Auta mają być przyjazne

TD
Fot. Bosch
Fot. Bosch
Kto za 4 lata zdecyduje się na zakup auta, zapłaci 3–4 proc. więcej niż obecnie, ale będzie czuł się w nim znacznie bezpieczniej.

Komisja Europejska zdecydowała, że wszy­stkie sprzedawane w Europie samochody muszą być wyposażone w system ESP. Władze Unii śrubują standardy, by auta były ekologiczne i bezpieczne.

Zdania co do motywacji, jakie przyświecały Komisji Europejskiej przy wprowadzaniu
nowego obowiązku są podzielone. Niektórzy eksperci twierdzą, że to efekt lobbingu prowadzonego przez europejskie kon­­cerny samochodowe, które chociaż o parę lat chcą opóźnić ekspansję konkurentów z Chin i Indii. Ci ostatni szybko nadrabiają opóźnienia technologiczne.
Na razie bitwa toczy się głównie na testy zde­rzeniowe, w których azja­tyc­kie auta wypadają

Fot. Bosch
Fot. Bosch

zdecydowanie gorzej.

Komisja Europejska wyraża nadzieję, że dzięki nowej regulacji uda się znacząco ograniczyć koszty wypadków drogowych. Likwidacja szkód spowodowanych w krajach Unii wypadkami, w których brały udział samochody bez ESP, rocznie pochłania ok. 16 mld euro. Według wyliczeń unijnych ekspertów, którzy pracowali nad projektem rozporządzenia, montowanie systemu wspomagającego stabilność jazdy w samochodach osobowych przyczyni się do zmniejszenia liczby ofiar na drogach o 2,5 tys. rocznie, czyli o 7 proc.

Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar" uważa, że decyzja KE wpisuje się w konsekwentnie promowaną od kilku lat przez władze Unii politykę poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. "Promowaną", bo nie wszystkie wdrażane od lat 90. rozwiązania w tym zakresie to efekt unijnych regulacji prawnych. Niektóre z nich z własnej inicjatywy zdecydowali się dobrowolnie wprowadzić sami producenci. Oczywiście, ostateczną rolę i tak odegrali klienci, którzy np. nie chcą już kupować aut bez poduszek powietrznych - podkreśla Drzewiecki.

Jednocześnie z systemem ESP Komisja zaproponowała wprowadzenie opon o niskich oporach toczenia. To rozwiązanie ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale i sprawić, że jazda stanie się cichsza (kiedy prędkość auta przekracza 30 km/h, większość hałasu to toczenie się opon po drodze), a samochód będzie spalał mniej paliwa.

Właśnie dbałość o ochronę środowiska to, obok poprawy bezpieczeństwa, głów­­ny powód, dla którego co jakiś czas Unia śrubuje normy obowiązujące na samochodowym rynku. To dzięki temu na przestrzeni ostatnich dwóch dziesięcioleci benzyna bezołowiowa całkowicie wyparła ołowiową, pojawiły się katalizatory i systematycznie spada zawartość siarki w paliwach. Poziom dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń od lat obniżają kolejne normy Euro. Najnowsza Euro 5 wejdzie w życie w tym roku.

W dziedzinie bezpieczeństwa kontrolowane strefy zgniotu, wzmocnienia boczne, poduszki powietrzne czy kontrola trakcji lub ABS to nie jest ostatnie słowo konstruktorów i producentów. - Sądzę, że w stosunkowo niedalekiej przyszłości standardem staną się połączone z aktywnym tempomatem radary umożliwiające utrzymanie prawidłowej odległości od samochodu poprzedzającego, aktywne zderzaki czy systemy uniemożliwiające uruchomienie pojazdu kierowcy znajdującemu się pod wpływem alkoholu - przewiduje Drze­wiecki.

Według ekspertów upo­wszechnienie się tego rodzaju nowinek w Polsce może nastąpić szybciej, niż przypuszcza­my. - Na pierwszym etapie wprowadzania tych rozwiązań przez koncerny motoryzacyjne we wszystkich autach może być nieco drożej - system ESP kosztuje ok. 2 tys. zł - ale przy masowej produkcji nie powinno to znacząco wpłynąć na popyt, bo cena będzie systematycznie malała - uspokaja Sławomir Chole­wiński z Instytutu Transportu Samochodowego.

Poprawa bezpieczeństwa

2006 r. - wprowadzenie systemu przeciwdziałającego blokadzie kół przy hamowaniu ABS
1999 r. - boczne kurtyny powietrzne
1991 r. - pasy bezpieczeństwa dla pasażerów tylnych siedzeń
1980 r. - poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
1978 r. - zagłówki dla pasażerów wszystkich siedzeń
1977 r. - trzy punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa

Zmiany proekologiczne
2005 r. - filtry cząstek stałych dla aut z silnikami diesla
1993 r. - benzyna bezołowiowa zamiast ołowiowej
1993 r. - wprowadzenie limitów zawartości siarki w paliwach
1992 r. - katalizatory spalin dla samochodów z silnikami benzynowymi
1991 r. - pochłanianie oparów paliwa przy tankowaniu
1980 r. - silniki z wtryskiem paliwa zamiast gaźnikowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie