Volvo C30 2.0 16V Momentum

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Kompaktowe Volvo adresowane jest do ludzi młodych, ale z zasobnym portfelem
Fot. Jarosław Zgirski: Kompaktowe Volvo adresowane jest do ludzi młodych, ale z zasobnym portfelem
Udostępnij:
Szwedzi przyzwyczaili nas, że ich samochody są bezpieczne. Dlatego maksymalna nota w testach zderzeniowych dla C30 nie dziwi. Zdumienie budzi natomiast styl auta.

Szwedzi przyzwyczaili nas, że ich samochody są bezpieczne. Pewnie dlatego maksymalna nota w testach zderzeniowych EuroNCAP dla C30 nie dziwi. Zdumienie budzi natomiast styl tego auta, zupełnie nie pasujący do zimnego, skandynawskiego charakteru.

Fot. Jarosław Zgirski: Kompaktowe Volvo adresowane jest do ludzi młodych, ale z zasobnym portfelem
Fot. Jarosław Zgirski: Kompaktowe Volvo adresowane jest do ludzi młodych, ale z zasobnym portfelem

 

Gdyby nie to, że C30 należy do samochodów kompaktowych, jak ulał pasowałoby dla niego określenie "fun car", czyli samochód do zabawy. Od wielu lat Volvo nie projektowało takich pojazdów, stąd pojawieniu się tego modelu na rynku towarzyszyło spore zainteresowanie.

 

Cechy szczególne

 

Najnowszy kompakt Volvo to mały, trzydrzwiowy samochód, który może zabrać maksymalnie cztery osoby, zatem nie jest to typowe auto rodzinne, do jakiego Volvo przyzwyczaja nas od lat. Przód pojazdu niczym nadzwyczajnym się nie wyróżnia, ponieważ rozpoznać w nim można charakterystyczny "dziób" z modeli S40/V50.

Fot. Jarosław Zgirski: C30 to pierwszy od kilkunastu lat kompaktowy model Volvo ze szklaną pokrywą bagażnika.
Fot. Jarosław Zgirski: C30 to pierwszy od kilkunastu lat kompaktowy model Volvo ze szklaną pokrywą bagażnika.

 

Z tyłu uwagę zwraca szyba, będąca jednocześnie pokrywą bagażnika. Ogólnie linia nadwozia rozwija się harmonijnie, jest lekka, nieco sportowa, a przede wszystkim elegancka. Deska rozdzielcza C30 to po prostu kopia modelu S40. Ażurowy środkowy panel gromadzi najpotrzebniejsze przyciski i przełączniki - wizualnie jest ich dużo, ale obsługa okazuje się łatwa.

 

W wnętrzu spokojnie zmieści się czwórka pasażerów, zajęcie miejsca na tylnej kanapie możliwe jest po odsunięciu przednich foteli, niestety, wymaga to pewnej sprawności fizycznej.

Fot. Jarosław Zgirski: Deska rozdzielcza została przejęta z większego S40
Fot. Jarosław Zgirski: Deska rozdzielcza została przejęta z większego S40

 

**CZYTAJ TAKŻE:

Elektryczne Volvo C30 Nagrodzone C30

**

W bagażniku zmieścimy niewiele - jest mały, jakby z segmentu aut miejskich. Można go co prawda powiększyć, składając oparcia tylnej kanapy, ale i tak załadunek utrudnia wąski luk bagażowy.

 

Samochód właściwie w każdej specyfikacji wyposażenia posiada wszystko, czego kierowca oczekuje od nowoczesnego auta, o bezpieczeństwie nie wspominając.

 

Silnik

Fot. Jarosław Zgirski: W palecie jednostek napędowych mamy pięć silników benzynowych i trzy wysokoprężne
Fot. Jarosław Zgirski: W palecie jednostek napędowych mamy pięć silników benzynowych i trzy wysokoprężne

 

Wśród wielu jednostek napędowych dostępnych w tym modelu, dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 145 KM wydaje się propozycją najrozsądniejszą. Samochód przyspiesza chętnie i łatwo wkręcając się obroty. Nie są to wprawdzie sportowe osiągi, ale większość kierowców będzie usatysfakcjonowana możliwościami pojazdu z tym silnikiem.

 

W dodatku motor nie jest zbyt paliwożerny, umiejętne obchodzenie się z pedałem gazu spowoduje, że bez kłopotu średnie zużycie paliwa zmieści się poniżej 7 l/ 100km. Jeżdżąc dynamicznie po mieście, niech z kolei nikogo nie dziwi spalanie na poziomie 12-13 l/100km.

 

Wrażenia z jazdy

 

O tym, że to nie jest samochód sportowy, przekonują właściwości trakcyjne C30. Najmniejszy "Szwed" prowadzi się bardzo neutralnie w zakrętach, stabilnie przejeżdża ostre łuki. Co jednak

Fot. Jarosław Zgirski: Najmniejsze Volvo pomieści cztery osoby, ale bagażnik wystarczy dla najwyżej dwóch
Fot. Jarosław Zgirski: Najmniejsze Volvo pomieści cztery osoby, ale bagażnik wystarczy dla najwyżej dwóch

najważniejsze, zapewnia właściwy samochodom z tej półki komfort resorowania, informując delikatnie o przejeżdżanych nierównościach.

 

Kto jednak lubi nieco mniej komfortu, może sobie za dopłatą zamówić zawieszenie sportowe, obniżające wysokość samochodu o 20 mm. Obejmuje ono także krótsze sprężyny, sztywniejsze amortyzatory i grubsze drążki reakcyjne. Jednak nawet w standardowej wersji zawieszenie sprawuje się bardzo dobrze i daje pełną przyjemność z jazdy.

 

C30 jest wykonane z dobrych materiałów, znaczek Volvo przecież zobowiązuje...

Tym bardziej rozczarowuje specjalna, dwudzielna zasłona bagażnika, zastosowana zamiast sztywnej półki. To rozwiązanie wymusiła konstrukcja pokrywy kufra, ale każdorazowe przypinanie zasłony haczykami do dna bagażnika, nie jest wygodne. Poza tym górna belka rozporowa potrafi czasem "puścić" i cała konstrukcja spada z hukiem na podłogę! Chcemy jednak wierzyć, że jest to wada tylko testowanego egzemplarza.

 

Podsumowanie

 

Właściciel Volvo C30 musi mieć pieniądze i fantazję, by móc w pełni cieszyć się tym samochodem. To auto raczej dla tzw. singli, zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Jest niezbyt pojemne, z bagażnikiem na jedną większą walizkę, lecz z piękną linią i sportowym charakterem. Z pewnością zaspokoi wymagania tych, którzy ponad codzienną przydatność cenią sobie niebanalny styl.

 

Najtańsze C30, uzbrojone m.in. w ABS, kontrolę trakcji, klimatyzację i 6 poduszek powietrznych, można już kupić za ok. 75 tys. zł., najdroższe to wydatek rzędu prawie 140 tys. zł.  

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1999

Moc maksymalna (KM/obr/min):

145/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

185/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,4

Prędkość maksymalna (km/h):

210

Pojemność bagażnika (l):

250/895

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

6,3/10,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425/178/145

Rozstaw osi (cm):

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł):

101 800

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Volvo C30 Momentum

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

Przestronność wnętrza

***

Z przodu i z tyłu sporo miejsca dla czterech osób,

mały bagażnik

Silnik

****

Niezłe osiągi, wysoka kultura pracy

Poziom hałasu

****

Wyciszenie kabiny pozwala na swobodną rozmowę nawet

przy wyższych prędkościach

Zużycie paliwa

***

Mieści się w granicach średniej silników o tej pojemności

Wyposażenie

****

Samochód ma wszystkie elementy wyposażenia,

potrzebne kierowcy i pasażerom

** 
więcej zdjęć Volvo C30 w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie