Blokada na tarczy

Maciej Fabijański
Głównym podejrzanym za blokowanie hamulca jest wewnętrzny pierścień uszczelniający tłok w cylindrze zacisku.
Głównym podejrzanym za blokowanie hamulca jest wewnętrzny pierścień uszczelniający tłok w cylindrze zacisku.
Nadmierne nagrzewanie się felg, pogorszona dynamika auta to typowe objawy blokowania hamulców. Jeśli dotyczy to jednego koła lub kół po jednej stronie pojazdu dodatkowym objawem jest zjawisko tzw. ściągania pojazdu.

Blokowanie hamulców to stan, w którym po zwolnieniu nacisku na pedał hamulca okładziny cierne nadal są dociskane, choć ze

Głównym podejrzanym za blokowanie hamulca jest wewnętrzny pierścień uszczelniający tłok w cylindrze zacisku.
Głównym podejrzanym za blokowanie hamulca jest wewnętrzny pierścień uszczelniający tłok w cylindrze zacisku.

znacznie mniejsza siłą, do powierzchni roboczych tarczy lub bębna hamulcowego. Lekceważenie tego może mieć bardzo poważne następstwa. Wzrost temperatury felgi spowodowany „ciągłą pracą” okładzin ciernych może w skrajnym przypadku doprowadzić do ich spalenia. Trzeba brać pod uwagę również to, że nadmiernemu rozgrzewaniu ulegają nie tylko okładziny cierne oraz tarcze lub bębny. Także inne elementy z nimi powiązane, w tym m.in. cylindry i znajdujący się w nich płyn hamulcowy. Jeśli temperatura płynu przekroczy dopuszczalną dojdzie do jego wrzenia, co oznacza brak hamulców. Z blokowaniem hamulców nie ma więc żartów i jeśli mamy takie podejrzenia, trzeba natychmiast reagować.

Przyczyn blokowania hamulców jest kilka. Z racji obecnie większej popularności zajmiemy się jedynie hamulcami tarczowymi. Bez względu na to czy mamy do czynienia z zaciskiem hamulcowym pływającym , czy stałym za poluzowanie nacisku klocków do tarczy po zwolnieniu pedału hamulca odpowiada siła sprężystości pierścienia uszczelniającego tłok w cylindrze zacisku. I to właśnie ten pierścień jest zawsze głównym podejrzanym. To, że nie działa on jak należy spowodowane może być utratą jego właściwości sprężystych na skutek procesu starzenia. Zanieczyszczenia lub wżery korozyjne na powierzchni tłoka, z którą współpracuje ten pierścień także mu nie pomagają. Brud i wady  powierzchni tłoka to zwykle skutek uszkodzenia jego gumowej osłony. W zaciskach hamulcowych typu pływającego oprócz pierścienia uszczelniającego winnymi  za niepotrzebny docisk klocków przynajmniej z jednej strony tarczy mogą być zatarte prowadnice zacisku. Do blokowania hamulca może również dojść z powodu takiego wewnętrznego uszkodzenia elastycznego przewodu hamulcowego, które sprawia, że po zwolnieniu pedału hamulca ciśnienie płynu w przewodzie nie spada natychmiast lecz stopniowo. To tak jakbyśmy nadal naciskali na hamulec tylko z coraz mniejszą siłą.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty