Model A3 należy do najpopularniejszy aut w ofercie Audi. Wybiera go ok. 1/4 nabywców pojazów tej marki.

Stylizacja najnowszego modelu idealnie wpisuje się w kanon designerski niemieckiego producenta. W stosunku do poprzednika, nie wprowadzono innowacyjnych zmian. Linia nadwozia zachowała swoje pierwotne proporcje. Dodatkowo, karoseria otrzymała LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej , a jako opcja dostępne są biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Porównując nadwozie z wcześniejszą generacją, łatwo zauważyć, że wymiary nieznacznie się zwiększyły. Obecne wymiary karoserii to: długość – 4310 mm, szerokość – 1780 mm i wysokość – 1425 mm są tylko nieznacznie większe od wymiarów poprzednika, jednak rozstaw osi zwiększył się o 58 mm i mierzy teraz 2636 mm. Dzięki ultralekkiej konstrukcji, ciężar własny zredukowano o prawie 90 kg, do 1205 kg.
W zależności od konfiguracji, przednie fotele mogą się nieco różnić, jednak nawet te podstawowe zapewnią optymalny komfort i niezłe podparcie boczne na zakrętach. Wszechstronna regulacja manualna bądź elektryczna, ułatwi dopasowanie oparcia i siedziska do indywidualnych potrzeb. Z kolei na tylnej kanapie z powodzeniem zmieszczą się dwie osoby, które mają sporo przestrzeni na nogi i głowę.

380-litrowy bagażnik po rozłożeniu tylnych siedzeń można z łatwością powiększyć do 1220 litrów. Duży plus należy się Audi za jakość materiałów wykończeniowych - użyte tworzywa są estetyczne i miękkie w dotyku. Przypominają raczej materiały stosowane w droższych samochodach z wyższych segmentów. Na dodatek zadbano o ergonomiczne rozplanowanie miejsca pracy kierowcy. Liczbę przycisków ograniczono do niezbędnego minimum, dzięki czemu zlokalizowanie i obsługa poszczególnych funkcji odbywa się intuicyjnie.
Ja przystało na model segmentu premium, w A3 zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych. Należy do nich m.in. systemem Audi connect, czyli aplikacja, która pozwala sprawdzić aktualną pogodę w wybranym miejscu, poinformuje nas o rozkładzie jazdy pociągów lub lotach samolotów, a także ułatwi korzystanie z telefonu komórkowego. Po połączeniu tych urządzeń, lektor przeczyta smsa, a system odpisze na niego, jeśli tylko podyktujemy treść wiadomości. Korzystając ze zintegrowanego z Audi connect punktu dostępu hotspot (WLAN), można podłączyć do pojazdu aż 8 mobilnych urządzeń, dzięki czemu pasażerowie mają możliwość surfowania w internecie czy wysyłania i odbierania e-maili.
Dzięki systemowi Drive Select Audi oferuje nam możliwość dostosowania jazdy do naszych preferencji. Jako dodatkowe

wyposażenie Audi proponuje nam także aktywny tempomat (ACC), system awaryjnego hamowania (Audi Pre Sense), udoskonalony asystent parkowania i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów (Audi pre sense basic).
Do napędu Audi A3 Sportback na początek użyto dwie jednostki benzynowe - 1.4 TFSI/122 KM i 1.8 TFSI/180 KM oraz trzy Diesle - 1.6 TDI/105 KM oraz 2.0 TDI w dwóch wariantach 150 KM lub 184 KM. Dzięki zastosowanej w nich technice Modułowego Systemu Efektywności, zużywają średnio o dziewięć procent mniej paliwa niż poprzednia wersja A3. Nieco później dostępne będą kolejne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także jednostka napędowa TCNG wykorzystująca e-gaz oraz gaz ziemny. W przyszłym roku powinna pojawić się także wersja z napędem elektrycznym - e-tron. Wersja z silnikiem 1.8 TFSI jest dostępna z siedmiostopniową przekładnią automatyczną S-tronic. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, przekładnia ta oferuje funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Z kolei wersje z silnikiem 1.4 TFSI oraz z silnikami 2.0 TDI sprzedawane są z sześciobiegową skrzynią manualną. Wkrótce ofertę uzupełni model stałym napędem na cztery koła - quattro.
W najtańszej wersji Audi A3 Sportback z silnikiem 1.4 TFSI kosztuje 94 000 zł.
Wybrane dane techniczne Audi A3 Sportback i konkurentów:
Marka/model | Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Attraction | BMW 114i | Mercedes A180 BlueEfficiency |
Cena (zł) | 94 000 | 90 200 | 89 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4310/1780/1425 | 4324/1765/1421 | 4292/1780/1433 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1535/1506 | 1535/1569 | 1553/1552 |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2690 | 2700 |
Masa własna (kg) | 1280 | 1360 | 1370 |
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 360 | 341 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 52 | 50 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1390 | 1598 | 1595 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przód | przód | przód |
Skrzynia biegów: | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 122/5000 | 102/4000 | 122/5000 |
Moment obrotowy (Nm) | 200/1400 | 180/1100 | 200/1250 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 9,5 | 11,2 | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 203 | 195 | 178 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 5,5 | 5,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 123 | 129 | 128 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?