W 1999 r. koncern Forda przejął kontrolę nad szwedzką marką Volvo. Jedną z ważniejszych decyzji nowego właściciela była budowa zupełnie nowego samochodu kompaktowego, opartego o płytę podłogową i podzespoły Forda Focusa. Auto miało mieć jednak inne nadwozie i bardziej luksusowy charakter, by nawiązywać do stylu typowego dla producenta ze Skandynawii.
Efektem tych prac były sedan S40 i kombi V50, o stylizacji nawiązującej do innych aut spod znaku Volvo, w niczym nie przypominające wyglądem Focusa. Od nowa zaprojektowano również wnętrze i deskę rozdzielczą S40/V50, z konsolą centralną o bardzo oryginalnej formie. Zadbano o wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo jazdy, z którego zawsze słynęła szwedzka marka. Przewidziano nawet wersję z napędem 4x4.
Tak powstał samochód klasy „premium” mierzący niecałe 4,5 m. Elegancki i komfortowy, ale niespecjalnie funkcjonalny. Przedział pasażerski nie należy do szczególnie przestronnych, wolnego miejsca brakuje szczególnie za przednimi fotelami. Bagażniki nie rozpieszczają pojemnością (sedan 404 l, kombi 417/1307 l), a we wnętrzu jest mało schowków. Jednak największą wadą modeli S40 i V50 z punktu widzenia kupujących jest ich wysoka cena, konsekwencja bogatego wyposażenia i wysokiej jakości wykończenia.
Na szczęście od strony technicznej kompaktowe Volvo nie jest tak „ekskluzywne”. Pokrewieństwo z Focusem pozwala utrzymać wydatki serwisowe na rozsądnym poziomie. Korzystna dla portfela jest zwłaszcza zamienność wielu części. Niektóre wersje wymagają jednak stosowania oryginałów ze znakiem Volvo przy serwisowaniu i naprawach silników, i wówczas trzeba się liczyć z dużo większymi kosztami.
Silniki
Kompaktowe Volvo debiutowało z silnikami benzynowymi 1.8 (125 KM), 2.4 (140 KM), 2.4i (170 KM) i 2,5 T5 (220 KM) oraz turbodieslem 2.0 D (136 KM). W 2005 r. do gamy dołączył benzynowy 1.6 (100 KM) oraz turbodiesel 1.6 (110 KM). W 2006 r. zadebiutowała benzynowa dwulitrówka o mocy 145 KM i turbodiesel 2.4 D5 o mocy 180 KM. W 2007 r. moc silnika 2.5 T5 podniesiono do 230 KM, a w 2010 r. turbodiesel 1.6 D zyskał dodatkowe 4 KM w wersji D2. Również w 2010 r. pojawiły się turbodiesle 2.0 D3 (150 KM) oraz 2.0 D4 (177 KM). W przypadku S40/V50 każdy silnik jest godny polecenia od strony użytkowej.
O tym się mówi: Lewandowski i Krychowiak nominowani do drużyny roku UEFA. Zagłosuj!
Nawet słabsze jednostki napędowe dobrze sobie radzą z tym dość ciężkim kompaktem i umożliwiają sprawną jazdę. Im więcej koni mechanicznych pod maską tym większa frajda z jazdy. Ale trzeba pamiętać, że w przypadku pięciocylindrowców koszty serwisu i napraw są sporo wyższe. Trzeba też pamiętać, że turbodiesle mają sporo słabych punktów i są bardziej awaryjne. Jednostki benzynowe sprawiają znacznie mniej kłopotliwe.
Eksploatacja
Czterocylindrowe silniki benzynowe (1.6 i 2.0) to konstrukcje Forda. Pięciocylindrówki 2.4 i 2.5 pochodzą od Volvo. Wszystkie benzynowce należą do mało kłopotliwych i rzadko się psują. Dwie najmocniejsze jednostki napędowe są jednak kosztowne w serwisowaniu. Czterocylindrowe turbodiesle są konstrukcjami Forda i francuskiego koncernu PSA (1.6 D i 2.0 D), a pięciocylindrowe (2.0 D3, 2.0 D4, 2.4 D5) firmuje Volvo.
Wersjom wysokoprężnym daleko do ideału pod względem niezawodności, żywotność niektórych elementów rozczarowuje. W 1.6 D mało trwała jest turbosprężarka i często zawodzi napinacz paska rozrządu. Musi być pod stałym dozorem, bo poluzowany pasek może być przyczyną poważnej awarii silnika. Typową usterką w 2.0 D jest rozpadające się koło pasowe na wale korbowym. Słaby punkt turbodiesla 2.4 D stanowią przepustnice montowane w kolektorze dolotowym.
W każdym z silników wysokoprężnych można spodziewać się wycieków oleju spod miski olejowej oraz awarii dwumasowego koła zamachowego. W mocniejszych wersjach „dwumasy” psują się szybciej. Elementy podwozia są stosunkowo trwałe, trzeba jednak często doglądać tylnego zawieszenia. Szybciej niż w przednim wybijają się w nim tuleje wahaczy. Wielowahaczowa konstrukcja wymaga też częstej kontroli zbieżności kół, bowiem łatwo ulega rozregulowaniu. Awarie instalacji i elektroniki w S40/V50 zdarzają się, ale zbytnio nie uprzykrzają życia. Najsłabszym punktem jest centralna konsola, piękna ale kapryśna. Czasem nie działają na niej pojedyncze przełączniki, czasem zawodzi cała konsola.
Ważniejsze daty
1995 – S40/V40 pierwszej generacji
2003 – prezentacja S40 drugiej generacji, nadwozie sedan 4d (S40)
2004 – kombi 5d (V50)
2007 – niewielka modernizacja (nowe zderzaki i tylne lampy)
2012 – zakończenie produkcji, premiera następcy (V40)
Zalety
- wysoki poziom bezpieczeństwa
- wysoki komfort jazdy
- świetne własności jezdne
- dynamiczne silniki
- bogate wyposażenie
- niewygórowane koszty utrzymania
Wady
- ciasne i mało funkcjonalne wnętrze
- spore koszty utrzymania wersji pięciocylindrowych
- wysoka cena
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Pojemność skokowa (cm3) | Moc maksymalna (KM/obr/min) | Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min) | Prędkość maksymalna (km/h) | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.6 | 1596 | 100/6000 | 150/4000 | 185 | 11,9 | 7,1 |
1.8 | 1798 | 125/6000 | 165/4000 | 200 | 10,9 | 7,2 |
2.0 | 1999 | 145/6000 | 185/4500 | 210 | 9,5 | 7,4 |
2.4 | 2435 | 140/5000 | 220/4000 | - | - | - |
2.4i | 2435 | 170/6000 | 230/4400 | 220 | 8,1 | 8,5 |
2.5 T5 | 2521 | 220/5000 | 320/1500-4800 | 240 | 6,8 | 8,7 |
2.5 T5 | 2521 | 230/5000 | 320/1500-5000 | 240 | 6,8 | 8,7 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.6 D | 1560 | 110/4000 | 240/1750 | 190 | 11,4 | 4,9 |
1.6 D2 | 1560 | 114/3600 | 270/1750-2500 | 195 | 11,4 | 4,3 |
2.0 D | 1997 | 136/4000 | 320/2000 | 205 | 9,5 | 5,8 |
2.0 D3 | 1984 | 150/3500 | 350/1500-2750 | 210 | 9,5 | 5,1 |
2.0 D4 | 1984 | 177/3500 | 400/1750-2750 | 215 | 8,8 | 5,6 |
2.4 D5 | 240 | 180/4000 | 400/2000-2750 | 225 | 7,9 | 6,3 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
1.6 | 14,5 | 16,0 | 18,0 | 20,0 | 23,5 | 28,0 | 32,0 | - | - |
1.8 | 15,5 | 17,0 | 19,0 | 22,0 | 25,5 | 29,0 | - | - | - |
2.0 | - | - | 20,5 | 23,0 | 26,5 | 31,5 | 35,0 | 39,5 | 44,0 |
2.4 | 17,5 | 19,5 | 22,0 | - | - | - | - | - | - |
2.4i | 19,0 | 21,0 | 23,5 | 26,5 | 35,0 | 41,0 | 46,5 | - | - |
2.5 T5 | 21,0 | 23,5 | 26,5 | 29,5 | 37,0 | 43,5 | 49,0 | 57,0 | 63,5 |
1.6 D | 15,5 | 17,5 | 19,5 | 22,0 | 26,0 | 30,5 | 35,0 | - | - |
1.6 D2 | - | - | - | - | - | - | 36,0 | 40,0 | 46,5 |
2.0 D | 16,5 | 18,5 | 20,5 | 23,0 | 28,0 | 33,0 | 37,5 | - | - |
2.0 D3 | - | - | - | - | - | - | 38,0 | 43,0 | 49,5 |
2.0 D4 | - | - | - | - | - | - | 41,0 | 46,0 | 52,5 |
2.4 D5 | - | - | 23,5 | 26,0 | 33,0 | 39,0 | 44,0 | - | - |
Podsumowanie
Modele S40 i V50 to dobra propozycja dla tych wszystkich, którzy poszukują czegoś więcej niż zwykłe auto kompaktowe. Volvo to prestiż, wysoki poziom bezpieczeństwa, komfort i wysoka jakość wykończenia, a także przyjemność jazdy znacznie większa, niż w większości aut tej wielkości. Choć cena S40/V50 nie jest może zbyt przystępna, ale trzeba zdać sobie sprawę, że jest to i tak jeden z tańszych przedstawicieli klasy „premium”.
Wybierając konkretną wersję zastanówmy się nie tylko nad tym, czy stać nas na jej zakup. Pomyślmy też, nad przyszłymi kosztami utrzymania. Odmiany z czterocylindrowymi silnikami można utrzymać stosunkowo niedrogo, pięciocylindrówki wymagają znacznie grubszego portfela.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?