Gdyby takie tempo rozwoju miały marki europejskie, dzisiaj jeździlibyśmy superautami.
Zaprezentowany w 2004 r. Cerato to stosunkowo nowy model marki Kia. W zasadzie jest następcą modelu Shuma II, jednak konstrukcyjnie to dwa różne samochody. Cerato bez żadnych kompleksów może konkurować z markami europejskimi i to nie jest dla nich dobra wiadomość. Prezentujemy Cerato z nadwoziem typu sedan napędzane
benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM.
Cechy szczególne
Mając w pamięci starsze modele Kia, można stwierdzić, że Cerato ma ładne nadwozie, o europejskich cechach stylistycznych. Gdyby zakryć znak firmowy, trudno byłoby odgadnąć, że mamy do czynienia z produktem koreańskim. W
tej sytuacji nadwozie jest cechą tego pojazdu. Cerato ma też wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi (wahacz wzdłużny i dwa poprzeczne), za które tak chwalone są Ford Focus czy VW Golf. Jedynie typowa dla marek koreańskich jest nazwa, która obowiązkowo ma przypominać wyraz z języka włoskiego.
Wnętrze Cerato jest dość obszerne i nie brakuje również miejsca na tylnej kanapie. Tablicę przyrządów zaprojektowano według najlepszych wzorców ergonomii - na środku duży prędkościomierz, a wokół niego rozmieszczone pozostałe wskaźniki. Kolumna kierownicy ma regulowane położenie. Pokrętła i przyciski na konsoli środkowej są łatwe w obsłudze. Bagażnik o objętości 538 l jest dość płytki i długi. Ze względu na niewielką
głębokość przewożenie wysokich przedmiotów w bagażniku jest niemożliwe. Można jednak złożyć oparcie tylnej kanapy. Pokrywę bagażnika można otworzyć kluczykiem lub przyciskiem umieszczonym z lewej strony kolumny kierownicy. Żaden z tych sposobów nie jest wygodny, gdy w rękach trzymamy siaty z zakupami.
Silnik
Benzynowa jednostka napędowa ma 4 zawory w każdym cylindrze, dwa wałki rozrządu i z pojemności 1,6 l osiąga 105 KM mocy. To zupełnie
wystarczy do sprawnego rozpędzania pojazdu. Dynamiczna jazda wymaga jednak utrzymywania jednostki napędowej w górnym zakresie obrotów, gdyż maksymalny moment obrotowy osiągany jest dopiero przy 4500 obr/min. W każdym razie dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów i pogodzenia się z podwyższonym poziomem hałasu. Zużycie paliwa w mieście przy spokojnej jeździe nie przekracza 9,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
W przeciwieństwie do poprzednich modeli Cerato ma sztywniejsze zawieszenie, jednak jest ono bardziej miękkie niż w VW Golfie. Cerato zapewnia całkiem przyzwoity komfort jazdy po złych drogach i dzięki nowoczesnemu zawieszeniu ma dobre własności jezdne. Na szybko pokonywanych zakrętach pojazd nie sprawia kłopotów, a jego zachowanie jest przewidywalne. Zwraca uwagę precyzyjny mechanizm ręcznej zmiany biegów. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h mieści się na granicy uważanej za przyzwoitą w tej klasie pojazdów i w lepszym wyciszeniu auta leżą możliwości dla auta następnej generacji. Nie najlepszy jest też układ hamulcowy, chociaż z przodu i z tyłu zastosowano hamulce tarczowe.
Podsumowanie
Kia Cerato to samochód zaprojektowany na przyzwoitym poziomie technicznym, o dość obszernym wnętrzu i dobrych własnościach jezdnych. Mimo dostrzeżonych mankamentów może śmiało konkurować z innymi autami kompaktowymi, co jest pewną niespodzianką szczególnie dla nabywców, którzy nie znają aut koreańskich. Oficjalna cena Cerato sedan z silnikiem 1,6 l wynosi 50 490 zł. Cerato najbardziej jednak brakuje prestiżu marki, dlatego można przewidywać znaczny spadek wartości przy późniejszej odsprzedaży. Koreańczycy są jednak cierpliwi i za kilka lat postrzeganie marki Kia może być już zupełnie inne.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1599 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 143/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,0 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 186 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 42,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 538 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,0/9,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 448 x 174 x 147 |
Rozstaw osi (cm): | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 50 490 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Dość obszerna kabina pasażerska. |
Silnik | **** | Dobra elastyczność |
Poziom hałasu | *** | Przeciętny poziom hałasu. |
Hamulce | *** | Droga hamowania Cerato jest za długo o ok. 2 m. |
Dynamika | **** | Dynamika jest wystarczająca. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 9,5 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesne zawieszenie z wielowahaczową konstrukcją tylnej osi. |
Wyposażenie | *** | Skromne wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Kia Cerato Family
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
s - wyposażenie seryjne
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?