Alfa Romeo 156 kontra Audi A4

Ryszard Polit
Model 156 odrodził markę Alfa Romeo za sprawą urzekającego nadwozia. Tradycjonaliści nadal gustują w solidnie wyglądającym Audi A4.

 

Wyprodukowanie brzydkiego nadwozia kosztuje tyle samo co ładnego, a jak duży ma ono wpływ na nabywców przekonała się Alfa Romeo. Siła modelu 156 tkwi w kształtach nadwozia i lansowaniu sportowej tradycji marki. Firma Audi wyznaje filozofię chłodnego racjonalizmu i technicznej perfekcji. Nie odwołuje się do sportu, chociaż zasługi Audi są w tym względzie równie doniosłe co Alfy. Do porównania wybraliśmy Alfę napędzaną silnikiem 1,8 l o mocy 140 KM, która zmierzy się z Audi 2,0 l /130 KM.

 

Cechy szczególne

 

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Cechą charakterystyczną Alfy to nie tylko sprytnie schowana klamka tylnych drzwi, lecz także silniki z rodziny Twin Spark z dwiema świecami zapłonowymi w każdym cylindrze. Dla Audi charakterystyczne są benzynowe silniki o 5 zaworach w każdym cylindrze.

Doskonałe proporcje nadwozia Alfy spowodowały, że wnętrze nie jest obszerne, co daje się zauważyć podczas jazdy na tylnej kanapie włoskiego auta. Nad głową brakuje miejsca, którego nie ma w nadmiarze także Audi. Auto niemieckie ma jednak większy rozstaw osi i dzięki temu miejsca na nogi w Audi jest więcej.

 

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Chociaż wystrój wnętrza obu aut jest zupełnie różny, jakość materiałów jest na równie wysokim poziomie. Więcej pakunków można przewozić w Audi, którego bagażnik ma pojemność 445 l. Bagażnik Alfy jest mniejszy, 378 l, i mieści tzw. dojazdowe koło zapasowe.

W Audi jest pełnowymiarowe koło zapasowe.

 

 

 

 

Silnik

 

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Silnik Alfy
ma dwie świece i 4 zawory w każdym cylindrze i z pojemności 1,8 l uzyskuje moc 140 KM
. Jednostka napędowa Audi
osiąga z 2,0 l pojemności tylko 130 KM
, ale to nie jest najważniejsze. O dynamice auta świadczy jednak moment obrotowy silnika, a ten jest znacznie wyższy w Audi.

Cięższe Audi rozpędza się więc równie szybko jak Alfa i dynamika obu konkurentów jest porównywalna.

 

 

 

fot. Audi
fot. Audi

Za przyjemność szybkiej jazdy trzeba zapłacić na stacji benzynowej. Obaj konkurenci mają znaczny apetyt na paliwo, zależny od sposobu jazdy kierowcy. W porównywalnych warunkach bardziej oszczędny jest jednak pojazd niemiecki, który i tak w mieści zużywa ponad 11 l/100 km.

 

 

 

 

 

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Audi
fot. Audi

Alfa i Audi prowadzą się znakomicie. Zawieszenie jest raczej twarde, co ma zapewniać dobre zachowanie pojazdu na zakrętach. Ale nie tylko - konstrukcja zawieszenia obu konkurentów jest dość wyrafinowana. W Alfie Romeo z przodu i z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie, co w przypadku sedana o sportowym wizerunku jest jak najbardziej właściwe. W Audi z przodu występuje konstrukcja wielowahaczowa, z tyłu zastosowano oś trapezową. Zaleta auta niemieckiego to wydajny układ hamulcowy. Droga hamowania Alfy jest nieco za długa. Audi wyróżnia się również wyjątkowo niskim poziomem hałasu, który jest jednym z najniższych w tej klasie aut.

 


fot. Audi
fot. Audi

Podsumowanie

 

Przewaga techniczna Audi nieco blednie, gdy spojrzymy na cennik. Niemieckie auto jest znacznie droższe od włoskiego, chociaż nieco lepiej wyposażone. W podstawowej wersji wyposażenia Alfy brakuje układu stabilizacji toru jazdy ESP i radia. Pod względem dynamiki i komfortu obaj konkurenci reprezentują zbliżony poziom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty