Ibiza dla rodziny

Tomasz Szmandra
Seat wprowadza na rynek drugie, tym razem małe kombi, które ma pełnić także rolę taniego samochodu rodzinnego. Ibiza ST pojawi się na polskim rynku we wrześniu.


Po Exeo ST jest to drugi tego model kombi w ofercie hiszpańskiej firmy. Od czasu, gdy w 2003 roku z oferty znikła Cordoba Kombi, zwolennicy aut z tego typu nadwoziem musieli odwiedzać salony sprzedaży konkurencji. W tej wersji Ibizę po raz pierwszy zaprezentowano w czasie salonu samochodowego w Genewie. W segmencie B model ten próbuje łączyć nie tylko funkcjonalność ze sportowym duchem marki, ale na dodatek stara się to robić ze smakiem, co zdecydowanie wyróżnia go na tle konkurencji. Ibiza ST mierzy 4,23 cm długości i jest aż o 18 cm dłuższe, niż wersja hatchback.

Fot. Seat
Fot. Seat

Pojemność bagażnika wynosi 430 litrów (czyli mniej, niż w Cordobie pierwszej generacji), można ją jednak powiększyć do 1164 l składając oparcie tylnej kanapy. Atutem tego auta mają być regularne kształty przestrzeni bagażowej oraz duża pokrywa i niski próg załadunku zapewniający łatwy dostęp do wnętrza. Konkurencja prezentuje się w tym względzie nieco korzystniej: Skoda Fabia oferuje rekordowo duży bagażnik - 480 l, a Renault Clio Grandtour - 440 l. Ale już Peugeot 207 SW 405 l zostaje w tyle.

Wykonany z niezłych materiałów, identyczny jak w hatchbacku kokpit pozostał przejrzysty i funkcjonalny. Przedział pasażerski jest stosunkowo obszerny, choć oczywiście nie należy się spodziewać cudów - dorosłe osoby mogą wygodnie podróżować tylko z przodu. Ładowność auta wynosi 515 kg, co w połączeniu z dużym otworem załadunkowym czyni z Seata bardzo funkcjonalny i praktyczny samochód.

Fot. Seat
Fot. Seat

Paleta jednostek napędowych obejmować ma sześć silników - trzy benzynowe i trzy wysokoprężne, o mocach od 75 KM do 105 KM. Receptą na dobre osiągi i niskie zużycie paliwa mają być niewielkie, turbodoładowane jednostki 1,2 TSI oraz 1,2 TDI.

Ofertę "benzynówek" otwiera trzycylindrowa jednostka 1.2 16V o mocy 70 KM. W naszym kraju większą popularnością powinien się cieszyć, podobnie jak w klasycznej Ibizie, większy silnik 1.4 16V o mocy 85 KM. Miłośnicy silników wysokoprężnych mogą wybierać spośród trzech: 1.2 TDI CR (75 KM) i 1.6 TDI CR w dwóch wariantach mocy (90 i 105 KM). Najsłabszy diesel w Ibizie ST nie jest mistrzem sprintu, ale oferuje rekordowo niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie to zaledwie 3,9 l/100 km.

Podczas pierwszych jazd testowych, była okazja sprawdzenia modelu napędzanego turbodoładowanym, trzycylindrowym silnikiem wysokoprężnym 1.2 z wtryskiem common rail o mocy 75 KM. Jednostka osiąga moment obrotowy 180 Nm, dostępny już od 1500 obr./min. Ibiza w tej wersji to propozycja dla kierowców, którzy bardziej od dynamiki cenią niskie zużycie paliwa. Według danych producenta ST rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14,6 s i może osiągnąć maksymalnie 173 km/h. Niestety, w niskim zakresie obrotów auto nie jest wulkanem mocy.

Fot. Seat
Fot. Seat

Pewien wzrost dynamiki następuje po przekroczeniu wartości ok. 1500-2000 obr./min, gdy na dobre zaczyna rozkręcać się turbina. Mimo to Seatem podróżuje się przyjemnie - silnik pracuje cicho, a precyzyjny układ kierowniczy daje poczucie kontroli nad pojazdem. Niedostatki w dynamice są rekompensowane przez niskie spalanie. Według danych fabrycznych Ibiza ST 1.2 TDI zużywa średnio 3,6 l/100 km. Zawieszenie zostało zestrojone w taki sposób, by jak najwydajniej tłumić nierówności nawierzchni, a jednocześnie dawać poczucie bezpieczeństwa.

Auto dostępne będzie w trzech poziomach wyposażenia: Reference, Style i Sport. Jedną z opcji jest możliwość zamówienia bezstopniowej, zautomatyzowanej przekładni DSG.

Ekonomiczne silniki, obszerne jak na klasę B wnętrze i duży bagażnik sprawiają, że Ibiza ST może być dobrym kandydatem na auto rodzinne. Mistrzem w klasie auto z pewnością nie zostanie, ale potrzeby rodziny z dwójką dzieci powinno w pełni zaspokoić.

Na rynku niemieckim podstawowa wersja kosztuje 12 990 euro (ok. 48 tys. zł). Ceny w Polsce nie są jeszcze znane, wiadomo jedynie, że nowe kombi Seata trafi do naszych salonów we wrześniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie