Wyprodukowanie brzydkiego nadwozia kosztuje tyle samo co ładnego, a jak duży ma ono wpływ na nabywców przekonała się Alfa Romeo. Siła modelu 156 tkwi w kształtach nadwozia i lansowaniu sportowej tradycji marki. Firma Audi wyznaje filozofię chłodnego racjonalizmu i technicznej perfekcji. Nie odwołuje się do sportu, chociaż zasługi Audi są w tym względzie równie doniosłe co Alfy. Do porównania wybraliśmy Alfę napędzaną silnikiem 1,8 l o mocy 140 KM, która zmierzy się z Audi 2,0 l /130 KM.
Cechy szczególne
Cechą charakterystyczną Alfy to nie tylko sprytnie schowana klamka tylnych drzwi, lecz także silniki z rodziny Twin Spark z dwiema świecami zapłonowymi w każdym cylindrze. Dla Audi charakterystyczne są benzynowe silniki o 5 zaworach w każdym cylindrze.
Doskonałe proporcje nadwozia Alfy spowodowały, że wnętrze nie jest obszerne, co daje się zauważyć podczas jazdy na tylnej kanapie włoskiego auta. Nad głową brakuje miejsca, którego nie ma w nadmiarze także Audi. Auto niemieckie ma jednak większy rozstaw osi i dzięki temu miejsca na nogi w Audi jest więcej.
Chociaż wystrój wnętrza obu aut jest zupełnie różny, jakość materiałów jest na równie wysokim poziomie. Więcej pakunków można przewozić w Audi, którego bagażnik ma pojemność 445 l. Bagażnik Alfy jest mniejszy, 378 l, i mieści tzw. dojazdowe koło zapasowe.
W Audi jest pełnowymiarowe koło zapasowe.
Silnik
Silnik Alfy
ma dwie świece i 4 zawory w każdym cylindrze i z pojemności 1,8 l uzyskuje moc 140 KM
. Jednostka napędowa Audi
osiąga z 2,0 l pojemności tylko 130 KM
, ale to nie jest najważniejsze. O dynamice auta świadczy jednak moment obrotowy silnika, a ten jest znacznie wyższy w Audi.
Cięższe Audi rozpędza się więc równie szybko jak Alfa i dynamika obu konkurentów jest porównywalna.
Za przyjemność szybkiej jazdy trzeba zapłacić na stacji benzynowej. Obaj konkurenci mają znaczny apetyt na paliwo, zależny od sposobu jazdy kierowcy. W porównywalnych warunkach bardziej oszczędny jest jednak pojazd niemiecki, który i tak w mieści zużywa ponad 11 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Alfa i Audi prowadzą się znakomicie. Zawieszenie jest raczej twarde, co ma zapewniać dobre zachowanie pojazdu na zakrętach. Ale nie tylko - konstrukcja zawieszenia obu konkurentów jest dość wyrafinowana. W Alfie Romeo z przodu i z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie, co w przypadku sedana o sportowym wizerunku jest jak najbardziej właściwe. W Audi z przodu występuje konstrukcja wielowahaczowa, z tyłu zastosowano oś trapezową. Zaleta auta niemieckiego to wydajny układ hamulcowy. Droga hamowania Alfy jest nieco za długa. Audi wyróżnia się również wyjątkowo niskim poziomem hałasu, który jest jednym z najniższych w tej klasie aut.
Podsumowanie
Przewaga techniczna Audi nieco blednie, gdy spojrzymy na cennik. Niemieckie auto jest znacznie droższe od włoskiego, chociaż nieco lepiej wyposażone. W podstawowej wersji wyposażenia Alfy brakuje układu stabilizacji toru jazdy ESP i radia. Pod względem dynamiki i komfortu obaj konkurenci reprezentują zbliżony poziom.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?