Ford Focus II 1.8 TDCi

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Ford Focus II należy do najpopularniejszych europejskich samochodów segmentu C
Fot. Zdzisław Podbielski: Ford Focus II należy do najpopularniejszych europejskich samochodów segmentu C
Focus II zdobył duże uznanie odbiorców i na polskim rynku jest najlepiej sprzedawanym modelem Forda.
W ubiegłym roku trafił także na listę najpopularniejszych aut segmentu C.
Fot. Zdzisław Podbielski: Ford Focus II należy do najpopularniejszych europejskich samochodów segmentu C
Fot. Zdzisław Podbielski: Ford Focus II należy do najpopularniejszych europejskich samochodów segmentu C

 

Focus swój sukces handlowy w dużej mierze zawdzięcza modelowi pierwszej generacji, który pojawił się jesienią 1998 r. i od razu zajął czołową pozycję wśród tzw. kompaktów wspomnianego już segmentu C. Imponował oryginalną stylizacją nadwozia oraz układem jezdnym. Przyznano mu tytuł "Car of the Year 1999" i przez 6 lat cieszył się dużym powodzeniem. Te sukcesy przełożyły się na udany debiut zmodernizowanego modelu.

 

Cechy szczególne

 

Cech szczególnych wyliczylibyśmy wiele, ale skupimy się tylko na kilku. Z konstrukcyjnego punktu widzenia jest to samochód dopracowany. Focus II zbudowany jest z wykorzystaniem płyty podłogowej, takiej samej jak w Fordzie C-Max, Volvo S40/V50 oraz Maździe 3. Warto podkreślić, że decyzja stosowania tej samej płyty podłogowej w kilku modelach pojazdu wynika

Fot. Zdzisław Podbielski: Nadwozie typu hatchback ma charakterystycznie dla tego modelu wysoko umieszczone zespolone lampy tylne, a w wyposażeniu Ghia
Fot. Zdzisław Podbielski: Nadwozie typu hatchback ma charakterystycznie dla tego modelu wysoko umieszczone zespolone lampy tylne, a w wyposażeniu Ghia np. czarny spoiler dachowy i 16-calowe, 5-ramieniowe tarcze kół ze stopów lekkich

z zaufania do przyjętego rozwiązania konstrukcyjnego, odznaczającego się szczególnie, dobrymi cechami. Focus II ma też świetnie opracowane zawieszenie kół, które użytkownik odbiera jako wygodę jazdy i bezpieczne, stabilne zachowanie się pojazdu w ruchu. Szczególnie dobrze rozwiązano też układ kierowniczy. Do tych wyróżniających się rozwiązań doliczymy też dużą objętość wnętrza użytkowego, włącznie z bagażnikiem o objętości większej niż u konkurentów.

 

Silnik

 

Wybierając Focusa II musimy się zastanowić, który z oferowanych silników dla nas będzie najodpowiedniejszy. Jest bowiem z czego wybierać. Od najmniejszej pojemności skokowej 1.4 benzynowej jednostki, do udanych diesli 1.6, 1.8 i 2.0. Do prezentacji wybraliśmy pojazd napędzany dieslem 1,8 l i to nie dlatego, że jest kompletowany ze wszystkimi wyposażeniami

Fot. Zdzisław Podbielski: Uporządkowana deska rozdzielcza, w wyposażeniu Ghia m.in. 4-ramienna kierownica obszyta skórą
Fot. Zdzisław Podbielski: Uporządkowana deska rozdzielcza, w wyposażeniu Ghia m.in. 4-ramienna kierownica obszyta skórą

samochodu (wyróżniającymi się nazwami: Amber, Silver, Gold i Platinium), ale również dlatego, że jest to "optymalna" jednostka napędowa Focusa II. Nadająca mu dobrą dynamikę i jednocześnie trwała oraz ekonomiczna w eksploatacji. Posiada wykonaną z żeliwa głowicę oraz blok cylindrów, oraz pojedynczy wałek rozrządu sterujący dwoma zaworami na cylinder. Układ zasilania to bezpośredni wtrysk paliwa z wykorzystaniem systemu common rail oraz turbodoładowanie z chłodzeniem powietrza doładowywanego, tzw. intercooler.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dobrze zestrojone zawieszenie pochodzi z poprzedniej generacji tego modelu, ale zostało jeszcze ulepszone. Focus II po prostu bardzo dobrze "trzyma" się drogi i pewnie zachowuje się na zakrętach. W pewnym utrzymywaniu zamierzonego kierunku ruchu pomaga również dobrze pracujący układ kierowniczy z progresywnie (zależnie od prędkości jazdy) działającym wspomaganiem.

Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik diesla 1.8 TDCi, jak i pozostałe jednostki napędowe Focusa II, umieszczono poprzecznie z przodu – napęd na koła prz
Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik diesla 1.8 TDCi, jak i pozostałe jednostki napędowe Focusa II, umieszczono poprzecznie z przodu – napęd na koła przednie

Kierowca ma ergonomiczne miejsce: wygodnie ukształtowany fotel z regulacją wysokości, a kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach. Widoczność z miejsca kierowcy dobra w lusterkach zewnętrznych i -ograniczona w lusterku wewnętrznym ze względu na silnie do przodu pochyloną szybą tylną i małe pole szyby tylnej oczyszczane przez wycieraczkę.

Mało czytelny jest wyświetlacz przebiegu sumarycznego i dziennego, tzw. licznik kilometrów. Natomiast dobrze widoczne są wskaźniki: prędkości, obrotów silnika i stanu paliwa. Zwłaszcza doceniamy wskaźnik, który pokazuje stan paliwa, to zasługa ekonomicznego źródła napędu - na 55-litrowym zbiorniku paliwa można łatwo przejechać ponad 800 km.

Długotrwała jazda nie jest męcząca, m.in. samochód łatwo rozpędzamy i nie odczuwamy wzmożonego hałasu.

 

Podsumowanie

 

Rynek najczęściej trafnie reaguje na oferowane wyroby. Nie myli się też w przypadku Focusa II. To udany samochód, dający dużo satysfakcji użytkownikowi. Ma bezpieczną konstrukcję, jest łatwy w prowadzeniu, wygodny, dobrze wykonany, ekonomiczny w eksploatacji i w segmencie C konkurencyjny cenowo w porównaniu do modeli innych marek.

Najtańszą odmianę 3-drzwiową Amber z benzynowym silnikiem 1.4 w promocji możemy kupić za 53 000 zł. W prezentowanej odmianie 5-drzwiowej Focus II z silnikiem 1.8 TDCi kosztuje w promocji 67 000 zł.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

wysokoprężny

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
)

1753

Moc maksymalna (KM-obr/min)

115-3700

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

280-1900

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

10,8

Rozpędzanie (IV bieg) 50-100 km/h (s)

9,5

Prędkość maksymalna (km/h)

190

Droga hamowania ze 100 km/h (m)

40,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

385

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,3/6,7

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

4342/1840/1497

Rozstaw osi (mm)

2640

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (lub 100 tys. km)/12

Cena odmiany 5-drzw. z silnikiem 1.8 TDCi (zł)

67 000*)

*)
w wyposażeniu Ghia dodatkowe opłaty za akcesoria

 

Nasza ocena (maks. liczba gwiazdek 5):

 

Przestronność wnętrza

****

np. tylko w niektórych pojazdach segmentu C innych marek (np. VW Golf) jest więcej miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu

Silnik

****

Tradycyjna konstrukcja, ale niezawodna

Poziom hałasu

****

Porównywalny z konkurentami segmentu C

Hamulce

****

Precyzja działania i skuteczność porównywalna z konkurencyjnymi pojazdami

Dynamika

****

dobra, np. lepsza niż VW Golfa 1.9 TDI

Zużycie paliwa

*****

Niewielkie, np. w cyklu mieszanym 5.2 l/100 km, mniejsze niż w przypadku licznej konkurencji

Nowoczesność konstrukcji

***

tzw. podwozie zasługuje na najwyższą notę, ale nadwozie nie wyróżnia się oryginalnością stylizacji

Wyposażenie

****

dobre wyposażenie standardowe (np. ABS, klimatyzacja) z możliwością dokupienia wyposażenia dodatkowego

 

Przykłady wyposażenia seryjnego:

- poduszki powietrzne, dla kierowcy i obok siedzącego pasażera

- układ przeciwblokujący hamulce ABS

- klimatyzacja z ręczną regulacją temperatury

- elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich

- regulacja wysokości foteli kierowcy

- dzielona 60:40 i składana tylna kanapa

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty