Na miejsce europejskiej prezentacji Lexusa GS Japończycy wybrali uroczy zakątek pomiędzy Monachium a alpejskim miasteczkiem Kitzbuhe. GS to sportowy sedan segmentu premium, produkowany w trzech wersjach napędowych: 250, 350 AWD i hybrydowej 450h. Na znaczącą sprzedaż spośród 300 Lexusów GS, jakie importer zamierza sprowadzić do nas w tym roku, liczyć może wersja najmniejsza, dlatego jej poświęcimy najwięcej uwagi.
Wcześniej wyjaśnimy, co oznacza termin „sportowy sedan”. Według Yoshihiko Kanamori, głównego inżyniera odpowiedzialnego za model GS pod hasłem kryje się komfortowy, zapewniający odpowiednią przestrzeń dla czterech osób samochód, napędzany jednostką
o wysokich osiągach. Aby osiągnąć ten cel, Lexus zatrudnił projektantów i inżynierów z różnych krajów, nie tylko z Azji, ale również z Europy i USA. Wynikiem tak zebranej „mieszanki doświadczeń” jest właśnie najnowszy GS. Jego sylwetka nie jest typowo europejska czy japońska, w pewnym sensie to wypadkowa aktualnych, światowych trendów stylizacyjnych. Luksusowy sedan ma się podobać na rynku amerykańskim, europejskim, a także obiecującym rosyjskim, gdzie liczba sprzedawanych Lexusów liczona jest już w tysiącach.
Najnowszy GS jest nieco szerszy (+30 mm) i wyższy (+20 mm)od poprzednika, ale długość auta pozostała bez zmian (4850 mm). Jego konkurentami są m.in. Audi A6, Jaguar XF, Mercedes E czy Volvo S80. Powiększyła się kabina Lexusa, więcej
miejsca na nogi mają pasażerowie tylnej kanapy, przybyło też przestrzeni nad ich głowami. Obszerniejszy jest też bagażnik (w wersji benzynowej o 1/3), który jest elektrycznie domykany. Poziom wykończenia wnętrza nie odbiega od standardów przyjętych w segmencie premium. Na uwagę zasługuje znacznych rozmiarów ekran LCD (12,3 cala - największy w autach produkowanych seryjnie) oraz nawigacja z językiem polskim. Zaawansowana klimatyzacja dzięki funkcji Nano-e nie tylko oczyszcza i nawilża powietrze w kabinie, ale również dezynfekuje siedzenia i podsufitkę eliminując nieprzyjemne zapachy. Regulowane elektrycznie (16 parametrów) skórzane fotele zapewniają wysoki komfort podróżowania. Jest też coś dla melomanów, 835-watowy zestaw audio firmy
Mark Levinson zapewniający koncertową jakość dźwięku za… koncertowe pieniądze, ale o nich nie wypada przecież mówić zamawiając samochód klasy premium.
Według importera tylko co piąty sprowadzony do Polski GS będzie miał napęd hybrydowy, reszta benzynowy. Dlatego podczas prezentacji jeździliśmy głównie wersją z 2,5- litrowym silnikiem ( 3,5 l AWD dostępna będzie później). Jednostka ta ma bezpośredni wtrysk benzyny, system zmiennych faz rozrządu i „umiarkowane” - jak na dzisiejsze czasy - parametry: 209 KM i 253 Nm. Kolejne dane „papierowe” też nie porywają - auto przyspiesza do setki w 8,6 sekundy i zużywa średnio 8,9 litra benzyny na 100 km. Pierwsze kilometry na autostradzie, jeszcze po bawarskiej stronie, gdzie Lexusa można było rozpędzić do 200 km/h odmieniły ten obraz. Po pierwsze, silnik okazał się elastyczny, a automatyczna przekładnia bez nadmiernego opóźnienia przekazuje napęd na oś tylną. Auto płynnie nabiera prędkości, choć czuje się jego masę (1640 kg). Kierowca ma jednak do wyboru kilka programów jazdy (eco, normal, sport i sport+). Przełączenie na sport powoduje, iż silnik budzi się do życia, a jego tłumik wydaje brzmienie charakterystyczne dla jednostek V6. Jadąc szybciej, warto skorzystać z trybu sport+, wówczas oprócz lepszej dynamiki elektronika dołoży twardsze zawieszenie. Reasumując, w Lexusie GS250 mamy dwa w jednym: ekonomiczny silnik do spokojnej podróży i zdecydowanie żywszy, dający przedsmak sportowej jazdy.
GS, zależnie od wersji wyposażeniowej, oferuje całą paletę systemów bezpieczeństwa m.in. prewencyjny Pre-Crash Safety, zapobiegający uderzeniu w poprzedzający nas pojazd czy kamerę obserwującą oczy kierowcy (gdy kierowca zaczyna zasypiać, aktywuje się system bezpieczeństwa).Praktyczny okazał się system Head-Up Display, który oprócz prędkości wyświetla na szybie wskazania obrotomierza lub nawigacji. Kto często podróżuje nocą, powinien dokupić kamerę na podczerwień (Night View), która wychwytuje nieoświetlonych rowerzystów i pieszych na poboczu drogi, wyświetlając obraz na ogromnym ekranie LCD. W naszych warunkach system ten powinien być wręcz obowiązkowy.
Wybrane dane techniczne Lexusa GS 250 i konkurentów:
Marka/model | Audi A6 2.8 FSI Multitronic | Lexus GS 250 | Volvo S80 T5 PowerShift |
Cena (zł) | 200300 | 199900 | 179200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | limuzyna / 4 | limuzyna / 4 | limuzyna / 4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy: | | | |
Długość x szerokość x wysokość | 4915x2086x1455 | 4850x2022x1455 | 4851x2106x1490 |
Rozstaw osi | 2912 | 2850 | 2835 |
Masa własna | 1610 | 1640 | 1464 |
Pojemność bagażnika (l) | 530 | 530 | 480 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 65 | 66 | 70 |
Układ napędowy: | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 2773 | 2500 | 1999 |
Liczba cylindrów | 6 | 6 | 4 |
Napędzana oś | przednia | tylna | przednia |
Skrzynia biegów: | | | |
typ/liczba przełożeń | automatyczna, CVT | automatyczna, 6-biegów | automatyczna, 6-biegów |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 204 | 209 | 240 |
Moment obrotowy (Nm) | 280 | 253 | 320 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 7,7 | 8,6 | 7,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 225 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,4 | 8,9 | 7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 172 | 207 | 184 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?