Fiat 500 (Red) 42 kWh 118 KM. Test, wrażenia z jazdy, zasięg i ceny

Kamil Rogala
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?Fot. Kamil Rogala
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?Fot. Kamil Rogala
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?

Fiat 500. Nadwozie/wnętrze

Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji,
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?
Fot. Kamil Rogala

Co prawda testowana odmiana (Red) nie jest topową, jaką możemy znaleźć w cenniku, ale jej charakterystyka sprawia, że świetnie się prezentuje i zwraca na siebie uwagę innych kierowców i przechodniów. Oczywiście autko jest malutkie, ale w środku w ogóle tego nie czuć! O tym za chwilę, tymczasem zajmijmy się nadwoziem, którego stylistyka oczywiście nawiązuje do protoplasty oraz poprzednika, ale posiada wiele nowoczesnych akcentów. To świetne połączenie, w którym żaden z tych światów – klasyczny i nowoczesny – nie dominuje. Wręcz przeciwnie! To połączenie świetnie ze sobą współgra. Mamy więc klasyczną, łagodną linię nadwozia z przyjemnymi dla oka przetłoczeniami z nowoczesnymi lampami z przodu i z tyłu. Te z przodu są szczególnie urokliwe – te górne, dzielone na dwie części, nadają autu sporo dynamizmy i lekkiego pazura.

Testowana odmiana oprócz czerwonego lakieru i dodatków, wraz z okolicznościowym emblematem przy słupku C, posiadała również grafitowe felgi aluminiowe o ładnym, lekkim wzorze. Swoją drogą stylistycznych smaczków, mimo małego nadwozia, zmieściło się mnóstwo. Są to kasetowe klamki, które nie wystają poza obrys nadwozia, wystają za to kierunkowskazy w przednich nadkolach. Ciekawie prezentuje się również przedni grill w dolnej części zderzaka – drobna kratownica dodaje przedniej części lekkości i finezji. Co ciekawe, nie znajdziemy tu plakietek Fiata, tylko emblematy „500”.

Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji,
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?
Fot. Kamil Rogala

Najwięcej dzieje się we wnętrzu. Wspomniana wersja (Red) charakteryzuje się nie tylko okolicznościowymi plakietkami, ale mnóstwem dodatków w czerwonym kolorze. Czerwony jest panel na desce rozdzielczej, przeszycia i lamelki na fotelu pasażera, zaś fotel kierowcy… jest cały czerwony. Taka asymetria kolorystyczna we wnętrzu jest bardzo rzadko spotykana, a tutaj prezentuje się wyśmienicie. W tej odmianie nie uświadczymy podłokietnika, ale tunel środkowy jest nieźle zagospodarowany, znalazło się miejsce na rozkładany uchwyt na kubek, w konsoli nad przyciskami do zmiany kierunku jazdy znajdziemy półkę na smartfona. Nad półeczką znajdziemy podstawowe przyciski do sterowania klimatyzacją, a nad nimi panoramiczny ekran bardzo dobrze działającego systemu info-rozrywki. Kierownica ma nietypowy kształt, trochę jak w nowych Skodach, ale świetnie leży w dłoniach.

Auto powstało na zupełnie nowej platformie dedykowanej autom elektrycznym i jest produkowane we włoskiej fabryce w Turynie. Przy okazji warto wspomnieć, że ten maluch występuje w trzech wersjach nadwozia. Klasycznej 3-drzwiowej, którą miałem okazję testować, jak również w odmianie 3+1, która posiada dodatkowe, niewielki drzwi otwierane „pod prąd” po lewej stronie, ułatwiające wsiadanie na kanapę. Jest również wersja cabrio, która posiada otwierany dach materiałowy.

Fiat 500. Silnik, zasięg, wrażenia z jazdy

Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji,
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?
Fot. Kamil Rogala

Fiat 500 drugiej generacji dostępny jest z dwoma układami napędowymi. Oczywiście oba są elektryczne, ale ten słabszy posiada moc 95 KM oraz baterię o pojemności 23,8 kWh (zasięg do 190 KM). Mocniejsza wersja dysponuje mocą 118 KM, momentem obrotowym 220 Nm i baterią o pojemności 42 kWh z deklarowanym zasięgiem 321 km. Czy to realne wartości? O tym za chwilę. Tymczasem warto wspomnieć o dynamice, bo ta jest naprawdę bardzo zadowalająca. Autko ważące 1290 kilogramów przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund osiągając maksymalnie 150 km/h. Te 9 sekund jest niezłym wynikiem, ale to sprint do 50-60 km/h jest imponujący. W mieście niemal wszyscy zostają na światłach w tyle, co powoduje nie lada zdziwienie u innych kierowców.

