Te, jak również inne modele - Fiesta czy Ka, cieszą się dużą popularnością na giełdach.
![]() |
Za sześcioletniego Forda Mondeo trzeba po targowaniu zapłacić około 20 tys. zł. Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Ford Mondeo w 1993 r. godnie zastąpił wysłużoną Sierrę. Projektanci przedstawili nowoczesną sylwetkę nadwozia i przenieśli napęd na przednie koła. Od początku produkowano też wersje z napędem na 4 koła. Debiut nie był zbyt udany, bo trafiało się zbyt dużo usterek, nigdy nie zgłaszano jednak niedomagań silników. Koncern Forda szybko poradził sobie z tym problemem i Mondeo wciąż znajduje nabywców w całej Europie, pomimo silnej konkurencji. Do zakupów skłania stosunkowo niska cena i bogate wyposażenie auta. Silniki o mocy 1,8 i 2,0 zapewniają dobre przyspieszenie i nie są zbyt paliwożerne. Wnętrze pojazdu wykończone jest materiałami dobrej jakości. Auto jest przestronne i zapewnia komfort jazdy na dalekich trasach.
Na giełdzie w Pruszczu Gd. każdej niedzieli jest do wyboru około 70 Fordów, z czego co dziesiąty to Mondeo. Głównie w rocznikach od 94 do 2001. Nowszych się w zasadzie nie spotyka. Do wyboru są jednostki napędowe o mocy od 90 do 170 KM oraz 90-konne - wysokoprężne. Do tego są różne opcje wyposażenia dodatkowego. Podobnie jak inne marki, w ciągu 4 lat Mondeo traci połowę swej pierwotnej ceny. Potem roczny spadek cen przekracza nieco 10 proc., czyli utrzymuje się w normie samochodów średniej klasy.
Grzegorz Targosiński, kierownik serwisu Forda BiG Autohandel
- Silniki o poj 1,8, montowane tylko w modelach Mondeo, są dobrze dostosowane do wielkości i masy pojazdu. Są niezawodne i wytrzymują ponad 300 tys. km przebiegu bez napraw. Gorzej jest z zawieszeniem. Na naszych drogach wybijają się tulejki i łączniki stabilizatorów. Mondeo nie ma typowych usterek, jest solidnie wykonany. Radzę jednak dbać o hamulce. Jeśli się je zaniedba, naprawy mogą być kosztowne. Silniki są sterowane elektronicznie i ich regulacja bez specjalistycznego sprzętu jest praktycznie niemożliwa. Podobnie jest z ABS. Polecam przeglądy pojazdów co 15 tys. km. Robocizna wynosi około 250 zł i do tego dochodzą naprawy zużytych elementów, na przykład klocków hamulcowych. Naprawiamy też nieraz Mondeo po wypadkach. Często tak się zdarza, że pojazd jest zniszczony w dużym stopniu, a kierowca nie trafił nawet do szpitala. To najlepiej świadczy o bezpiecznym samochodzie.
Historia modelu
1993 r. - uruchomienie produkcji
1994 r. - wprowadzenie silnika 2,5 V6
1996 r. - face lifting
2000 r. - kolejne wprowadzenie zmian karoserii i wystroju wnętrza
Ceny części | (w zł) |
Zderzak przedni | 989 |
Reflektor kompletny | 411 |
Łożysko piasty przed. koła | 224 |
Pasek rozrządu | 185 |
Klocki ham. komplet przód | 197 |
Tarcza hamulca przód | 278 |
Filtr oleju | 25 |
Filtr powietrza | 53 |
Amortyzator przód | 313 |
Zalety i wady
- Wysoki komfort jazdy
- Dobre warunki jezdne
- Wysoki poziom bezpieczeństwa
- Obszerne wnętrze
- Dostępność części i serwisu
- Zbyt duża średnica zawracania
- Niskie siedzenie na tylnej kanapie
- Głośne praca silnika w starszych wersjach
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?