|
|
|
| Mimo to nam sportowa hiszpanka przypadła nam do gustu.
Silniki
Do wyboru są trzy jednostki benzynowe, podstawowa ma pojemność 1,4 l i moc 60 KM, druga rozwija 75 KM z pojemności 1,6 l, zaś rolę flagowego modelu (wśród wersji benzynowych) pełni jednostka o pojemności także 1,6 l lecz mocy zwiększonej do 100 KM. I właśnie ten ostatni silnik był pod maską naszego testowego auta. Amatorzy szybkiej jazdy mogą zdecydować się na odmianę TDI o mocy 110 KM, która nie dość, że ma lepsze osiągi, to zadowala się mniejszą ilością znacznie tańszego paliwa. Tyle, że kosztuje 15 tysięcy złotych drożej.
100 KM to moc bardziej niż odpowiednia do napędzenia ważącego niewiele ponad 1000 kg auta. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,7 s, zaś prędkość maksymalną producent określił na 188 km/h. Trudno wprawdzie takie osiągi nazwać sportowymi, ale dla auta segmentu B zupełnie wystarczą.
Nadwozie
Z boku tylko wprawny obserwator odróżni zmodernizowaną Ibizę od poprzedniego modelu. Linia nadwozia pozostała niemal taka sama. Dopiero z przodu widać zmiany, które upodobniły auto do większego i wprowadzonego na rynek nieco wcześniej Toledo. Reflektory i kierunkowskazy umieszczono teraz pod wspólnym, przezroczystym kloszem. Inne są także tylne światła, dużo większe niż w poprzedniej generacji samochodu. Ciekawie rozwiązano uchwyt do otwierania bagażnika. Próżno szukać go na dole klapy, nie ma także dźwigni otwierania bagażnika od wewnątrz. By dostać się do przestrzeni bagażowej trzeba nacisnąć górną część znaczka firmowego na tylnej klapie i unieść go do góry.
Wnętrze
Zmieniło się znacznie bardziej niż nadwozie. Zupełnie nowa jest deska rozdzielcza, niestety wykonano ją z niezbyt dobrej jakości tworzyw sztucznych. Dziwi fakt, że deska rozdzielcza jest podświetlona nawet wtedy, gdy nie włączymy świateł. To może łatwo zmylić i narazić nas na mandat. Typowo dla aut grupy Volkswagena rozwiązano zespolony włącznik świateł. Przekręcamy raz - zapalają się światła pozycyjne, drugi raz - światła mijania. Pociągamy do siebie - włączamy halogeny, a później światła przeciwmgielne. Ciekawostka to podwójne ostrzeżenie o braku benzyny. Zapala się wówczas żółta kontrolka rezerwy, a dodatkowo ostrzega nas krótki, przenikliwy pisk.
Wyposażenie
Do standardu należą poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne, immobiliser, wskaźnik temperatury zewnętrznej, obrotomierz, halogeny, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, radioodtwarzacz, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie regulowane lusterka, wspomaganie układu kierowniczego i ABS. Na liście opcji znajdziemy tylko lakier metalizowany i klimatyzację. Ze względu na nietypowy kształt radioodtwarzacz jest zupełnie bezużyteczny dla złodziei. Duży wyświetlacz pokazuje nie tylko parametry radia, ale także nawiewu, ogrzewania i temperatury na zewnątrz a także wskazania komputera pokładowego.
Jazda
Pierwsze, co zauważamy po ruszeniu, to dużo lepsze niż w poprzednim modelu wyciszenie wnętrza, choć już po chwili dotrze do nas charakterystyczny (i na razie dość dyskretny) ryk tłumika. Od razu widać, a raczej słychać, że Ibiza Sport nie jest autem dla każdego. Silnik daje o sobie wyraźniej znać powyżej granicy 3-4 tysięcy obrotów. Na szczęście jest to bardzo miły dla ucha dźwięk. Trzeba naprawdę ciężkiej nogi, by zmusić Ibizę do spalenia większej niż 9-10 l na 100 km ilości paliwa. W normalnej eksploatacji auto zużywa średnio między 7,5 a 8,5 benzyny na 100 km. Auto nie tendencji do pod- czy nadsterowności, twarde zawieszenie nie lubi za to kolein i krótkich, poprzecznych nierówności.
Seat Ibiza Sport a konkurencja**Dane techniczne**
Model | Seat Ibiza Sport | Ford Fiesta Sport | Renault Clio 1.6 16V |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 8 | 16 | 16 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1598 | 1596 | 1598 |
Moc maksymalna (KM) | 100 | 105 | 110 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 145 | 145 | 148 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/B | T/B | T/B |
Średnica zawracania (m) | 10,9 | 10,3 | 10,7 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 250 | 250 | 255 |
Długość (mm) | 3877 | 3828 | 3773 |
Szerokość (mm) | 1640 | 1634 | 1639 |
Wysokość (mm) | 1422 | 1334 | 1417 |
Rozstaw osi (mm) | 2445 | 2445 | 2470 |
Masa własna (kg) | 1040 | 975 | 995 |
Ładowność | 460 | 435 | 520 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 182 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,7 | 10,2 | 9,6 |
Zużycie paliwa (l/100 km)
Model | Seat Ibiza Sport | Ford Fiesta Sport | Renault Clio 1.6 16V |
Miasto | 10,9 | 9,5 | 9,4 |
Poza miastem | 6 | 6 | 6 |
Średnie | 7,8 | 7,3 | 7,2 |
T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Wyposażenie
Model | Seat Ibiza Sport | Ford Fiesta Sport | Renault Clio 1.6 16V |
Cena | 50 990 | 44 650 | 53 650 |
ABS | S | O | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/O | S/O |
Poduszki boczne | S | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/N | S/N | S/N |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | S | O | S |
S - standard, O - opcja, N - niedostępne
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?