Citroen (od zawsze) oraz Nissan (od bardzo niedawna) są firmami, które chcą się wyróżnić na tle motoryzacyjnej monotonii. Także ich najmniejsze, miejskie propozycje, Citroen C2 i Nissan Micra, to autka z charakterem. Lecz choć oba należą do tej samej grupy subkompaktów, ich charaktery
są jakże odmienne.
Sportowy, miejski maluch
Citroen C2 wkroczył do salonów z wielkim animuszem. Reklama mówiła, że jest samochodem całkiem różnym od "rodzinnego" C3, choć powstał poprzez skrócenie tego auta. Podstawowa jednostka napędowa C2 ma pojemność 1,1 l, lecz warto zdecydować się na wersję nieco
tylko droższą, z 8-zaworowym silnikiem 1,4/75 KM i w wyposażeniu SX. Osiągi takiego samochodu są już przyzwoite, mimo że silnik poprzedniej generacji nie błyszczy dużym momentem napędowym przy niskich obrotach. Wynika z tego niemała głośność w kabinie, a realne zużycie paliwa przekroczy wartości katalogowe.
W małym autku zaoszczędzono nieco na wygłuszeniu wnętrza, co powoduje, że C2 sprawdza się najlepiej nie w szybkiej jeździe po autostradzie, jako pojazd miejski, krótki i zwrotny, łatwy do zaparkowania. Niestety konstruktorom nie udało się uzyskać zadowalającego kompromisu między prowadzeniem na nierównych nawierzchniach i komfortem jazdy, zaś
wspomagany elektrycznie układ kierowniczy pracuje w eksploatacji miejskiej odpowiednio lekko, jednak w jeździe szosowej okazuje się niezbyt precyzyjny.
Tablica przyrządów jest żywcem przeniesiona z C3. Nienajlepsze wrażenie robi stukanie dobiegające z okolic tylnej półki i foteli. Zachęcające są natomiast same siedzenia, tak przednie, gdyż są wygodne i dają się nieźle regulować,
jak i tylne, które można przesuwać, "przewracać" i składać, co pozwala na szeroką konfigurację pojemności bagażnika. Interesująca jest koncepcja tylnych siedzisk: w C2 można wybrać pomiędzy klasyczną kanapą a dwoma, całkiem oddzielnymi fotelami. Przestrzeń bagażowa po złożeniu siedzeń nie ma płaskiej podłogi, lecz jej plusem są dwudzielne trzecie drzwi, ułatwiające załadunek dzięki odchylanej dolnej części.
Nie tylko dla dam
Micra to "porządny" pojazd segmentu B, o parę centymetrów dłuższy od C2 i o rozstawie osi większym od francuskiego konkurenta aż o 11,5 cm. Wewnątrz Micry jest więc dużo miejsca, więcej niż w C2. Prosta tylna kanapa pozwala wygodnie zająć miejsce dwóm osobom i mniej wygodnie - trzem. Tylne siedzenia dają się również przesuwać i
to w bardzo dużych granicach, mamy więc do wyboru albo niewielki ale wysoki bagażnik i rozsądne miejsce na nogi z tyłu, albo zero miejsca na nogi i spory bagażnik. Położywszy oparcia oczywiście powiększamy kufer, ale płaskiej jego podłogi uzyskać się także nie da. Dodajmy, że przednie siedzenia nie są "sportowe" lecz pozostają wygodne i oferują niezłe boczne trzymanie na zakrętach.
Konstruktorzy Nissana Micry postarali się o nieco damski jej charakter, tworząc wesoły, ale przyjazny projekt tablicy przyrządów, oraz starając
się, by prowadziła się lekko i była bardzo zwrotna. Z drugiej strony nie zestroili podwozia w stronę "komfortu" preferując raczej pewne zachowanie podczas szybkich manewrów, ale unikając podskakiwania i uderzeń na wybojach. W efekcie Micrę możemy nazwać autem nowoczesno - damskim, choć tak jak i w C2, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest pewną przesadą. Gdy chodzi o silniki - podstawowe odmiany wyposażono w nowoczesne, szesnastozaworowe jednostki 1,2 l z układem regulacji faz rozrządu, w dwóch wersjach, 65 i 80 KM. Polecamy niewiele droższą tę mocniejszą, która w praktyce pozwala jeździć spokojniej i ciszej (bez wykorzystywania bardzo wysokich obrotów).
Jeżeli decydujemy się na auto dwudrzwiowe (nie korzystamy często z tylnych siedzeń) naturalnym wyborem będzie mniej damski mały Citroen - po co wozić niewykorzystane centymetry i kilogramy? Ale z drugiej strony Nissan okazuje się trochę bardziej komfortowy, mimo że podwozia obu aut są równie proste. Wybór wynikać będzie z preferencji estetycznych, bo C2 i Micra wyróżniają się na domowym lub firmowym parkingu.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Citroen C2 1,4 SX | Nissan Micra 1,2 3d 80 KM |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | Remis (po nabyciu ABS w C2) | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | | + (za silnik) |
Wyposażenie | Remis (po nabyciu ABS w C2) |
Wybrane dane techniczne:
| Citroen C2 1,4 SX (4 miejsca, 3d) | Nissan Micra 1,2 80 KM Visia + (5 miejsc, 3d) |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 benzynowy | 4/16 benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3): | 1360 | 1240 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5400 | 80/5200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 118/3300 | 110/3600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,2 | 13,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 169 | 167 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | | |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | | |
Pojemność bagażnika (l): | 166 - 224 | 251 - 357 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 41 | 46 |
Zużycie paliwa trasa/miasto: (l/100 km): | 4,9/8,3/ | 5,1/7,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 366 x 166 x 146 | 372 x 166 x 154 |
Rozstaw osi (cm): | 231,5 | 243 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/ | 3/ |
Cena* (zł): | Od 44 400 | Od 45 300 |
*Obie firmy oferują znaczne promocje, np. na samochody z produkcji 2004 r.
· - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne (podstawowe):
| Citroen C2 1,4 SX | Nissan Micra 1,2 Visia + |
poduszki powietrzne czołowe / boczne | S/S | S/S |
Kurtynowe poduszki powietrzne | O | - |
układ ABS/ESP/BAS | O/-/O | S/-/S |
Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach | S/S | S/- |
Fotel kierowcy regulowany na wysokość | S | S |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | O/O | O/- |
elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
klimatyzacja manualna | O | O |
radio CD/instalacja | O/S | O/S |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?