Po Toyocie Prius i Hondzie Civic IMA na nasz rynek wprowadzany jest kolejny samochód z napędem hybrydowym - Lexus RX400h. Auto z podstawowym wyposażeniem kosztuje 258 700 zł.
Lexus RX400h jest pierwszym, produkowanym seryjnie pojazdem rekreacyjno-terenowym z napędem hybrydowym.
Auto bazuje na oferowanym już w Polsce modelu RX300. W porównaniu z nim ma nieco inny kształt zderzaka przedniego i tylnych świateł. We wnętrzu zrezygnowano z elementów drewnianych na rzecz aluminiowych. Najważniejsza różnica
dotyczy jednak napędu.
W RX400h współpracują trzy silniki: benzynowy V6 3,3 l/211 KM i dwa elektryczne. Jeden z elektrycznych o mocy 167 KM zamontowany jest na przedniej osi, drugi rozwijający moc 68 KM napędza oś tylną. Moc całego układu nie jest jednak sumą poszczególnych mocy silników, a raczej ich wypadkową i wynosi ok. 270 KM.
Podczas ruszania i przy małych prędkościach pojazd napędzany jest na wszystkie koła tylko silnikami elektrycznymi. W trakcie spokojnej jazdy silnikiem benzynowym i elektrycznym zamontowanym
z przodu napędzana jest wyłącznie przednia oś. Moment napędowy jednostki spalinowej rozdzielany jest miedzy koła i generator, który dostarcza energii silnikowi elektrycznemu.
W razie potrzeby generator ładuje także akumulator znajdujący się po tylną kanapą. W momencie przyspieszania akumulator dostarcza dodatkową energię zwiększając moc napędową. Zaczyna pracować silnik elektryczny umieszczony z tyłu i dołączany jest napęd tylnej osi. Podczas hamowania silniki elektryczne działają jak generatory. Odzyskują energię kinetyczną i zamieniają ją na energię elektryczną
gromadzoną w akumulatorze. Po zatrzymaniu silnik benzynowy jest wyłączany aby oszczędzać paliwo.
Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala nie tylko na zmniejszenie zużycia paliwa, które średnio wynosi ok. 8,1 l/100 km. Znacznie ograniczona została także emisja dwutlenku węgla (192 g/km). Współpracujące silniki zapewniają również autu doskonałe osiągi. Lexus RX400h rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.
Wrażenia z jazdy
Cisza. To ona najbardziej zaskakuje w pierwszym kontakcie z Lexusem RX400h. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce nie słychać podświadomie oczekiwanego warkotu silnika. Dźwięki dobiegające z uruchamiających się, a następnie pracujących silników elektrycznych nie docierają do wnętrza auta. Samochód jest dynamiczny i dość dobrze trzyma się drogi nad czym czuwa udoskonalony system stabilizacji toru jazdy (VDMS). W trakcie gwałtownego przyspieszania zdarza się jednak, że pojazd nieco "myszkuje". Lexus RX400h - jak zapowiedział producent - nie jest samochodem terenowym. Jazda po bezdrożach jest możliwa, o ile warunki terenowe nie są zbyt trudne. Wnętrze jest przestronne. Pasażerom siedzącym z przodu i z tyłu nie powinno brakować miejsca nad głową i na nogi.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy | elektryczny przedni | elektryczny tylny |
Pojemność skokowa (cm3) | 3311 | - | - |
Moc (KM) | 211 | 167 | 68 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,6 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | ||
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 7,6/9,1 | ||
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 476 x 185 x 167 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 439 | ||
Cena brutto (zł) | 258 700 |
Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, poduszka chroniąca kolana kierowcy, układ ABS, układ stabilizacji toru jazdy, wspomaganie układu kierowniczego, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz z CD
.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?