Prowadzenie jest przyjemne. Frajdy nie sprawia szybkie pokonywanie zakrętów, bo to auto nie do tego zostało stworzone, a niezwykła zwrotność i spryt w mieście. Pokonywanie tym autem kolejnych kilometrów dawało mnóstwo przyjemności i frajdy.
Zużycie energii przy niskich temperaturach (nieco poniżej zera) co prawda nie zachwycało – w mieście było to ok. 15-16 kWh/100km, w trasie przy 100-120 km/h było to już powyżej 20 kWh/100km. Czy to bardzo źle? Myślę, że przy temperaturze 15-19 stopni Celsjusza, wyniki byłyby o wiele lepsze – może nawet o 2-3 kWh/100km niższe. Czy osiągnięcie deklarowanego zasięgu powyżej 300 kilometrów jest osiągalne? W cieplejsze dni i w mieście, raczej tak. Nawet zimą, przy dynamicznej jeździe miejskiej i korzystając z ogrzewania oraz innych systemów, pokonanie 200 kilometrów nie powinno być wyzwaniem, a moim zdaniem to świetny wynik jak na tak małą baterię.

Fiat 500. Ceny i wyposażenie

Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji,
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?
Fot. Kamil Rogala

Zapał mocno hamuje cena najnowszego Fiata 500. Jest drogo, choć auto urzeka pod wieloma względami. Najtańszą 500-tkę ze słabszym napędem i bazowym wyposażeniem Action kupimy za 104 000 złotych. Będzie to oczywiście wersja 3-drzwiowa. Za najtańsze Cabrio ze słabszym napędem przyjdzie zapłacić już 134 300 złotych (katalogowo). Topowa odmiana La Prima z nadwoziem Cabrio to koszt 173 500 złotych (katalogowo), a jeszcze co nieco można dołożyć. Testowana odmiana (Red) z mocniejszym napędem to koszt nieco ponad 140 000 złotych, a więc bardzo dużo. Za 1400 złotych dostaniemy alarm, za 2500 złotych reflektory LED a za 1400 kamerę cofania z dynamicznymi liniami. Niestety za wiele elementów trzeba zapłacić, a kilku w ogóle nie dostaniemy w wersji (Red) nawe w opcji np. aktywnego tempomatu, systemu kontroli martwego pola, czujnika deszczu, szklanego dachu, regulacji fotela na wysokość, podłokietnika czy 17-calowych felg. Trochę szkoda…

Fiat 500. Podsumowanie

Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji,
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi zainteresowanie. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Jak spisuje się odmiana z mocniejszym układem napędowym w ciekawej wersji (Red)?
Fot. Kamil Rogala

Fiat 500 w najnowszym, elektrycznym wydaniu jest samochodem urzekającym. Ma trochę wad, ale kompletnie nie przeszkadzają, bowiem obcowanie z tym samochodem wszystko wynagradza. W ofercie znajdziemy wiele ciekawych wersji, mocniejszy napęd nie tylko zapewnia świetną dynamikę, ale i zadowalający zasięg. Problemem, i to ogromnym, jest niestety cena, która sprawia, że elektryczna 500-tka będzie raczej ciekawostką, niż powszechnym widokiem na ulicach.

 

 

Fiat 500 – zalety:

  • fantastyczny wygląd, klimat, nawiązania do klasycznej 500-tki;
  • zaskakująco przestronne i wygodne wnętrze;
  • świetna dynamika i niezły zasięg;
  • mnóstwo wersji wyposażenia.

Fiat 500 – wady:

  • bardzo wysoka cena;
  • drobne ergonomiczne wpadki (np. brak regulacji wysokości fotela w standardzie);
  • wiele elementów wyposażenia opcjonalnego tylko dla topowej wersji.

Porównanie Fiat 500 3d 42 kWh 118 KM do wybranych konkurentów:

 

Fiat 500 3d 118 KM (AT1)

Smart fortwo 3d 82 KM (AT1)

Honda e 5d 136 KM (AT1)

Cena (zł, brutto)

od 141 300

od 99 100

od 155 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/3

hatchback/3

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

3632/1683

2695/1663

3894/1752

Rozstaw osi (mm)

2322

1873

2538

Pojemność bagażnika (l)

185/550

260/350

171/861

Liczba miejsc

4

2

4

Masa własna (kg)

1290

1020

1514

Pojemność baterii brutto (kWh)

42

17

35,5

Deklarowany zasięg (km)

322 (WLTP)

159 (WLTP)

222 (WLTP)

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

118

82

136

Moment obrotowy (Nm)

220

160

315

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9

11,6

9

Prędkość maksymalna (km/h)

150

130

145

Zużycie energii (kWh/100km)

14 (WLTP)

14 (WLTP)

17,2 (WLTP)

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty