Alfa Romeo 156 kontra Audi A4

Ryszard Polit
Model 156 odrodził markę Alfa Romeo za sprawą urzekającego nadwozia. Tradycjonaliści nadal gustują w solidnie wyglądającym Audi A4.

 

Wyprodukowanie brzydkiego nadwozia kosztuje tyle samo co ładnego, a jak duży ma ono wpływ na nabywców przekonała się Alfa Romeo. Siła modelu 156 tkwi w kształtach nadwozia i lansowaniu sportowej tradycji marki. Firma Audi wyznaje filozofię chłodnego racjonalizmu i technicznej perfekcji. Nie odwołuje się do sportu, chociaż zasługi Audi są w tym względzie równie doniosłe co Alfy. Do porównania wybraliśmy Alfę napędzaną silnikiem 1,8 l o mocy 140 KM, która zmierzy się z Audi 2,0 l /130 KM.

 

Cechy szczególne

 

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Cechą charakterystyczną Alfy to nie tylko sprytnie schowana klamka tylnych drzwi, lecz także silniki z rodziny Twin Spark z dwiema świecami zapłonowymi w każdym cylindrze. Dla Audi charakterystyczne są benzynowe silniki o 5 zaworach w każdym cylindrze.

Doskonałe proporcje nadwozia Alfy spowodowały, że wnętrze nie jest obszerne, co daje się zauważyć podczas jazdy na tylnej kanapie włoskiego auta. Nad głową brakuje miejsca, którego nie ma w nadmiarze także Audi. Auto niemieckie ma jednak większy rozstaw osi i dzięki temu miejsca na nogi w Audi jest więcej.

 

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Chociaż wystrój wnętrza obu aut jest zupełnie różny, jakość materiałów jest na równie wysokim poziomie. Więcej pakunków można przewozić w Audi, którego bagażnik ma pojemność 445 l. Bagażnik Alfy jest mniejszy, 378 l, i mieści tzw. dojazdowe koło zapasowe.

W Audi jest pełnowymiarowe koło zapasowe.

 

 

 

 

Silnik

 

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Silnik Alfy
ma dwie świece i 4 zawory w każdym cylindrze i z pojemności 1,8 l uzyskuje moc 140 KM
. Jednostka napędowa Audi
osiąga z 2,0 l pojemności tylko 130 KM
, ale to nie jest najważniejsze. O dynamice auta świadczy jednak moment obrotowy silnika, a ten jest znacznie wyższy w Audi.

Cięższe Audi rozpędza się więc równie szybko jak Alfa i dynamika obu konkurentów jest porównywalna.

 

 

 

fot. Audi
fot. Audi

Za przyjemność szybkiej jazdy trzeba zapłacić na stacji benzynowej. Obaj konkurenci mają znaczny apetyt na paliwo, zależny od sposobu jazdy kierowcy. W porównywalnych warunkach bardziej oszczędny jest jednak pojazd niemiecki, który i tak w mieści zużywa ponad 11 l/100 km.

 

 

 

 

 

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Audi
fot. Audi

Alfa i Audi prowadzą się znakomicie. Zawieszenie jest raczej twarde, co ma zapewniać dobre zachowanie pojazdu na zakrętach. Ale nie tylko - konstrukcja zawieszenia obu konkurentów jest dość wyrafinowana. W Alfie Romeo z przodu i z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie, co w przypadku sedana o sportowym wizerunku jest jak najbardziej właściwe. W Audi z przodu występuje konstrukcja wielowahaczowa, z tyłu zastosowano oś trapezową. Zaleta auta niemieckiego to wydajny układ hamulcowy. Droga hamowania Alfy jest nieco za długa. Audi wyróżnia się również wyjątkowo niskim poziomem hałasu, który jest jednym z najniższych w tej klasie aut.

 


fot. Audi
fot. Audi

Podsumowanie

 

Przewaga techniczna Audi nieco blednie, gdy spojrzymy na cennik. Niemieckie auto jest znacznie droższe od włoskiego, chociaż nieco lepiej wyposażone. W podstawowej wersji wyposażenia Alfy brakuje układu stabilizacji toru jazdy ESP i radia. Pod względem dynamiki i komfortu obaj konkurenci reprezentują zbliżony poziom.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie