Pierwszym krokiem jest wymiana układu wydechowego. Należy dobrać taki, którego opory są mniejsze niż w oryginalnym. Pozwala to turbinie przy niższych obrotach osiągać zadane ciśnienie doładowania i poprawia dynamikę samochodu w dolnym zakresie obrotów. W górnym zakresie zmniejszają się obciążenia termiczne silnika. To plus dla bezpieczeństwa jednostki napędowej.

Następnie należy przeprogramować sterownik silnika - zwiększyć ciśnienie doładowania, dobrać mieszankę paliwowo-powietrzną i ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu. Tym sposobem zyskamy w sposób bezpieczny ok. 20 proc. mocy i momentu obrotowego.
Dalsze podnoszenie mocy możliwe jest dzięki wymianie pompy paliwowej na bardziej wydajną. Można także zastosować większe wtryskiwacze. Moc silnika Subaru Imprezy WRX zwiększa się wówczas z 225 do ok. 280 KM.
Zalecana jest także wymiana turbiny na większą i zastosowanie intercoolera o większej powierzchni chłodzenia.
W przypadku Imprezy WRX należy pomyśleć o kutych tłokach, korbowodach i wale, które są wytrzymalsze od standardowych. Tak przygotowane auto osiągnie moc od 300 - 320 KM. Wersja WRX STI ma wszystkie te elementy i ich wymiana nie jest konieczna.
Jeśli i to nam nie wystarczy musimy zmienić wałki rozrządu, sprzęgło i poprawić układ smarowania.
Przy ekstremalnym tuningu (500 - 600 KM), oprócz wspomnianych modyfikacji, konieczne jest stosowanie zamkniętych bloków silników, zmodyfikowanie głowic i zmiana skrzyni biegów.
Prawidłowo dobrane części silnika to tylko połowa sukcesu. Najważniejsze jest strojenie elektroniki, tak aby w pełni wykorzystać jego nowe możliwości. Zajmuje to czasami długie tygodnie i wymaga drogiego sprzętu i wiedzy. Nie żałujmy jednak czasu na tą czynność. Większa moc i bezpieczeństwo silnika to nagroda za godziny spędzone z komputerem na kolanach.
Układem często modyfikowanym w samochodach innych marek jest zawieszenie. W przypadku Subaru taka potrzeba zachodzi sporadycznie.
Jako, że masa samochodu nie ulega zmianie, nie jest wymagana modyfikacja układu hamulcowego. Duże tarcze, zaciski 6 - 12 tłoczkowe i odpowiednio dobrane klocki skracają jednak drogę hamowania, a hamulce są bardziej odporne na przegrzewanie.
Jeśli chodzi o stylizację zewnętrzną to oczywiście rzecz gustu, ale Impreza jest samochodem kultowym i tego rodzaju zabiegi najczęściej kończą się powstaniem jakiegoś dziwoląga. Można również nadać wnętrzu samochodu indywidualny charakter. Najczęściej polega to na zamontowaniu dodatkowych zegarów informujących o ciśnieniu doładowania, temperaturze oleju, spalin, składzie mieszanki i czujnika spalania stukowego.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?