Prezentując w 1993 roku model RS2 Avant, Audi zapoczątkowało serię pojazdów łączących w sobie zarówno sportowe osiągi, jak i praktyczne nadwozie. Karoseria kombi bez trudu mieściła lodówkę, a turbodoładowany silnik o mocy 315 KM pozwalał walczyć na torze wyścigowym o dziesiąte części sekundy z np. Porsche 911 Carrera. Po ponad 20 latach, legenda "RS" wciąż jest żywa, a za sprawą rosnącej popularności SUV-ów, obecna także w nowym segmencie rynku - kompaktowych crossoverów.
Z zewnątrz, odmianę RS odróżnia od pozostałych wersji modelu Q3 zmodyfikowany stylistycznie przedni pas, z charakterystycznymi dla sportowych Audi trzema dużymi wlotami powietrza. Co ciekawe, funkcję wentylacyjną pełni jedynie środkowy z nich. Dwa boczne wloty to jedynie atrapy, pełniące wyłącznie rolę dekoracyjną. Testowany egzemplarz był wyposażony w obudowy bocznych lusterek w kolorze nadwozia. Standardowo, element ten pokryty jest charakterystycznym dla Audi RS matowym aluminium.
Z tyłu uwagę zwraca dyfuzor pod zderzakiem oraz pojedyncza, owalna końcówka układu wydechowego. Za sprawą potężnych zderzaków, Audi RS Q3 jest o 25 mm dłuższe od pozostałych wersji tego modelu i mierzy 4410 mm długości. O dynamiczny wygląd dbają również 10-ramienne obręcze z aluminium, na które nałożono opony w rozmiarze 225/40.
Design kabiny pasażerskiej także nie pozostawia złudzeń, iż mamy do czynienia ze sportowym pojazdem. Standardowo, auto jest wyposażone w m.in. fotele z logo RS Q3, tapicerkę z alcantary ze skórzanymi wstawkami oraz wielofunkcyjną kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem. Na niej również nie zabrakło logo RS, podobnie jak na gałce zmiany biegów. W przypadku testowanego egzemplarza, lista wyposażenia została dodatkowo powiększona o np. opcjonalne listwy dekoracyjne Aluminium Race czy pikowaną tapicerkę foteli Fainnappa.
Podobnie jak w przypadku podstawowych wersji Q3, również w RS Q3 ergonomia wnętrza stoi na wysokim poziomie. Wszystkie przełączniki i pokrętła znajdują się dokładnie tam, gdzie powinny. Obsługa wszystkich opcji jest przewidywalna i całkowicie intuicyjna. Pomimo sportowego charakteru tego auta, pozycja za kierownicą jest dość wysoka, nawet po maksymalnym opuszczeniu fotela. Kolejnym elementem przypominającym kierowcy, iż znajduje się w crossoverze, jest kąt nachylenia kolumny kierownicy.
Audi z serii RS od zawsze słynęły nie tylko z powodu osiągów, lecz również praktycznego nadwozia. Pod tym względem, RS Q3 nieco rozczarowuje. Choć pojazd został homologowany jako pięcioosobowy, to wyprofilowanie tylnej kanapy sprawia, że w komfortowych warunkach może nim podróżować maksymalnie czterech dorosłych pasażerów. Dodatkowo, pojemność bagażnika jest mniejsza, niż w przypadku pozostałych wersji Q3 i wynosi skromne 356 litrów. Wynika to m.in. z faktu, iż akumulator został przeniesiony pod podłogę kufra celem lepszego rozkładu masy.
Pomimo rekreacyjnego charakteru Q3, zawieszenie odmiany RS zdecydowanie nie nadaje się do jazdy po bezdrożach. Prawdziwym żywiołem tego modelu są odcinki asfaltowe, na których demonstruje swoje możliwości. W porównaniu do standardowych wersji, zawieszenie RS Q3 zostało obniżone o 25 mm. To nie koniec. Niemiecki producent zastosował również grubsze stabilizatory, amortyzatory o podwyższonej sile tłumienia, a także zwiększył rozstaw tylnych kół o 2 mm.
Efekt? Zbudowane na płycie podłogowej PQ35 auto prowadzi się jak po szynach nawet na wąskich i krętych drogach, zachowując się zaskakująco neutralnie. Pomaga przy tym elektronicznie sterowany napęd na obie osie, który przekazuje większość mocy i momentu obrotowego na koła o największej przyczepności. Na pochwałę zasługuje również bezpośredni, jak na crossovera, układ kierowniczy. Brakuje mu jednak precyzji, znanej z pozostałych Audi sygnowanych logo "RS".
Pod maską RS Q3 znalazła się pięciocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2.5-litra, wspomagana przez turbosprężarkę. Jest to motor znany już m.in. z innego modelu z serii RS - TT. Niestety, jego moc została nieco zmniejszona. W przypadku Q3, generuje on "tylko" 310 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pomimo 1730 kg wagi, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje RS Q3 zaledwie 5,5 sekundy. To szybciej, niż np. Porsche Cayman! Podczas przyspieszenia z wykorzystaniem procedury startu, ciało kierowcy jest wręcz wbijane w fotel. Motor nie traci przy tym wigoru nawet przy prędkościach grubo powyżej 100 km/h. Dość powiedzieć, iż osiągnięcie 200 km/h ze startu zatrzymanego zajmuje mniej, niż 20 sekund. O odpowiednie wytracanie prędkości dbają natomiast potężne hamulce. Na przedniej osi zastosowano nacinane tarcze o falowanych krawędziach. Dzięki temu, udało się zmniejszyć ich masę. Łącznie zaoszczędzono w ten sposób 2 kg.
Pięciocylindrowy silnik benzynowy współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów S-tronic. Zmiana przełożeń odbywa się błyskawicznie, a czas reakcji na ruch pedału gazu ograniczono do minimum. Pracując w trybie "Sport" zdarzało się jej jednak momentami szarpać podczas przepięcia biegów. Co ciekawe, pomimo 7 przełożeń, we wspomnianym trybie sportowym przekładnia korzysta tylko z 6 biegów. Wyposażone w taki układ napędowy RS Q3 okazało się zaskakująco ekonomicznym pojazdem. W czasie naszego testu, spalanie według wskazań komputera pokładowego wynosiło 9,5 l/100 km. Jazdy odbywały się w 70% w terenie miejskim, zaś pozostały dystans pokonaliśmy poza obszarem zabudowanym.
Audi RS Q3 to najtańszy ze wszystkich modeli z serii RS. Nie oznacza to jednak, iż jest to auto tanie. Podstawowa wersja kosztuje w Polsce 238 tys. zł, zaś cena widocznego na zdjęciach egzemplarza testowego była już o 50 tys. zł wyższa. Auto przekonuje do siebie agresywną stylistyką oraz osiągami, które jak na kompaktowego SUV-a są wręcz fenomenalne. Jednak zdecydowanie bliżej mu do standardowych odmian Q3, aniżeli radykalnie sportowych RS-ów, do których przyzwyczaiło nas już Audi. W porównaniu do nich, RS Q3 jest zdecydowanie bardziej łagodny.
Wybrane dane techniczne Audi RS Q3 i konkurenta:
Marka/model | Audi RS Q3 | Mercedes-Benz GLA 45 AMG |
Cena (zł) | 238 180 | 215 700 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Wymiary i masy | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4410/1841/1580 | 4417/1804/1494 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1571 | 1569 |
Rozstaw osi (mm) | 1577 | 1560 |
Masa własna (kg) | 1730 | 1585 |
Pojemność bagażnika (l) | 356 | 421 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 65 | 50 |
Układ napędowy | ||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 2480 | 1991 |
Liczba cylindrów | 5 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 7-bieg. | Automatyczna, 7-bieg. |
Osiągi | ||
Moc (KM) przy obr./min. | 310 przy 5200 | 360 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) | 420 przy 1500 | 450 przy 2250 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 5,5 | 4,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,8 | 7,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 206 | 175 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?