Tuning Subaru

Jacek Domieracki
Fot. Subaru
Fot. Subaru
Tuning aut Subaru wyposażonych w turbosprężarkę pozwala na osiągnięcie mocy 500 – 600 KM. Wymaga to szeregu zmian.

 

Pierwszym krokiem jest wymiana układu wydechowego. Należy dobrać taki, którego opory są mniejsze niż w oryginalnym. Pozwala to turbinie przy niższych obrotach osiągać zadane ciśnienie doładowania i poprawia dynamikę samochodu w dolnym zakresie obrotów. W górnym zakresie zmniejszają się obciążenia termiczne silnika. To plus dla bezpieczeństwa jednostki napędowej.

Fot. Subaru
Fot. Subaru

 

Następnie należy przeprogramować sterownik silnika - zwiększyć ciśnienie doładowania, dobrać mieszankę paliwowo-powietrzną i ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu. Tym sposobem zyskamy w sposób bezpieczny ok. 20 proc. mocy i momentu obrotowego.

 

Dalsze podnoszenie mocy możliwe jest dzięki wymianie pompy paliwowej na bardziej wydajną. Można także zastosować większe wtryskiwacze. Moc silnika Subaru Imprezy WRX zwiększa się wówczas z 225 do ok. 280 KM.

 

Zalecana jest także wymiana turbiny na większą i zastosowanie intercoolera o większej powierzchni chłodzenia.

 

W przypadku Imprezy WRX należy pomyśleć o kutych tłokach, korbowodach i wale, które są wytrzymalsze od standardowych. Tak przygotowane auto osiągnie moc od 300 - 320 KM. Wersja WRX STI ma wszystkie te elementy i ich wymiana nie jest konieczna.

 

Jeśli i to nam nie wystarczy musimy zmienić wałki rozrządu, sprzęgło i poprawić układ smarowania.

 

Przy ekstremalnym tuningu (500 - 600 KM), oprócz wspomnianych modyfikacji, konieczne jest stosowanie zamkniętych bloków silników, zmodyfikowanie głowic i zmiana skrzyni biegów.

 

Prawidłowo dobrane części silnika to tylko połowa sukcesu. Najważniejsze jest strojenie elektroniki, tak aby w pełni wykorzystać jego nowe możliwości. Zajmuje to czasami długie tygodnie i wymaga drogiego sprzętu i wiedzy. Nie żałujmy jednak czasu na tą czynność. Większa moc i bezpieczeństwo silnika to nagroda za godziny spędzone z komputerem na kolanach.

 

Układem często modyfikowanym w samochodach innych marek jest zawieszenie. W przypadku Subaru taka potrzeba zachodzi sporadycznie.

 

Jako, że masa samochodu nie ulega zmianie, nie jest wymagana modyfikacja układu hamulcowego. Duże tarcze, zaciski 6 - 12 tłoczkowe i odpowiednio dobrane klocki skracają jednak drogę hamowania, a hamulce są bardziej odporne na przegrzewanie.

 

Jeśli chodzi o stylizację zewnętrzną to oczywiście rzecz gustu, ale Impreza jest samochodem kultowym i tego rodzaju zabiegi najczęściej kończą się powstaniem jakiegoś dziwoląga. Można również nadać wnętrzu samochodu indywidualny charakter. Najczęściej polega to na zamontowaniu dodatkowych zegarów informujących o ciśnieniu doładowania, temperaturze oleju, spalin, składzie mieszanki i czujnika spalania stukowego.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie