Zmiana opon na letnie. Kiedy najlepiej dokonać?

Mariusz Michalak
Fot. Krzysztof Szymczak
Fot. Krzysztof Szymczak
Przed nami okres wymiany opon z zimowych na letnie. Kluczowym wyznacznikiem kiedy dokonać zmiany powinna być temperatura.

Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie.

Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Wzór bieżnika opony letniej charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, co zapewnia oponie większą powierzchnię styku z suchą nawierzchnią i lepsze hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia,i sprawiając, że opony są cichsze.

W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę. Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności. O tym jak czytać etykiety więcej informacji znajdziesz tutaj

Warto także sprawdzić najnowsze wyniki testów letnich opon. Wystarczy kliknąć tutaj

Zobacz także: Jak dbać o opony?

O czym pamiętać?

1. Sprawdźmy kierunek toczenia opon letnich
Montując opony należy stosować się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. To szczególnie istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Ogumienie należy montować zgodnie ze strzałką wytłoczoną na jego boku i oznaczeniem "Outside/Inside”. Opona zamontowana odwrotnie szybciej się zużyje i będzie głośniej pracowała. Nie zapewni też dobrej przyczepności. Sposób montażu jest nieistotny tylko w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach.


2. Śruby mocujące koło dokręćmy z wyczuciem
Koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy. Nie wolno także przykręcić ich zbyt mocno. Po sezonie zapieczone nakrętki mogą nie dać się odkręcić. W takich sytuacjach nierzadko potrzebne jest rozwiercanie śrub, które czasami kończy się koniecznością wymiany piasty i łożyska.

Do przykręcenia trzeba użyć klucza w odpowiednim rozmiarze, zbyt duży może uszkodzić nakrętki. Aby nie przekręcić gwintu najlepiej użyć klucza dynamometrycznego. W przypadku małych i średnich samochodów osobowych zaleca się ustawienie na kluczu momentu na poziomie 90-120 Nm. Dla samochodów terenowych i SUV-ów ok. 120-160 Nm, a dla busów i pojazdów dostawczych 160-200 Nm. Aby uniknąć problemów z odkręceniem śrub lub szpilek, przed przykręceniem warto je delikatnie natłuścić smarem grafitowym lub miedziowym.

3. Wyważenie kółNawet jeśli posiadamy dwa komplety kół i przed rozpoczęciem sezonu nie musimy przekładać opon na felgi, pamiętajmy o ponownym wyważeniu kół. Opony i felgi odkształcają się i z biegiem czasu przestają się równomiernie toczyć. Przed montażem zawsze należy sprawdzić na wyważarce, czy wszystko jest w porządku. Dobrze wyważone koła to komfortowa jazda, niższe zużycie paliwa i równomierne zużycie opony.

[page_break]

4. Ciśnienie
Nieprawidłowe ciśnienie obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa a także skraca trwałość opony. Pompując opony kierujmy się wartościami, które podaje producent w instrukcji pojazdu. Pamiętajmy jednak o tym, by dostosowywać je do aktualnego obciążenia samochodu.

5.**Amortyzatory**
Nawet najlepsza opona nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli amortyzatory będą niesprawne. Niesprawne amortyzatory będą powodowały, że samochód będzie niestabilny i będzie tracił kontakt z podłożem. Niestety spowodują one również, że w sytuacji awaryjnej droga hamowania pojazdu będzie dłuższa.

Jak konserwować i przechowywać opony?
 

Fot. Krzysztof Szymczak
Fot. Krzysztof Szymczak

Po wyschnięciu wskazane jest pokrycie ogumienia specjalnym preparatem konserwującym (w spray'u lub żelu). Można kupić je np. na stacjach paliw. Środek nie tylko nabłyszczy oponę, ale stworzy na jej zewnętrznej części warstwę bardziej odporną na utlenianie czy osadzanie się zanieczyszczeń. Często chroni też oponę przed utratą elastyczności - w efekcie ograniczając podatność ścian bocznych na powstawanie pęknięć.

Koła, czyli opony wraz z felgami, najlepiej przechowywać płasko (na boku; ułożone jedno na drugim). Wcześniej trzeba jednak z opon wypuścić około połowy powietrza (jedną atmosferę), a ponadto pod pierwszą podłożyć np. gruby karton czy deskę. Koła trzeba koniecznie (raz na 2-3 miesiące) zamieniać miejscami, przemieszczając dolne na samą górę. Innym sposobem przechowywania jest ustawienie kół obok siebie i oparcie ich o ścianę. Wtedy też trzeba je obracać.

Opony bez felg nie mogą być przechowywane w stosie (jedna na drugiej), bo te ze spodu zostaną odkształcone. Dlatego powinny one stać na bieżniku, jedna obok drugiej. Tak pozostawione ogumienie wymaga (minimum raz w miesiącu) przekręcenia np. o pół obrotu. Wtedy opona nie ulegnie deformacji. Innym rozwiązaniem jest zapakowanie gum do szczelnych foliowych woków z uchwytem i powieszenie ich na ścianie.

Pomieszczenie, w którym przechowywane są opony powinno być suche, niezbyt ciepłe i zacienione. Działanie promieni słonecznych na ogumienie nie jest wskazane w czasie przechowywania.

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty