Używane Volvo S40/V50 (2003–2012). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Modele S40 i V50 można traktować jak ekskluzywne wersje Focusa, bo w dużej mierze bazują one na kompaktowym aucie Forda.
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo

W 1999 r. koncern Forda przejął kontrolę nad szwedzką marką Volvo. Jedną z ważniejszych decyzji nowego właściciela była budowa zupełnie nowego samochodu kompaktowego, opartego o płytę podłogową i podzespoły Forda Focusa. Auto miało mieć jednak inne nadwozie i bardziej luksusowy charakter, by nawiązywać do stylu typowego dla producenta ze Skandynawii.

Efektem tych prac były sedan S40 i kombi V50, o stylizacji nawiązującej do innych aut spod znaku Volvo, w niczym nie przypominające wyglądem Focusa. Od nowa zaprojektowano również wnętrze i deskę rozdzielczą S40/V50, z konsolą centralną o bardzo oryginalnej formie. Zadbano o wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo jazdy, z którego zawsze słynęła szwedzka marka. Przewidziano nawet wersję z napędem 4x4.

Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo

Tak powstał samochód klasy „premium” mierzący niecałe 4,5 m. Elegancki i komfortowy, ale niespecjalnie funkcjonalny. Przedział pasażerski nie należy do szczególnie przestronnych, wolnego miejsca brakuje szczególnie za przednimi fotelami. Bagażniki nie rozpieszczają pojemnością (sedan 404 l, kombi 417/1307 l), a we wnętrzu jest mało schowków. Jednak największą wadą modeli S40 i V50 z punktu widzenia kupujących jest ich wysoka cena, konsekwencja bogatego wyposażenia i wysokiej jakości wykończenia.

Na szczęście od strony technicznej kompaktowe Volvo nie jest tak „ekskluzywne”. Pokrewieństwo z Focusem pozwala utrzymać wydatki serwisowe na rozsądnym poziomie. Korzystna dla portfela jest zwłaszcza zamienność wielu części. Niektóre wersje wymagają jednak stosowania oryginałów ze znakiem Volvo przy serwisowaniu i naprawach silników, i wówczas trzeba się liczyć z dużo większymi kosztami.


Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo

Silniki

Kompaktowe Volvo debiutowało z silnikami benzynowymi 1.8 (125 KM), 2.4 (140 KM), 2.4i (170 KM) i 2,5 T5 (220 KM) oraz turbodieslem 2.0 D (136 KM). W 2005 r. do gamy dołączył benzynowy 1.6 (100 KM) oraz turbodiesel 1.6 (110 KM). W 2006 r. zadebiutowała benzynowa dwulitrówka o mocy 145 KM i turbodiesel 2.4 D5 o mocy 180 KM. W 2007 r. moc silnika 2.5 T5 podniesiono do 230 KM, a w 2010 r. turbodiesel 1.6 D zyskał dodatkowe 4 KM w wersji D2. Również w 2010 r. pojawiły się turbodiesle 2.0 D3 (150 KM) oraz 2.0 D4 (177 KM). W przypadku S40/V50 każdy silnik jest godny polecenia od strony użytkowej.

O tym się mówi: Lewandowski i Krychowiak nominowani do drużyny roku UEFA. Zagłosuj!

Nawet słabsze jednostki napędowe dobrze sobie radzą z tym dość ciężkim kompaktem i umożliwiają sprawną jazdę. Im więcej koni mechanicznych pod maską tym większa frajda z jazdy. Ale trzeba pamiętać, że w przypadku pięciocylindrowców koszty serwisu i napraw są sporo wyższe. Trzeba też pamiętać, że turbodiesle mają sporo słabych punktów i są bardziej awaryjne. Jednostki benzynowe sprawiają znacznie mniej kłopotliwe.


Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo

Eksploatacja

Czterocylindrowe silniki benzynowe (1.6 i 2.0) to konstrukcje Forda. Pięciocylindrówki 2.4 i 2.5 pochodzą od Volvo. Wszystkie benzynowce należą do mało kłopotliwych i rzadko się psują. Dwie najmocniejsze jednostki napędowe są jednak kosztowne w serwisowaniu. Czterocylindrowe turbodiesle są konstrukcjami Forda i francuskiego koncernu PSA (1.6 D i 2.0 D), a pięciocylindrowe (2.0 D3, 2.0 D4, 2.4 D5) firmuje Volvo.

Wersjom wysokoprężnym daleko do ideału pod względem niezawodności, żywotność niektórych elementów rozczarowuje. W 1.6 D mało trwała jest turbosprężarka i często zawodzi napinacz paska rozrządu. Musi być pod stałym dozorem, bo poluzowany pasek może być przyczyną poważnej awarii silnika. Typową usterką w 2.0 D jest rozpadające się koło pasowe na wale korbowym. Słaby punkt turbodiesla 2.4 D stanowią przepustnice montowane w kolektorze dolotowym.

W każdym z silników wysokoprężnych można spodziewać się wycieków oleju spod miski olejowej oraz awarii dwumasowego koła zamachowego. W mocniejszych wersjach „dwumasy” psują się szybciej. Elementy podwozia są stosunkowo trwałe, trzeba jednak często doglądać tylnego zawieszenia. Szybciej niż w przednim wybijają się w nim tuleje wahaczy. Wielowahaczowa konstrukcja wymaga też częstej kontroli zbieżności kół, bowiem łatwo ulega rozregulowaniu. Awarie instalacji i elektroniki w S40/V50 zdarzają się, ale zbytnio nie uprzykrzają życia. Najsłabszym punktem jest centralna konsola, piękna ale kapryśna. Czasem nie działają na niej pojedyncze przełączniki, czasem zawodzi cała konsola.  

Ważniejsze daty

1995 – S40/V40 pierwszej generacji
2003 – prezentacja S40 drugiej generacji, nadwozie sedan 4d (S40)
2004 – kombi 5d (V50)
2007 – niewielka modernizacja (nowe zderzaki i tylne lampy)
2012 – zakończenie produkcji, premiera następcy (V40)

Zalety

  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • wysoki komfort jazdy
  • świetne własności jezdne
  • dynamiczne silniki
  • bogate wyposażenie
  • niewygórowane koszty utrzymania

Wady

- ciasne i mało funkcjonalne wnętrze
- spore koszty utrzymania wersji pięciocylindrowych
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maksymalna (KM/obr/min)

Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min)

Prędkość maksymalna (km/h)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.6

1596

100/6000

150/4000

185

11,9

7,1

1.8

1798

125/6000

165/4000

200

10,9

7,2

2.0

1999

145/6000

185/4500

210

9,5

7,4

2.4

2435

140/5000

220/4000

-

-

-

2.4i

2435

170/6000

230/4400

220

8,1

8,5

2.5 T5

2521

220/5000

320/1500-4800

240

6,8

8,7

2.5 T5

2521

230/5000

320/1500-5000

240

6,8

8,7

Silniki wysokoprężne

1.6 D

1560

110/4000

240/1750

190

11,4

4,9

1.6 D2

1560

114/3600

270/1750-2500

195

11,4

4,3

2.0 D

1997

136/4000

320/2000

205

9,5

5,8

2.0 D3

1984

150/3500

350/1500-2750

210

9,5

5,1

2.0 D4

1984

177/3500

400/1750-2750

215

8,8

5,6

2.4 D5

240

180/4000

400/2000-2750

225

7,9

6,3

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

1.6

14,5

16,0

18,0

20,0

23,5

28,0

32,0

-

-

1.8

15,5

17,0

19,0

22,0

25,5

29,0

-

-

-

2.0

-

-

20,5

23,0

26,5

31,5

35,0

39,5

44,0

2.4

17,5

19,5

22,0

-

-

-

-

-

-

2.4i

19,0

21,0

23,5

26,5

35,0

41,0

46,5

-

-

2.5 T5

21,0

23,5

26,5

29,5

37,0

43,5

49,0

57,0

63,5

1.6 D

15,5

17,5

19,5

22,0

26,0

30,5

35,0

-

-

1.6 D2

-

-

-

-

-

-

36,0

40,0

46,5

2.0 D

16,5

18,5

20,5

23,0

28,0

33,0

37,5

-

-

2.0 D3

-

-

-

-

-

-

38,0

43,0

49,5

2.0 D4

-

-

-

-

-

-

41,0

46,0

52,5

2.4 D5

-

-

23,5

26,0

33,0

39,0

44,0

-

-


Volvo S40 2003-2007 / Fot. Volvo
Volvo S40 2003-2007 / Fot. Volvo

Podsumowanie

Modele S40 i V50 to dobra propozycja dla tych wszystkich, którzy poszukują czegoś więcej niż zwykłe auto kompaktowe. Volvo to prestiż, wysoki poziom bezpieczeństwa, komfort i wysoka jakość wykończenia, a także przyjemność jazdy znacznie większa, niż w większości aut tej wielkości. Choć cena S40/V50 nie jest może zbyt przystępna, ale trzeba zdać sobie sprawę, że jest to i tak jeden z tańszych przedstawicieli klasy „premium”.

Wybierając konkretną wersję zastanówmy się nie tylko nad tym, czy stać nas na jej zakup. Pomyślmy też, nad przyszłymi kosztami utrzymania. Odmiany z czterocylindrowymi silnikami można utrzymać stosunkowo niedrogo, pięciocylindrówki wymagają znacznie grubszego portfela.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty