/1400-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,7

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

200

196

Pojemność bagażnika (l)

280/950

330/1150

Pojemność zbiornika paliwa (l)

44

45

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,9

4,8

Długość/szerokość/wysokość (cm)

406/169,5/149,5

399,2/173,2/146,7

Rozstaw osi (cm)

257

247

Masa własna (kg)

980

1054

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

36/144

24/144

Cena (zł)

od 68 900

od 50 200

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne     

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/S/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (6)

Podsumowanie

Mazda 2, choć jest bardziej dynamiczna, mocniej zaawansowana technologicznie i lepiej wyposażona nie wytrzymuje porównania z Fabią. To nie jest dotkliwa porażka, pokazuje jednak, że samochód droższy wcale nie musi być lepszy. Miejska Skoda, może nieszczególnie urodziwa i słabiej doposażona, jest jednak autem poprawnie zaprojektowanym od strony fukcjonalnej i technicznej, a przy tym dużo tańszym. Jej obecność na szczycie rankingu sprzedaży nie jest przypadkowa.  

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Mega

Mega Zestaw Narzędzi 144Elem. 58144

343,33 zł176,95 zł-48%
miejsce #2

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #3

Knipex

Wiha zestaw Best-of VDE, 12 szt. 36389

989,00 zł873,04 zł-12%
miejsce #4

Makita

Makita Zestaw narzędzi P-90532

676,99 zł635,79 zł-6%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie