Chyba mało kto wierzył, że zbankrutowana 20 lat temu koreańska firma Kia podniesie się z upadku i nie tylko przetrwa, ale zacznie wyrastać na silnego gracza w samochodowym świecie. W 1999 roku Kia weszła w skład koncernu Hyundai i od tego czasu notowana jest konsekwentna ekspansja tej marki na kolejne szczeble rynku motoryzacyjnego.
Najnowszym przykładem, że Kii nie wystarcza tylko segment aut klasy B, kompaktów, hybryd czy SUV-ów jest model Stinger. To samochód sytuowany w prestiżowym segmencie aut sportowych w wydaniu gran turismo.
Światowa premiera Stingera miała miejsce na początku tego roku na salonie samochodowym w Detroit. Premiera europejska odbyła się na salonie w Genewie. Teraz auto wchodzi do sprzedaży.
Ekspresyjne gran turismo
Za stylistykę Stingera odpowiada zespół europejskich stylistów z centrum designu Kia we Frankfurcie. Zadanie, jakie otrzymali polegało na opracowanie projektu auta o ekspresyjnej stylistyce i zachęcające do długiej podróży.
Wojciech Szyszko - dyrektor zarządzający Kia Motors Polska:
Zaprojektowali pojazd w stylu gran turismo o dynamicznej, wręcz wyzywającej stylistyce. Najwięcej takich popisów jest w przedniej partii nadwozia, gdzie widzimy szereg ciekawych detali, np. pionowe otwory w zderzaku mające dostarczać powietrze do chłodzenia hamulców, reflektory o nieregularnym kształcie, czy dwa małe wloty powietrza na masce silnika.
Z tyłu ostro zakończona bryła karoserii w wersach benzynowych została wyposażona w aż cztery owalne końcówki układu wydechowego oraz efektowny dyfuzor. Zaś światła wykonano w technologii LED.
Lotnicze detale
Dynamiczna stylistyka nadwozia znajduje kontynuację we wnętrzu. Jak informuje producent wiele detali miało swoją inspirację w tematyce lotniczej. To na przykład okrągłe otwory wentylacji, które są zarówno z przodu, jak i z tyłu kabiny. Za grubą, obszytą skórą kierownicą mieszczą się dwa duże analogowe zegary z czerwonymi wskazówkami oprawione metalowym wykończeniem. Fotele pokryto miękką skórą Nappa.
Z kolei w topowej wersji GT przednie fotele zostały wyprofilowane w sportowym stylu, zaś na zagłówkach znalazły się tłoczone napisy "GT".
Środkowa konsola ma dwie wyraźnie zaznaczone części, które tworzą system multimedialny z 7- lub 8-calowym dotykowym wyświetlaczem oraz elementy obsługi klimatyzacji w dolnej części.
Należy podkreślić dobrą jakość materiałów oraz wykonania całości.
Trzy silniki
Stinger występuje w trzech wersjach silnikowych - dwóch benzynowych i jednej wysokoprężnej. Podstawową jednostką napędową jest turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 255 KM. Drugim silnikiem benzynowym jest jednostka V6, z podwójnym doładowaniem, o pojemności 3,3 litra generująca moc 370 KM, która napędza wersję GT. Według danych fabrycznych z tym motorem auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 270 km/h.
Uzupełnieniem dwóch mocnych benzyniaków jest 2,2-litrowy turbodoładowany silnik Diesla o mocy 202 KM. Wszystkie jednostki napędowe współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, która może pracować w jednym z pięciu trybów.
[page_break]
Wrażenia z jazdy
Podczas prezentacji prasowej Stingera do jazdy próbnej wybraliśmy wersję GT. Już pierwsze kilometry pokazały, że to samochód stworzony do szybkiej jazdy. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu spod maski dochodzi miły dla ucha, sportowy pomruk. Szkoda jednak, że nie pochodzi on z mechanizmów jednostki napędowej, a jest wynikiem pracy modulatora dźwiękowego.
Ważniejsze są jednak walory trakcyjne. Stinger to pierwsza Kia z tego segmentu, w którym nabywca może wybrać wersję z napędem na tylne lub na cztery koła. Auta z napędem na tylne koła w wersji GT Line mają seryjnie montowany mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
W przypadku napędu 4x4, a taki jest stosowany standardowo w wersji GT, dodatkowo jest nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła Torque Vectoring. System ten na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i, w zależności od chwilowej potrzeby, automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół.
Ponadto Stinger jest pierwszym modelem Kia, w którym kierowca może wybierać tryb pracy układu przeniesienia napędu poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów, znany jako Dynamic Stability Damping Control. Siła wspomagania układu kierowniczego również może być regulowana i jest dostosowywana do trybów pracy zawieszenia.
Jednym słowem - Stinger to absolutna korelacja dynamicznej stylistyki i sportowej jazdy, przynajmniej w wersji GT. Jedyne, z czym kierowca może mieć problem, to spora liczba przełączników i pokręteł nagromadzonych na desce rozdzielczej.
Bezpieczeństwo
W testach zderzeniowych Euro NCAP Kia Stinger zdobył maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Auto w wyposażeniu posiada wiele systemów bezpieczeństwa, np. Driver Attention Alert (DAA), który informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą, czy Forward Collision Assistance (FCA), który może wykryć potencjalne zderzenie z innym pojazdem lub pieszym i doprowadzić do zatrzymania samochodu. Z kolei Advanced Smart Cruise Control (ASCC) odpowiada za utrzymanie zadanej odległości przed innym pojazdem z przodu i może przyczynić się do zatrzymania auta. Zaś Lane Keeping Assist (LKA) aktywnie monitoruje tor jazdy i ostrzega kierowcę ostrzeżeniem dźwiękowym oraz podpowiada obrót kierownicy we właściwym kierunku, aby pomóc utrzymać tor jazdy.
Ceny na polskim rynku
Cennik Stingera rozpoczyna się od kwoty 149 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 255 KM. O 30 tys. zł droższy jest Stinger z turbodieslem 2.2 CRDi o mocy 200 KM. Topowa wersja GT 3.3 V6 370 KM kosztuje 234 900 zł.
Kia Stinger GT 3.3 V6 370 KM i konkurenci:
Marka/model | Kia Stinger GT 3.3 V6 370 KM | Audi S5 3.0 TFSI 354 KM | Infiniti Q50 S 3.0 405 KM |
Cena (zł) | 234 900 | 308 800 | 266 869 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | pięciodrzwiowe | pięciodrzwiowe | sedan |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4830/1870/1400 | 4752/1843/1354 | 4810/1820/1430 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d. | 1587/1568 | 1535/1555 |
Rozstaw osi (mm) | 2905 | 2825 | 2850 |
Masa własna (kg) | 1834 | 1735 | 1735 |
Pojemność bagażnika (l) | 406 | 465 | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 58 | 80 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 |
Pojemność (cm3) | 3342 | 2995 | 2997 |
Liczba cylindrów | 6 | 6 | 6 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | tylna |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | 8 | 8 | 7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 370 przy 6000 | 354 przy 5400 | 405 przy 6400 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 510 przy 1200 | 500 | 475 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,9 | 4,7 | 5,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 270 | 250 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 10,6 | 7,5 | 9,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 244 | 170 | 206 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?