A właściwie trudno nawet nazwać to wyborem - Volvo Cross Country było oferowane wyłącznie z benzynowym silnikiem o mocy 210 KM. Kilka miesięcy temu sytuacja się zmieniła, w Volvo XC70 pojawił się nowoczesny silnik Diesla z systemem common rail o mocy 163 KM.

Lepiej późno niż wcale. Ale warto było czekać, silnik spisuje się w modelu V70 XC znakomicie, nie jest specjalnie głośny, jedynie przy gwałtownym przyspieszaniu, zwłaszcza przy redukcji o dwa przełożenia, do kabiny dochodzi basowy pomruk. Jest on jednak z gatunku przyjemnych dla ucha.
Volvo uznało, że wypełniło modelem V70 XC lukę na rynku luksusowych kombi. Okazało się, że jest spora grupa klientów, którzy chętnie kupiliby jeszcze większe auto tego rodzaju. Stąd pomysł na model XC90, który nie tak dawno pojawił się w salonach Volvo w naszym kraju. Jest większy i droższy od XC70, kosztuje od 220 do 280 tysięcy złotych.
**CZYTAJ TAKŻE
Genewa: Volvo XC70 Volvo V70XC Cross Country**
W dziedzinie bezpieczeństwa Volvo uznawane jest od lat za wzór, nie inaczej jest w przypadku modelu Cross Country. W standardowym wyposażeniu znajdziemy sześć poduszek gazowych, ABS, system kontroli trakcji, napinacze pasów bezpieczeństwa, pięć zagłówków i pięć bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa. Standardem są także wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby z przodu i z tyłu, radioodtwarzacz, centralne ryglowanie zamków, halogeny i automatyczna klimatyzacja. Na liście opcji jest m.in. system nawigacji satelitarnej, kilka systemów audio, elektrycznie regulowane fotele i biksenonowe reflektory.
Ze względu na dość miękkie zawieszenie Volvo V70 XC zdecydowanie lepiej niż podczas szybkiej jazdy na szosie czuje się na piasku lub błocie. Oczywiście, prędkość auta powinna być wtedy znacznie mniejsza. Na ten model powinni się zdecydować posiadacze domów za miastem, którzy muszą pokonywać dłuższe odcinki kiepskich dróg czy nawet bezdroży.
Wnętrze
W Cross Country jak u siebie będzie czuł się właściciel modelu V70, deska rozdzielcza w obu autach jest identyczna. Wnętrze modelu XC odróżnia się od innych wersji tapicerką i uchwytem dla pasażera między fotelami. Pełni on jednak raczej funkcję dekoracyjną. W kierownicy znalazły się przyciski sterujące tempomatem, czyli urządzeniem utrzymującym stałą prędkość jazdy. Oczywiście koło kierownicy, dźwignie hamulca ręcznego i zmiany biegów są pokryte skórą.
Nadwozie
Jak przystało na samochód przystosowany do jazdy w terenie, podwozie Volvo jest podwyższone, prześwit zwiększono do 209 mm. Z zewnątrz model Cross Country odróżnia się od innych aut serii V70 nielakierowanymi zderzakami. Z identycznego tworzywa wykonano także nakładki na błotniki i listwy chroniące progi. Nadają one autu nieco surowy wygląd, ale trzeba przyznać, że pasują do charakteru auta. Standardowo montowane są relingi dachowe, ułatwiające montaż bagażnika dachowego.
Silnik
Pod maską testowego egzemplarza znalazł się właśnie nowy silnik Diesla. Ta jednostka jest stosowana także w innych modelach Volvo - S60 i S80. Z dość ciężkim przecież samochodem radzi sobie nieźle. I to mimo zastosowania automatycznej skrzyni biegów - jest ona standardowo montowana w Cross Country z silnikiem Diesla, w odmianie benzynowej jest dostępna za dopłatą. Jak większość stosowanych w gamie V70 silników, także ten w XC70 ma pięć cylindrów i jest wyposażony w turbosprężarkę. 163 KM zapewnia autu naprawdę dobre osiągi, prędkość maksymalna to 195 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 11,5 sekundy. Silnik jest przy tym dość cichy i oszczędny. Średnio podczas testu zużył nieco poniżej 10 l/100 km. Dla auta z napędem na cztery koła i o masie ponad 1600 kg to bardzo dobry wynik.
Podsumowanie
Uterenowione kombi należą do segmentu zyskującego coraz więcej zwolenników. Wprawdzie cena XC70 jest bardzo wysoka, ale grupa klientów, którzy mogą sobie na nie pozwolić, szybko rośnie. I nie ma przy tym znaczenia, że auto z asfaltu będzie zjeżdżało bardzo rzadko. Najważniejsze, że zrobi na obserwatorach duże wrażenie.
Volvo XC70 a konkurencja
Model | Volvo XC70 | Audi Allroad TDI |
Silnik | R5 | V6 |
Liczba zaworów | 10 | 24 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 2401 | 2496 |
Moc maks. (KM) | 163 | 180 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 340 | 370 |
Skrzynia biegów | A/5 | M/6 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 11,9 | 11,7 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 485 | 455 |
Długość (mm) | 4730 | 4810 |
Szerokość (mm) | 1860 | 1850 |
Wysokość (mm) | 1560 | 1550 |
Rozstaw osi (mm) | 2760 | 2760 |
Masa własna (kg) | 1660 | 1790 |
Ładowność (kg) | 560 | 630 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 207 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 11,5 | 9,5 |
Zużycie paliwa (l/100 km) - średnie | 8,5 | 8,9 |
T - hamulce tarczowe, M - manualna skrzynia biegów, A - automatyczna skrzynia biegów
Wyposażenie
Model | XC70 | A6 |
Cena (zł) | 203 000 | 244 800 |
ABS | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S |
Elektryczne szyby | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S |
Radio | S | S |
Klimatyzacja | S | S |
Aluminiowe felgi | S | S |
S - standard
**więcej zdjęć Volvo XC70 w
naszej galerii**
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?