Audi A3 Sportback kontra BMW 120i

Ryszard Polit
Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z  VW Golfa.
Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z VW Golfa.
Udostępnij:
Audi i BMW przeżywają okres prosperity. Modele doprowadzono do perfekcji, chociaż każdy z wytwórców ową perfekcję rozumie zupełnie inaczej.

Firmy Audi i BMW przeżywają okres prosperity. Produkowane modele doprowadzono do perfekcji, chociaż każdy z wytwórców ową perfekcję rozumie zupełnie inaczej. Zapowiada się pojedynek niemieckiej techniki na najwyższym poziomie.

Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z  VW Golfa.
Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z VW Golfa.

 

Audi A3 Sportback i BMW 120i wymiarami zbliżone są do aut klasy kompaktowej, jednak wyróżniają się nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, stosowanymi w pojazdach klasyfikowanych o segment wyżej. Tak więc oba samochody zalicza się do grupy premium. Porównujemy BMW 120i napędzane supernowoczesnym 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM. Ponieważ BMW produkowany jest wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym, jego

Fot. Ryszard Polit: Cechą charakterystyczną BMW 120i jest napęd na tylne koła.
Fot. Ryszard Polit: Cechą charakterystyczną BMW 120i jest napęd na tylne koła.

odpowiednikiem jest również 5-drzwiowe Audi A3 nazwane dodatkowo Sportback. Pojazd ten ma silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o mocy 150 KM.

 

Cechy szczególne

 

BMW szczyci się, że napęd na tylne koła, który stał się wizytówką tego producenta przynosi same korzyści, nazywane "radością z jazdy". Rzeczywiście, równe rozłożenie

Fot. Audi: Audi A3 napędzane silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 150 KM jest nieznacznie wolniejsze od BMW 120i, ale za to zużywa mniej
Fot. Audi: Audi A3 napędzane silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 150 KM jest nieznacznie wolniejsze od BMW 120i, ale za to zużywa mniej paliwa.

masy na obie osie zapewnia neutralną charakterystykę prowadzenia. Akumulatora trzeba szukać w bagażniku, a koła zapasowego w ogóle nie ma - wyeliminowały go opony typu Runflat, umożliwiające jazdę bez powietrza. W Audi napęd przenoszony jest na przednie koła i zamiast koła zapasowego jest zestaw naprawczy. Na przednich siedzeniach w obu autach siedzi się bardzo wygodnie, z tyłu jest dość ciasno. W

Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny silnik BMW z wtryskiem pośrednim, ale układami regulacji wzniosu zaworów i zmiany faz rozrządu osiąga 150 KM mocy. BMW
Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny silnik BMW z wtryskiem pośrednim, ale układami regulacji wzniosu zaworów i zmiany faz rozrządu osiąga 150 KM mocy. BMW jeździ świetnie, chociaż niekoniecznie po głębokim śniegu.

BMW ilość miejsca na tylnej kanapie ogranicza nisko prowadzony dach i osłona wału napędowego, a w Audi brakuje miejsca na nogi. Producenci twierdzą, że ich auta mają charakter sportowy, a jak wiadomo sportowcy są przyzwyczajeni do niewygód. Design wnętrza w Audi i BMW jest zupełnie inny. W BMW dziwi brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Jakość użytych materiałów i jakość wykonania w obu autach są na najwyższym poziomie. Bagażnik Audi ma objętość 370 l, a

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Audi jest czytelna i typowa dla tego producenta.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Audi jest czytelna i typowa dla tego producenta.

BMW - 330 l. 

 

Silniki

 

BMW twierdzi, że nie rozwija technologii silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ponieważ te jednostki napędowe wymagają paliwa bezsiarkowego, niedostępnego w niektórych krajach. Oszczędność w zużyciu paliwa BMW osiąga, stosując system zmiany skoku zaworów i płynnej regulacji faz rozrządu. W takie rozwiązania wyposażony jest też

Fot. Ryszard Polit: Na tablicy przyrządów BMW nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik, jest za to wskaźnik chwilowego zużycia paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Na tablicy przyrządów BMW nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik, jest za to wskaźnik chwilowego zużycia paliwa.

silnik tego producenta o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Dodatkowo ma on także wałki wyrównoważające, podnoszące kulturę pracy jednostki napędowej. Audi propaguje silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, jako rozwiązanie przyszłościowe. Co ciekawe, silnik Audi osiąga moc 150 KM i identyczny z silnikiem BMW maksymalny moment obrotowy. Okazuje się, że podczas jazdy w mieście BMW zużywa 10,7 l paliwa na 100 km, tj. o litr więcej od Audi. Trzeba jednak przyznać, że

Fot. Audi: Audi ma bagażnik o pojemności 370 l.
Fot. Audi: Audi ma bagażnik o pojemności 370 l.

podczas dynamicznej jazdy zużycie paliwa Audi drastycznie wzrasta.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jeżeli ktoś rzeczywiście lubi jeździć samochodem, powinien poważnie rozważyć propozycję BMW i Audi. Oba auta, chociaż o odmiennym napędzie, prowadzą się bardzo dobrze. BMW ma wiele elektroniczne sterowanych układów, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy - z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Do granic wyznaczonych przez

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik BMW ma objętość 330 l, a pod jego podłogą jest akumulator.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik BMW ma objętość 330 l, a pod jego podłogą jest akumulator.

fizykę, jazda BMW jest więc bezpieczna i rzeczywiście "radosna". Tylnonapędowy i nisko zawieszony BMW nie podjechał jednak pod zaśnieżoną górkę, z którą uporał się Audi. Szkoda jednak, że w Audi nie ma seryjnego układu ESP. Oba auta mają tylne zawieszenie wielowahaczowe jednak o różnej konstrukcji. W BMW i Audi zawieszenie jest dość twarde, co odpowiada charakterowi pojazdów. Na naszych

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Audi ilość miejsca jest wystarczająca.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Audi ilość miejsca jest wystarczająca.

złych drogach komfort jazdy nie jest w związku z tym najwyższy. Za to oba samochody mają dobrze wyciszone wnętrze, a poziom hałasu jest dość niski. BMW wyróżnia się krótszą drogą hamowania i jest autem nieco szybszym od Audi. Różnice w czasach rozpędzania są krótsze niż 1 sekunda. 

 

Podsumowanie
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie BMW lepiej nie sadzać dryblasów.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie BMW lepiej nie sadzać dryblasów.

 

Wybór między BMW 120i oraz Audi A3 Sportback jest bardzo prosty - zwolennicy napędu przedniego wybierają Audi, a tylnego - BMW. W BMW można cieszyć się przyciskiem do uruchamiania silnika i dziwić, że w cenie 109 500 zł nie ma klimatyzacji. Za to w Audi za 107 965 zł zabrakło układu ESP. Przeciętni zjadacze chleba, których nie stać na zakup tych aut z satysfakcją konstatują, że tak drogie pojazdy też nie są idealne.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Audi A3 Sportback

BMW 120i 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Audi A3 Sportback

BMW 120i

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1984

1995

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/6000

150/6200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

200/3500

200/3500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,1

8,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

9,8

9,0

Prędkość maksymalna (km/h)

214

217

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

67

67

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,6

37,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

370

330

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,5/9,6

5,6/10,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

429 x 177 x 142

423 x 175 x 143

Rozstaw osi (cm)

258

266

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

107 960

109 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Audi A3

Attraction

BMW 120i

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S/S

S

Elektroniczny układ blokady mechanizmu różnicowego

S

-

Układ stabilizacji toru jazdy ESP 

-

S

Wspomaganie nagłego hamowania

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

-

Centralny zamek/komputer pokładowy

S/S

S/S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja automatyczna/radio CD

S/S

-/S

s - wyposażenie seryjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie