Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane Subaru Legacy IV (2003-2009). Wady, zalety, opinie

Bogusław Korzeniowski
Subaru Legacy Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą nierozerwalnie związane, a wielu młodych ludzi lubi szpanować, jeżdżąc warczącą niebieską Imprezą. Jednakże Subaru to także doskonały samochód klasy średniej  – model Legacy.Fot. Bogusław Korzeniowski
Subaru Legacy Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą nierozerwalnie związane, a wielu młodych ludzi lubi szpanować, jeżdżąc warczącą niebieską Imprezą. Jednakże Subaru to także doskonały samochód klasy średniej – model Legacy.Fot. Bogusław Korzeniowski
Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą nierozerwalnie związane, a wielu młodych ludzi lubi szpanować, jeżdżąc warczącą niebieską Imprezą. Jednakże Subaru to także doskonały samochód klasy średniej – model Legacy.

Zanim przybliżymy model czwartej generacji produkowanej w latach 2003-2009 warto zwrócić uwagę na genezę powstania każdego modelu w firmie Subaru.

Subaru Legacy Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą
Subaru Legacy

Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą nierozerwalnie związane, a wielu młodych ludzi lubi szpanować, jeżdżąc warczącą niebieską Imprezą. Jednakże Subaru to także doskonały samochód klasy średniej – model Legacy.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Jak kiedyś zdradził mi konstruktor Subaru, w firmie standardem jest na początku opracowanie układu jezdnego i dopiero po akceptacji tego rozwiązania, „opakowania” go karoserią. To dokładnie wskazuje, że w technologii Subaru najważniejszy jest układ napędowy. Jest to o tyle istotne, że Subaru – jako jedyny producent - stosuje w swych pojazdach układ Symetrical AWD, gwarantujący wyjątkową pewność prowadzenia.

Warto pokazać istotę tego układu:

  1. Na "Symmetrical All-Wheel Drive " składa się zamontowany wzdłużnie poziomy, przeciwsobny silnik SUBARU BOXER, oraz prawie całkowicie symetryczny układ napędowy – skrzynia biegów wraz z przednim dyferencjałem i półosiami o jednakowej długości, umieszczony w osi samochodu wał napędowy biegnący do tylnego dyferencjału, a wreszcie tylna przekładnia główna i tylne półosie, również o równej długości. Właśnie owo kompletne rozwiązanie skutkuje stabilnością samochodu, który staje się przez to bezpieczny, ale przede wszystkim efektywny i skuteczny w swych drogowych zachowaniach. 
  2.  Drugą charakterystyczną cechą układu Symmetrical AWD jest to, że zamontowany jest on najniżej jak to możliwe, a zarazem przesunięty maksymalnie do tyłu. W efekcie środek ciężkości całego samochodu znajduje się wyjątkowo nisko i blisko geometrycznego środka samochodu. To umożliwiło ograniczenie - bez nadmiernego usztywniania zawieszenia - niechcianych bocznych przechyłów samochodu występujących na zakrętach oraz wzdłużnych przechyłów podczas hamowania i przyspieszania.

Wynika stąd, że idea doskonałego (wręcz legendarnego) prowadzenia jest taka sama w każdym samochodzie Subaru, a tylko od klienta finalnego do którego adresowany jest model zależy charakter karoserii i wyposażenie.

Legacy – sportowa limuzyna i sportowe kombi klasy średniej

Przyznam, że Subaru Legacy IV to dla mnie najładniejszy model w tym typoszeregu Subaru. O ile starsze generacje były mniej efektowne stylistycznie, a generacja V zerwała ze sportowym stylem na korzyść klasycznej dużej limuzyny, w przypadku generacji IV mamy wprost ideał.

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

W przypadku modelu z lat 2003-2009 mamy efektowną stylistykę, zrównoważone proporcje karoserii, a do tego charakterystyczny garb na masce i - kwintesencję sportowego stylu - drzwi bez ramek okiennych. Ten zakłócający harmonię stylu limuzyny garb, to oczywiście pochodzące ze świata sportu naprowadzenie strugi powietrza bezpośrednio do silnika, zamiast przez skomplikowany system wlotów, złączek i zakłócających przepływ strugi załamań.

Niestety samochód nie jest super wygodną limuzyną. Jego wymiary to odpowiednio dł/szer/wys: 4729/1730/1420 (sedan) i 4793/1730/1480 (kombi), a rozstaw osi to zaledwie 2670 mm. Tak wiec szerokość i rozstaw osi sugerują raczej sportowy styl niż komfort dla trzech osób jadących z tyłu.

Także we wnętrzu zobaczymy powiązanie sportowego DNA i stylu limuzyny. Dokonano tego poprzez wprowadzenie wysokiej jakości materiałów tapicerskich i nowoczesnych rozwiązań technologicznych, przy równoczesnym ograniczeniu eksperymentów designerskich. W Legacy zamiast panelu środkowego przypominającego kokpit samolotu, zamontowano bowiem tylko kilka przełączników sterujących radiem i klimatyzacją. Jedynym nawiązaniem do XXI wieku jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz w górnej części panelu środkowego, na którym można zobaczyć dane odnośnie parametrów jazdy i nawigację. Pogodzeniem stylu i eleganckiego sportowego DNA są także przednie fotele.

Silniki boxer

Subaru Legacy Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą
Subaru Legacy

Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą nierozerwalnie związane, a wielu młodych ludzi lubi szpanować, jeżdżąc warczącą niebieską Imprezą. Jednakże Subaru to także doskonały samochód klasy średniej – model Legacy.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Silnik boxer (przeciwsobny), to układ w którym tłoki skierowane są parami dokładnie w przeciwne strony, czyli płaszczyzny, w których pracują, rozchylone są o 180 stopni, zaś wał korbowy znajduje się dokładnie w centrum tego układu. Ponieważ każda para tłoków silnika przeciwsobnego wykonuje ruchy w przeciwnych kierunkach, siły bezwładności pary tłoków samoistnie się równoważą, czyli silnik przekazuje na zewnątrz znacznie mniej drgań, niż ma to miejsce w silnikach o innym układzie cylindrów. Niestety silnik ten jest bardziej paliwożerny niż wersje konkurentów. Gdy w połowie lat 90-tych Alfa Romeo wycofywała się z tych silników (ostatnie modele to AR 145 i AR 146) stwierdzono, że nakłady na modernizacje silników boxer znacznie przekraczają ekonomiczne uzasadnienie technologicznego rozwoju. Subaru jednak przyjęło za swój wizerunek system Symetrical AWD, a do tego silnik boxer był niezbędny. Tak więc musimy pogodzić się z dość dużym apetytem na paliwo.

Wyjściem z sytuacji jest założenie instalacji gazowej. Jak podaje producent jednej z firm montujących instalacje LPG - „Subaru idealnie przyjmuje gaz, pod warunkiem doboru prawidłowej instalacji”. Użytkownicy, którzy założyli tam instalację wskazują, że różnice między jazdą na benzynie a na gazie są nieodczuwalne.

Subaru Legacy Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą
Subaru Legacy

Subaru większości osób kojarzy się z niebieską Imprezą WRX, pędzącą na rajdowych trasach. W istocie Subaru i sport samochodowy są ze sobą nierozerwalnie związane, a wielu młodych ludzi lubi szpanować, jeżdżąc warczącą niebieską Imprezą. Jednakże Subaru to także doskonały samochód klasy średniej – model Legacy.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Wyjściem z sytuacji dużych kosztów eksploatacji było w firmie Subaru zbudowanie silnika wysokoprężnego. Jest to o tyle nowatorskie rozwiązanie, że jest to jedyny na świecie silnik diesel w układzie boxer. Jeżdżąc wielokrotnie samochodami z tym silnikiem zawsze byłem pod wrażeniem kultury pracy (brak drgań, elastyczność zwiększania obrotów) i niskiego zużycia paliwa. Muszę jednak zauważyć, że zawsze jeździłem samochodem nowym, a w opiniach użytkowników nie jest już tak różowo. Użytkownicy skarżą się bowiem na jakość silnika po przebiegu 120-150 tys km i donoszą o problemach z DPF, wtryskiwaczami, dwumasowymi kołami zamachowymi i sprzęgłem. Tak więc mimo, iż uważam Diesla w Subaru za doskonały silnik, przed zakupem takiego modelu polecam udać się do dobrego mechanika od Subaru (!!!) gdyż tylko on wychwyci ewentualne błędy.

Bez zarzutu działają za to silniki benzynowe (chociaż kilku użytkowników zauważało problem z utrzymywaniem obrotów biegu jałowego), a jeżeli ktoś założy instalację LPG może czuć się usatysfakcjonowany napędem, efektywnością silnika i kosztami eksploatacji.

W przypadku układu jezdnego i napędowego właściciele Subaru Legacy najczęściej narzekają na stuki z przedniego zawieszenia i sprzęgło (zwłaszcza w wersji Diesel).

Na koniec zacytuję jednego z użytkowników, który doskonale określił te model: „koszty eksploatacji to rzecz względna. Jeżeli jeździłeś Skodą, to części i eksploatacja Subaru są znacznie droższe. Jeżeli jednak jeździłeś Porsche, to w portfelu zostanie ci sporo gotówki”

Wybrane dane techniczne:

 

2,0 diesel

2,0 benzyna

2,5 benzyna

3,0 benzyna

Silnik/zawory

Boxer4 cyl/4

Boxer4 cyl/4

Boxer4 cyl/4

Boxer6 cyl/4

Poj [ccm]

1998

1994

2457

3000

Moc [KM /obr/min]

150/1800

165/6000

173/6000

245/6600

Moment [Nm]

350/1800

195/3200

227/4400

297/4200

skrzynia

Manual 5

Man.5/Aut 4

Man.5/Aut 4

Man.6/Aut 5

Prędkość [km/h]

208

209/201

219/217

243/237

Przysp [s]

8,7

9,4/11,4

9,4/11,4

6,9/8,2

Śr spalanie [l/100 km]

5,6

8,6/8,3

8,5/8,5

12,1/9,8

 

Średnie ceny według ogłoszeń w Polsce

 

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

benzyna

19 000

20 000

22 000

23 000

28 000

31 000

35 000

diesel

 

 

 

 

 

25 000

29 000

 

Chronologia:

  • Wrzesień 2003 wprowadzenie modelu na rynek;
  • Wrzesień 2007 – face lifting: zmieniona osłona chłodnicy, przednie i tylne lampy;
  • Marzec 2008 wprowadzenie silnika diesel 2,0 150 KM;
  • Wrzesień 2009 –wprowadzenie do oferty Legacy V generacja.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty