cee'd sam wyłączy silnik

(mp)
Do sprzedaży w Polsce trafia Kia cee'd z systemem ISG (Idle Stop & Go), czyli automatycznego wyłączania i włączania silnika.
Do sprzedaży w Polsce trafia Kia cee’d z systemem ISG (Idle Stop & Go), czyli automatycznego wyłączania i włączania silnika.
Fot. Kia
Fot. Kia

Głównym zadaniem systemu jest obniżenie kosztów eksploatacji samochodu i ochrona środowiska naturalnego. Odbywa się to poprzez zmniejszenie zużycia paliwa, niepotrzebnie spalanego w trakcie postoju na biegu jałowym np. na czerwonym świetle lub w trakcie zatrzymywania pojazdu podczas jazdy w korkach.

Kie cee’d ISG dostępne są na razie z silnikami benzynowymi 1,4 i 1,6 l w wersjach hatchback (3- i 5-drzwiowy) i kombi. System ISG dodany jest w polskich cennikach jako opcja i kosztuje 1300 zł. Wersję 3-drzwiową ISG można kupić od 52 700 zł (1.4), 5-drzwiową od 46 700 zł (1.4), a kombi od 52 200 zł (1.6).

ISG automatycznie wyłącza silnik, gdy przechodzi on w bieg jałowy po zatrzymaniu pojazdu lub jego prędkość nie przekracza 4 km/h. Warunkiem jest, aby dźwignia zmiany biegów znajdowała się w pozycji "luz", a pedał sprzęgła był wciśnięty. W typowych warunkach ruchu miejskiego -

Fot. Kia
Fot. Kia

częstym ruszaniu i zatrzymywaniu - ISG obniża zużycie paliwa i emisję spalin nawet o 15 procent. 

Ważnym elementem systemu jest "inteligentny" rozrusznik, sterowany przez elektronicznie, który w sposób ciągły monitoruje status zespołów samochodu. Po zatrzymaniu się pojazdu - na przykład pod światłami na skrzyżowaniu - moduł elektroniczny decyduje o celowości wyłączenia silnika.

Istotną funkcją alternatora jest ograniczenie zapotrzebowania na prąd podczas przyspieszania oraz doładowywanie akumulatora w trakcie hamowania. Przewidziany jest również odpowiedni margines bezpieczeństwa: jeżeli zapas pozostałej w akumulatorze energii spada poniżej 75 proc. wartości maksymalnej, albo ilość energii nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika, program Idle Stop & Go nie zadziała. 

W samochodzie zatrzymanym, po wciśnięciu pedału sprzęgła, rozruch silnika następuje automatycznie w czasie wrzucania biegu.

Jeżeli warunki jazdy tego wymagają system można czasowo wyłączyć przyciskiem ISG OFF umieszczonym na desce rozdzielczej.

Kie cee’d z systemem ISG mają 5-stopniową, manualną skrzynię biegów o zmniejszonej masie, która z nawiązką kompensuje ciężar dodatkowych komponentów układu ISG. Skrzynia waży o 5 kg mniej niż konstrukcja poprzednia, posiada też nowy mechanizm selekcji przełożeń. Siła potrzebna do ich zmiany została zredukowana, wybieranie biegu piątego i wstecznego jest wyraźnie ułatwione, można także odczuć poprawę ogólnej jakości pracy przekładni.

Dla samochodów Kia cee’d napędzanych 1,6-litrowym silnikiem Diesla technologia ISG dostępna będzie w połowie roku 2009. W latach następnych systemy ISG stosowane będą także i w pozostałych modelach produkcji Kia.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty