Audi e-sound - innowacja akustyczna

(ip)
Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
Przyszłe modele Audi e-tron będą poruszały się na długich odcinkach wykorzystując praktycznie niesłyszalny napęd elektryczny. By przechodnie mogli usłyszeć je w ruchu miejskim, marka stworzyła syntetyczny dźwięk silnika: Audi e-sound.

Miejsce pracy Rudolfa Halbmeira nie jest typowe dla inżyniera Audi. Na

Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi

biurku, pomiędzy monitorem komputera a dwoma odsłuchami studyjnymi, stoi muzyczny keyboard. Na samym skraju biurka piętrzą się magazyny muzyczne. „Dźwięk samochodu wykazuje wiele podobieństw do muzyki”, mówi Halbmeir,  inżynier akustyk.

Dźwięk jest szczególną cechą samochodu. Cechą, którą można co prawda opisać fizycznie, ale trzeba ją przede wszystkim przeżyć. Dźwięk odczuwamy emocjonalnie, nie racjonalnie. Mimo, że osoba znajdująca się w samochodzie tylko czasami go świadomie słyszy, odczuwa go stale – dźwięk odgrywa kluczową rolę w odbiorze wrażeń z jazdy. Niskie częstotliwości przekazują wrażenia siły i spokoju, średnie natomiast sportowego ducha i zwinności.

Wszystkie samochody Audi wydają dźwięki, które sprawiają wrażenie okrągłych i harmonijnych, podkreślając wydajność, wysoką jakość i solidność samochodu. „Stworzenie dobrego dźwięku jest kwestią złożoną”, wyjaśnia dr Ralf Kunkel, kierownik działu akustyki Audi. „Na przestrzeni lat, zgromadziliśmy bardzo dużo specjalistycznej wiedzy. Wiemy, jak podkreślić przyjemne częstotliwości
i jak stłumić niepożądane dźwięki.”

Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi

W seryjnie produkowanym Audi, to silnik spalinowy tworzy dźwięk. W modelu e-tron napędzanym elektrycznie, jest to właściwie niemożliwe. Silnik elektryczny pracuje zbyt cicho i na zbyt wysokich częstotliwościach, które nie należą do najprzyjemniejszych. Modele e-tron otrzymają zatem syntetyczne brzmienie. Stworzyli je Rudolf Halbmeir wraz z Axelem Brombachem i dr. Larsem Hinrichsenem.

Większa część pracy odbyła się na komputerze. Miksowanie dźwięków, odsłuchiwanie, ocena, remiksowanie: Halbmeir podchodzi do tego zadania entuzjastycznie. W wolnym czasie jest on bowiem autorem piosenek, kompozytorem z własnym studiem nagrań, multiinstrumentalistą. „Tworzę jedyne w swoim rodzaju muzyczne struktury emocjonalne”, mówi Halbmeir. „Dźwięk samochodu ma dużo wspólnego z muzyką. Podążam za intuicją, muszę badać wszelkie pomysły, aby sprawdzić dokąd mnie poprowadzą.”

Jakie dokładnie pomysły? „Filmy science-fiction nasunęły mi kilka wskazówek, które były przydatne w przypadku niektórych zakresów częstotliwości”, mówi Halbmeir. „Ale w rzeczywistym świecie nic nie brzmi tak jak powinno brzmieć. Komponując muzykę lub dźwięki, trzeba robić to, czego jest się pewnym. Jeżeli pozwolimy sobie na kompromis, efekt końcowy będzie przypominał akustyczną papkę.” Dr Ralf Kunkel dodaje: „Wszyscy jesteśmy zawodowcami jeśli chodzi o motoryzację. Stanowi to naszą największą przewagę nad innymi specjalistami od dźwięku, tymi nie pracującymi w Audi. Znamy nasze samochody od podszewki. Wiemy jak działają i jak się zachowują.”

Audi e-Sound jest dźwiękiem syntetycznym, ale jednocześnie brzmi bardzo

Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi

autentycznie – wytwarzany jest w każdej milisekundzie przez sam pojazd. Dr Lars Hinrichsen, ekspert w dziedzinie sprzętu i oprogramowania wyjaśnia: „Urządzenie sterujące stale otrzymuje od pojazdu informacje na temat liczby obrotów silnika elektrycznego, obciążenia, prędkości oraz innych parametrów. Na podstawie tych danych generowany jest dźwięk.”

Audi e-Sound wydobywa się z solidnego głośnika zamontowanego w podłodze pojazdu. Axel Brombach, ekspert w tej dziedzinie, przybliża jego szczegóły: „Moc głośnika wynosi 40 watów, jednak w trybie normalnej eksploatacji nie zostaje przekroczony poziom 5-8 watów. Jest to wystarczająca moc, by słyszeli go piesi i rowerzyści znajdujący się w pobliżu samochodu.” Niewielka część generowanego dźwięku dostaje się do wnętrza, przenoszona przez fale dźwiękowe rozchodzące się w powietrzu i odbijające

Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi

się od stałych struktur. „Dzięki informacjom o rozchodzeniu się dźwięków, możemy je wpuścić do wnętrza kabiny. Karoseria samochodowa to swoista płyta rezonująca”, wyjaśnia dr Kunkel. Mimo to, w przypadku modeli e-tron przywiązujemy wielką wagę do ciszy w aucie, ponieważ to ona w najlepszy sposób oddaje szczególny charakter jazdy z elektrycznym napędem.”

Audi e-Sound instalowany w samochodach sportowych o napędzie elektrycznym to dopiero początek. Producent chce wyposażać kolejne modele e-tron w taką indywidualną wizytówkę akustyczną. Co prawda podobną do innych, jednak za każdym razem inną. Bo dźwięk w Audi jest czymś znacznie więcej niż tylko szumem: Jest słyszalną przewagą dzięki technice.

Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
Audi e-sound, Fot: Audi
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty