Mimo zastoju w sprzedaży samochodów producenci koreańscy mają się całkiem dobrze. Hyundai i Chevrolet należą do grupy marek oferujących "przyzwoity samochód w umiarkowanej cenie".

W dzisiejszych, trudnych czasach samochody klasy średniej mają coraz większe wzięcie. Powiększa się jednak różnica cenowa między autami tanich i renomowanych marek. Za Hyundaia Accenta czy Chevroleta Lacetti z silnikiem o mocy ok. 90 KM, które porównujemy, trzeba zapłacić w granicach 43 - 48 tys. zł. Za auta kompaktowe uznanych marek, np. Renault, Opel czy Volkswagen trzeba wydać o ok. 10 tys. zł

więcej. Oczywiście wyższa kwota wynika również z zastosowania nowocześniejszej technologii, bogatszego wyposażenia czy lepszych materiałów. Nie zmienia to faktu, że zapłacić trzeba i wielu potencjalnych klientów wybiera jednak tańsze marki.
Cechy szczególne
Wspólną cechą Accenta i Lacetti jest wykorzystanie nowoczesnego konstrukcyjnie wielowahaczowego zawieszenia tylnego i brak wyraźnych efektów z jego zastosowania. Accent jest autem konstrukcyjnie nieco

starszym i mniejszym od Lacetti. Z powodu większego aż o 16 cm rozstawu osi w Chevrolecie jest więcej miejsca, szczególnie na tylnej kanapie. Trochę rażą kiepskie plastiki użyte we wnętrzu Accenta. Pod tym względem Lacetti prezentuje się korzystniej. W obu pojazdach seryjnie zamontowano kolumnę kierownicy o regulowanym położeniu.

Tablica przyrządów Chevroleta i Hyundaia jest czytelna i zaprojektowana z podobnym pomysłem - na środku duży prędkościomierz, a po jego bokach obrotomierz i pozostałe wskaźniki. To ergonomiczne rozwiązanie zostało zarzucone przez producentów europejskich. W wersji sedan bagażnik Lacetti ma objętość 405 l, a Accent - 375 l.

Silniki
Accent jest napędzany benzynowym silnikiem konstrukcji Hyundaia o pojemności 1,5 l i mocy 90 KM. Ta jednostka napędowa ma nietypowy układ - 3 zawory w każdym cylindrze. Do porównania wybraliśmy najsłabszą jednostkę napędową Lacetti, która z pojemności 1,4 l osiąga 92 KM

mocy i ma 4 zawory w każdym cylindrze. To nieco zmodyfikowany silnik znany z Opli Astra. Do prędkości 100 km/h dynamika obu pojazdów jest zbliżona, na wyższych biegach nieco szybszy jest Chevrolet. Podobne jest również zużycie paliwa, które w mieście nie przekracza 9,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy mają niezbyt twarde zawieszenie, co pomaga łagodzić niedogodności jazdy po naszych drogach. Jednak Accent i Lacetti to nie są samochody do szybkiej jazdy w zakrętach. Nadwozie przechyla się dość mocno, co wywołuje pewien

dyskomfort. Nieco lepiej z wirażami daje sobie radę Lacetti. Szkoda, że nie udało się lepiej dobrać charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Silnik Chevroleta ożywia się przy wyższej liczbie obrotów, co wymaga redukcji biegu.

Zmiana przełożeń nie jest wygodna ani w Lacetti ani w Accencie. Poziom hałasu w obu autach mieści się na granicy normy uznawanej za przyzwoitą. Natomiast Lacetti ma skuteczniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
Accent kosztuje 43 400 zł i jest tańszy od Lacetti o 4 490 zł. Oba pojazdy mają 2 poduszki powietrzne i wspomaganie układu kierowniczego. Być może wyższa cena Chevroleta wynika z seryjnego układu ABS, w każdym razie Lacetti jest większy od Hyundaia. Pod względem technicznym oba samochody reprezentują zbliżony poziom, chociaż wydaje się, że młodszy Lacetti jest autem bardziej dojrzałym od Accenta. Zresztą Hyundai zapowiada premierę nowej generacji tego modelu.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Hyundai Accent | Chevrolet Lacetti |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Hyundai Accent | Chevrolet Lacetti |
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/12 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1495 | 1399 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 90/5600 | 92/6300 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 130/3050 | 131/4400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 | 11,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 13,8 | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 173 | 175 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,4 | 40,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 375 | 405 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,6/9,4 | 5,9/9,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 422 x 168 x 139 | 450 x 173 x 145 |
Rozstaw osi (cm): | 244 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/6 | 3/12 |
Cena wersji sedan (zł): | 43 400 | 47 890 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Hyundai Accent GL Comfort | Chevrolet Lacetti Plus |
poduszki powietrzne | 2 | 2 |
układ ABS | O | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | O |
Radio z CD | O | S |
centralny zamek | O | O |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?