Lexus GS po raz czwarty

Janusz Steinbarth
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus
Na polskie drogi wjeżdża czwarta generacja produkowanego od blisko 20 lat Lexusa GS. Ceny sportowej limuzyny klasy wyższej zaczynają się od 199 900 zł.
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus

Na miejsce europejskiej prezentacji Lexusa GS Japończycy wybrali uroczy zakątek pomiędzy Monachium a alpejskim miasteczkiem Kitzbuhe. GS to sportowy sedan segmentu premium, produkowany w trzech wersjach napędowych:  250, 350 AWD i hybrydowej 450h. Na znaczącą  sprzedaż  spośród  300 Lexusów  GS,  jakie importer zamierza sprowadzić do nas w tym roku, liczyć może wersja najmniejsza, dlatego jej poświęcimy najwięcej uwagi.

Wcześniej wyjaśnimy,  co  oznacza termin „sportowy sedan”. Według Yoshihiko Kanamori, głównego inżyniera odpowiedzialnego za model GS pod hasłem kryje się  komfortowy, zapewniający odpowiednią przestrzeń dla czterech osób samochód, napędzany jednostką

Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus

o wysokich osiągach. Aby osiągnąć ten cel, Lexus zatrudnił  projektantów i inżynierów z różnych krajów, nie tylko z Azji, ale również z Europy i USA. Wynikiem tak zebranej „mieszanki  doświadczeń” jest właśnie najnowszy  GS. Jego sylwetka nie jest typowo europejska czy japońska, w pewnym sensie to wypadkowa aktualnych, światowych trendów stylizacyjnych.  Luksusowy sedan ma się podobać na rynku amerykańskim, europejskim, a także obiecującym rosyjskim, gdzie liczba sprzedawanych Lexusów liczona jest już w tysiącach.

Najnowszy  GS jest nieco szerszy (+30 mm) i wyższy (+20 mm)od poprzednika, ale długość auta pozostała bez zmian  (4850 mm).  Jego konkurentami są m.in. Audi A6, Jaguar XF, Mercedes E czy Volvo S80. Powiększyła się  kabina Lexusa, więcej

Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus

miejsca na nogi mają pasażerowie tylnej kanapy, przybyło też przestrzeni nad ich głowami.  Obszerniejszy jest też bagażnik (w wersji benzynowej o 1/3), który jest elektrycznie  domykany.  Poziom wykończenia wnętrza nie odbiega od standardów przyjętych w segmencie premium. Na uwagę zasługuje znacznych rozmiarów ekran LCD (12,3 cala - największy w autach produkowanych seryjnie) oraz nawigacja z językiem polskim. Zaawansowana klimatyzacja dzięki funkcji Nano-e nie tylko oczyszcza i nawilża powietrze w kabinie, ale również dezynfekuje siedzenia i podsufitkę eliminując nieprzyjemne zapachy. Regulowane elektrycznie (16 parametrów) skórzane fotele zapewniają wysoki komfort podróżowania. Jest też coś dla melomanów, 835-watowy zestaw audio firmy

Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus

Mark Levinson zapewniający koncertową jakość dźwięku za… koncertowe pieniądze, ale o nich nie wypada przecież mówić zamawiając samochód klasy premium.   

Według  importera tylko co piąty sprowadzony  do Polski GS będzie miał napęd hybrydowy, reszta  benzynowy. Dlatego podczas prezentacji jeździliśmy głównie wersją  z 2,5- litrowym silnikiem ( 3,5 l AWD dostępna będzie później).  Jednostka ta ma bezpośredni wtrysk benzyny, system zmiennych faz rozrządu i „umiarkowane” - jak na dzisiejsze czasy - parametry: 209 KM i 253 Nm. Kolejne dane „papierowe” też nie porywają - auto przyspiesza do setki w 8,6 sekundy i zużywa średnio 8,9 litra benzyny na 100 km. Pierwsze kilometry na autostradzie, jeszcze po bawarskiej stronie,  gdzie Lexusa można było rozpędzić do 200 km/h odmieniły ten obraz. Po pierwsze, silnik okazał się elastyczny, a automatyczna przekładnia bez nadmiernego opóźnienia przekazuje napęd na oś tylną. Auto płynnie nabiera prędkości, choć czuje się jego masę (1640 kg). Kierowca ma jednak do wyboru kilka programów jazdy (eco, normal, sport i sport+). Przełączenie na sport powoduje, iż  silnik budzi się do życia, a jego tłumik wydaje brzmienie charakterystyczne dla jednostek V6. Jadąc szybciej, warto skorzystać z trybu sport+, wówczas oprócz lepszej dynamiki elektronika dołoży  twardsze zawieszenie. Reasumując, w Lexusie  GS250 mamy dwa w jednym:  ekonomiczny silnik do spokojnej  podróży i zdecydowanie żywszy, dający przedsmak  sportowej  jazdy.

Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus
Lexus GS450h 4 generacja, Fot: Lexus

GS, zależnie od wersji wyposażeniowej,  oferuje całą paletę systemów bezpieczeństwa m.in. prewencyjny Pre-Crash Safety, zapobiegający uderzeniu w poprzedzający nas pojazd czy kamerę obserwującą oczy kierowcy  (gdy kierowca zaczyna zasypiać, aktywuje się system bezpieczeństwa).Praktyczny okazał się system Head-Up Display, który oprócz prędkości wyświetla na szybie wskazania obrotomierza lub nawigacji.  Kto często podróżuje nocą, powinien dokupić kamerę na podczerwień (Night View), która wychwytuje nieoświetlonych rowerzystów i pieszych na poboczu drogi, wyświetlając obraz na ogromnym ekranie LCD.  W naszych warunkach system ten powinien być wręcz obowiązkowy.  

Wybrane dane techniczne Lexusa GS 250 i konkurentów:

Marka/model

Audi A6 2.8 FSI
Multitronic


Lexus GS 250

Volvo S80 T5
PowerShift


Cena (zł)

200300

199900

179200

Typ nadwozia/liczba drzwi

limuzyna / 4

limuzyna / 4

limuzyna / 4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy:

 

 

 

Długość x szerokość x wysokość

4915x2086x1455

4850x2022x1455

4851x2106x1490

Rozstaw osi

2912

2850

2835

Masa własna

1610

1640

1464

Pojemność bagażnika (l)

530

530

480

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

66

70

Układ napędowy:

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

2773

2500

1999

Liczba cylindrów

6

6

4

Napędzana oś

przednia

tylna

przednia

Skrzynia biegów:

 

 

 

typ/liczba przełożeń

automatyczna,
CVT

automatyczna,
6-biegów

automatyczna,
6-biegów

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

204

209

240

Moment obrotowy (Nm)

280

253

320

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

7,7

8,6

7,5

Prędkość maksymalna (km/h)

240

225

230

Średnie spalanie (l/100 km)

7,4

8,9

7,9

Emisja CO2 (g/km)

172

207

184

 

 

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty