Tuning Subaru

Jacek Domieracki
Fot. Subaru
Fot. Subaru
Udostępnij:
Tuning aut Subaru wyposażonych w turbosprężarkę pozwala na osiągnięcie mocy 500 – 600 KM. Wymaga to szeregu zmian.

 

Pierwszym krokiem jest wymiana układu wydechowego. Należy dobrać taki, którego opory są mniejsze niż w oryginalnym. Pozwala to turbinie przy niższych obrotach osiągać zadane ciśnienie doładowania i poprawia dynamikę samochodu w dolnym zakresie obrotów. W górnym zakresie zmniejszają się obciążenia termiczne silnika. To plus dla bezpieczeństwa jednostki napędowej.

Fot. Subaru
Fot. Subaru

 

Następnie należy przeprogramować sterownik silnika - zwiększyć ciśnienie doładowania, dobrać mieszankę paliwowo-powietrzną i ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu. Tym sposobem zyskamy w sposób bezpieczny ok. 20 proc. mocy i momentu obrotowego.

 

Dalsze podnoszenie mocy możliwe jest dzięki wymianie pompy paliwowej na bardziej wydajną. Można także zastosować większe wtryskiwacze. Moc silnika Subaru Imprezy WRX zwiększa się wówczas z 225 do ok. 280 KM.

 

Zalecana jest także wymiana turbiny na większą i zastosowanie intercoolera o większej powierzchni chłodzenia.

 

W przypadku Imprezy WRX należy pomyśleć o kutych tłokach, korbowodach i wale, które są wytrzymalsze od standardowych. Tak przygotowane auto osiągnie moc od 300 - 320 KM. Wersja WRX STI ma wszystkie te elementy i ich wymiana nie jest konieczna.

 

Jeśli i to nam nie wystarczy musimy zmienić wałki rozrządu, sprzęgło i poprawić układ smarowania.

 

Przy ekstremalnym tuningu (500 - 600 KM), oprócz wspomnianych modyfikacji, konieczne jest stosowanie zamkniętych bloków silników, zmodyfikowanie głowic i zmiana skrzyni biegów.

 

Prawidłowo dobrane części silnika to tylko połowa sukcesu. Najważniejsze jest strojenie elektroniki, tak aby w pełni wykorzystać jego nowe możliwości. Zajmuje to czasami długie tygodnie i wymaga drogiego sprzętu i wiedzy. Nie żałujmy jednak czasu na tą czynność. Większa moc i bezpieczeństwo silnika to nagroda za godziny spędzone z komputerem na kolanach.

 

Układem często modyfikowanym w samochodach innych marek jest zawieszenie. W przypadku Subaru taka potrzeba zachodzi sporadycznie.

 

Jako, że masa samochodu nie ulega zmianie, nie jest wymagana modyfikacja układu hamulcowego. Duże tarcze, zaciski 6 - 12 tłoczkowe i odpowiednio dobrane klocki skracają jednak drogę hamowania, a hamulce są bardziej odporne na przegrzewanie.

 

Jeśli chodzi o stylizację zewnętrzną to oczywiście rzecz gustu, ale Impreza jest samochodem kultowym i tego rodzaju zabiegi najczęściej kończą się powstaniem jakiegoś dziwoląga. Można również nadać wnętrzu samochodu indywidualny charakter. Najczęściej polega to na zamontowaniu dodatkowych zegarów informujących o ciśnieniu doładowania, temperaturze oleju, spalin, składzie mieszanki i czujnika spalania stukowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie