Używany Citroen C4 1.6 HDI. Tani i oszczędny

Bartosz Gubernat
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.fot. Maciej Pobocha
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.fot. Maciej Pobocha
Citroen C4 ze słabszym turbodieslem to bardzo dobre auto do wygodnej jazdy po mieście i w niedalekie trasy. Za jego wyborem przemawiają przede wszystkim niska cena zakupu i ekonomiczny silnik. Minusy? Zdarza się, że w aucie zawodzi elektronika.

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

fot. Maciej Pobocha

Gamę silników kompaktowego C4 pierwszej generacji tworzyły benzynowe jednostki 1.4 (88 KM), 1.6 (110, 120 i 150 KM), 2.0 (136 i 180 KM) oraz diesle 1.6 (90 i 109 KM) i 2.0 (136 i 140 KM). Szczególnie popularne są niezwykle ekonomiczne jednostki HDI, oferowane w dwóch wersjach – 92- i 110-konnej. My do testowaliśmy słabszą.

Małe pragnienie

Turbodoładowany silnik Diesla został połączony z manualną, 5-biegową przekładnią. Mimo braku szóstego biegu samochód jest oszczędny - na trasie potrafi spalić 4 l/100km, a w mieście - 6 l/100km. Co równie ważne, niewielka moc nie oznacza, że samochód męczy się podczas przyspieszania czy pokonywania stromych wzniesień. 215 Nm dostępne od 1750 obr./min przekłada się na elastyczność, która procentuje także podczas wyprzedzania.

Za osiągi oraz właściwości jezdne francuskiemu kompaktowi dajemy piątkę z minusem. Szukając używanego Citroena C4 warto zwrócić uwagę na ustawienie tylnych kół. Zamiast wahaczy w samochodzie zastosowano belkę skrętną, która przy dużym przebiegu odkształca się, powodując wychylenie kół na boki. Jej naprawa jest kosztowna. W ASO warto zweryfikować także przebieg samochodu.

Zobacz także: Citroën C3 w naszym teście

Video: materiał informacyjny marki Citroën

Jak sprawdza się Hyundai i30?

Miękki welur, twardy plastik

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

fot. Maciej Pobocha

Siedzącym z przodu C4 oferuje sporo miejsca. Z tyłu też nie jest najgorzej, ale po przesunięciu do tyłu przednich foteli robi się ciasno. Bagażnik jest pakowny, ale 320 litrów nie jest rekordem w tej klasie. Większymi mogą pochwalić się np. Opel Astra III i Volkswagen Golf V (po 350 l), a 385 litrów Forda Focusa II to dla konkurencji wzór do naśladowania. Wnętrze i bagażnik oceniamy więc na cztery minus.**

Wnętrze Citroena C4 jest przede wszystkim oryginalne. Zamiast klasycznej tablicy z prędkościomierzem i kontrolkami zastosowano zamontowany centralnie ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Komplet lampek informujących m.in. o włączonych światłach czy kierunkowskazach Francuzi umieścili na kierownicy. Pod ręką kierowca ma do dyspozycji także przyciski sterowania radiem i tempomatem.

Materiały użyte do wykończenia kabiny są niezłej jakości. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim miękki welur na fotelach i bokach oraz aluminiowe klamki. Nieco gorzej wygląda chropowaty plastik na konsoli środkowej i drzwiach. Nawet przy większych przebiegach nic nie trzeszczy i nie stuka, co dobrze świadczy o solidności wykonania i montażu. Ideał? Niestety. Niektórych mogą denerwować, które w momencie zamykania wydają nieprzyjemny, metaliczny odgłos, znany m.in. z poczciwego Wartburga.

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

fot. Maciej Pobocha

Mimo wielu negatywnych opinii o trwałości Citroena C4 (w szczególności kapryśnej elektroniki), właściciel nie narzeka na swój samochód. Obsługa techniczna ogranicza się do terminowych wizyt w serwisach. Jedyną nieprzyjemną niespodzianką okazały się wcześnie przepalające się żarówki.

Konkurencyjny cenowo

Niezaprzeczalnym atutem używanego Citroena C4 jest niska cena zakupu. Najtańsze egzemplarze można kupić za 5-6 tys. zł. 10 tys. w zupełności wystarczy na zadbany i dobrze wyposażony egzemplarz, natomiast 20 tys. zł wystarczy na C4 z ostatniego roku produkcji, udokumentowaną historią i niskim przebiegiem. Często można trafić na auta z polskich salonów. Konkurenci kosztują przynajmniej kilka tysięcy złotych więcej, a znalezienie idealnych egzemplarzy bywa trudniejsze.

Dane techniczne - Citroen C4 1.6 HDI
Pojemność silnika: 1560 ccm
Moc: 92 KM
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 sek.
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 5,8/4,5/3,8 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 4275/1773/1458 mm

Rynkowi konkurenci:
Volkswagen Golf V
Seat Leon
Skoda Octavia
Peugeot 307
Honda Civic
Toyota Corolla

Typowe usterki:
- awarie elektroniki
- usterki wtryskiwaczy (silniki HDI)
- fałszywe błędy wyświetlane przez komputer (szczególnie przez sterownik poduszki powietrznej)

Średnie ceny części zamiennych – oryginalnych i zamienników (w nawiasie)
Rozrząd – komplet: 754 zł (410 zł)
Tarcze hamulcowe – przód: 666 zł (176 zł)
Klocki hamulcowe – przód: 295 zł (85 zł)
Sprzęgło – komplet: 1350 zł (490 zł)
Przedni reflektor: 970 zł (dostępny tylko oryginał)
Amortyzator przedni: 395 zł szt. (190 zł)

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie