Lexus RX. Takiego modelu w gamie Lexusa RX jeszcze nie było. Dlaczego?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
To najmocniejsza wersja w historii modelu. Lexus RX 500h ma aż 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 sekundy.
To najmocniejsza wersja w historii modelu. Lexus RX 500h ma aż 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 sekundy. Lexus
W gamie piątej generacji flagowego SUV-a Lexusa ten wariant został stworzony z myślą o osiągach. Auto jest pełne zupełnie nowych technologii takich jak silnik 2.4 l z turbodoładowaniem, sześciobiegowa skrzynia automatyczna czy zupełnie nowy napęd 4x4 DIRECT4 korzystający z układu e-Axle.

Lexus RX. Hybryda jakiej w Lexusie jeszcze nie było

Podstawowe zasady działania napędu hybrydowego w nowym Lexusie RX 500h są takie same, ale przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów, co ułatwia przekazywanie mocy i umożliwia jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym. Komputer automatycznie przełącza pracę napędu między trybem wyłącznie elektrycznym a hybrydowym w zależności od sytuacji na drodze, gwarantując dobre osiągi przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Moc dostarczana jest na cztery koła bez zbędnego opóźnienia.

To najmocniejsza wersja w historii modelu. Lexus RX 500h ma aż 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 sekundy. Te osiągi są porównywalne do aut z trzylitrowymi silnikami V6, ale układ hybrydowy modelu RX 500h jest oszczędny – średnie zużycie w cyklu WLTP wynosi od 8,0 do 8,3 l/100 km.

Nowością jest także kompaktowa, automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Lexus zdecydował się na ten rodzaj przekładni, a nie znane z innych hybryd E-CVT, by lepiej wykorzystać potencjał silnika z turbodoładowaniem oraz silnika elektrycznego. Przełożenia zostały tak dobrane, by uniknąć konieczności ciągłych zmian biegów, a kierowca może sam zmienić bieg przy pomocy łopatek zamontowanych przy kierownicy.

RX jest też pierwszym autem w gamie Lexusa z nową bipolarną baterią niklowo-wodorkową (Ni-MH). Prostsza konstrukcja i większa powierzchnia przepływu prądu elektrycznego oznaczają mniejszą rezystancję wewnętrzną akumulatora. Zaletą nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej jest większa gęstość energii, a tym samym większa moc wyjściowa w porównaniu z klasycznymi odpowiednikami, co przyczynia się do lepszej dynamiki samochodu. Kompaktowe rozmiary pozwalają na tej samej przestrzeni umieścić 1,4 raza więcej ogniw, a także osiągnąć dwukrotnie większą moc, co odczuje kierowca. Akumulator został umieszczony pod tylnymi fotelami, co pozwoliło na obniżenie środka ciężkości i zachowanie przestronnej kabiny i bagażnika. Wydajny system chłodzenia sprawia, że bateria pracuje ciszej.

Lexus RX. Nowy napęd DIRECT4

RX 500h jest pierwszą wersją w historii modelu z nowym napędem 4x4 DIRECT4. W tym inteligentnym systemie napędu na cztery koła dwa silniki elektryczne oraz dwa falowniki (przedni i tylny) cały czas rozdzielają moc i moment obrotowy między przednią a tylną osią, dostosowując się do sytuacji na drodze. Napęd na tylne koła przekazywany jest za sprawą układu e-Axle, połączonego z tylnym silnikiem elektrycznym oraz inwerterem. DIRECT4 sprawia, że auto prowadzi się bardziej komfortowo i stabilniej, a kierowca ma jeszcze lepsze odczucie podczas jazdy.

Nowy Lexus RX powstał na platformie GA-K, która gwarantuje niskie położenie środka ciężkości, wysoką sztywność całej konstrukcji, a także dobry balans zawieszenia. W wersji RX 500h te cechy zostały wzmocnione, a auto dostosowano pod kątem dynamicznej jazdy. Jednym z kluczowych elementów jest układ skrętnych kół tylnych (Dynamic Rear Steering), który automatycznie dopasowuje kąt skrętu tylnych kół do prędkości i kierunku jazdy. Maksymalny kąt wynosi 4 stopnie. Układ ten ułatwia manewrowanie i zwiększa stabilność przy większych prędkościach. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają się przeciwnie do kół przednich, przy wyższych prędkościach dostosowują się do pracy przedniej osi.

W RX-ie 500h zastosowano też wentylowane tarcze przednie o średnicy 400 mm i zaciski stałe z przeciwstawnymi tłoczkami. Nowe, sztywne zaciski pomalowane są na czarno i mają logo Lexusa. Gwarantują równomierny nacisk klocka i są odporne na zanikanie hamowania. Auto zwalnia stabilnie i zdecydowanie. Dodatkowo, RX 500h ma także zawieszenie adaptacyjne (AVS).

Lexus RX. Sportowe akcenty stylistyczne

RX 500h jest oferowany w wersjach F SPORT Edition i F SPORT, które wyróżniają się elementami stylistycznymi wewnątrz i na zewnątrz. Emblematy F SPORT, czarne relingi i lusterka, przeprojektowany przedni grill w czarnym kolorze, specjalne nakładki boczne, a także przedni i tylny zderzak o aerodynamicznych kształtach, które generują większy docisk – to najbardziej widoczne zmiany w porównaniu z modelami RX 350h oraz RX 450h+. Auto ma też specjalnie zaprojektowane dla tej wersji 21-calowe felgi o 10 ramionach, a ponadto tylko w tych wersjach będą są lakiery White Nova i Heat Blue.

We wnętrzu wersje F SPORT Edition i F SPORT rozpoznamy po kierownicy i gałce dźwigni zmiany biegów obszytych perforowaną skórą, emblematach F SPORT, aluminiowych pedałach i sportowych akcentach. Do wyboru będą dwie tapicerki ze skóry naturalnej w kolorach Black i Dark Rose. Podsufitka jest w kolorze czarnym, a wstawki we wnętrzu wykonano z aluminium.

Lexus RX. Cena

Lexus RX 500h F SPORT Edition dostępny jest od 470 990 zł, a RX 500h F SPORT kosztuje od 490 900 zł. Auto dostępne jest także z atrakcyjnym finansowaniem w leasingu KINTO ONE.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie