Modernizacja określana terminem face-liftingu, jakiej poddawane są aktualnie produkowane modele aut, zanim nie zastąpi ich zupełnie nowa, kolejna generacja, bywa z reguły nieznacznych rozmiarów, niekiedy wręcz opiera się na drobnych, często trudnych do zauważenia na pierwszy rzut oka, zmianach wyglądu zewnętrznego i równie niewielkich modyfikacjach wnętrza oraz wyposażenia. Jak wiadomo regułę potwierdzają wyjątki. Jednym z nich jest face-lifting obecnej Toyoty Yaris. Koncern przeznaczył na ten cel rekordowe nakłady, a prace nad kuracją odmładzającą, w rezultacie której w aucie wymieniono ponad tysiąc części zajęły przeszło pół miliona roboczogodzin.
Z przodu auto otrzymało nowy zderzak z dużych rozmiarów grillem o zupełnie nowym zarysie. Zmieniony kształt mają przednie reflektory. Tylna część pojazdu wyróżnia się także przerobionym zderzakiem oraz nowymi lampami. Oprócz zmienionego kształtu, są teraz przykryte czerwonymi kloszami na całej powierzchni. W zależności od wersji źródłem światła mogą w nich być tradycyjne żarówki lub diody świecące.
Zmiany wewnętrzne jak podkreśla producent to rezultat uwzględnienia głosów użytkowników dotychczasowego modelu. Są więc nowe materiały na desce rozdzielczej i na panelach drzwiowych. W aucie po raz pierwszy pojawi się wykończenie czerwone lub brązowe. Zmieniony kształt ma konsola centralna, osłona zegarów, nawiewów oraz elementów wykończenia drzwi. Dużo bardziej znaczących zmian dokonano w układzie jezdnym oraz w konstrukcji nadwozia. Modyfikacjom uległa sama płyta podłogowa. Wzmocniona została przegroda grodziowa oraz zwiększono liczbę zgrzein i spawów. Wzrosła dzięki temu sztywność nadwozia. W tylnym zawieszeniu zastosowano nowej konstrukcji belkę skrętną, nowego rodzaju, dłuższe, poliuretanowe odbojniki oraz bardziej miękkie sprężyny. Te ostatnie zamontowano również na kolumnach McPhersona w przednim zawieszeniu. Na przedniej i tylnej osi pojawiły się także nowe amortyzatory. Wszystko dla poprawienia prowadzenia pojazdu oraz komfortu jazdy. Służy temu też zmienione oprogramowanie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.
Kolejny temat, któremu inżynierowie Toyoty poświęcili sporo uwagi podczas prac modernizacyjnych, dotyczył zmniejszenia poziomu hałasów docierających do kabiny. W celu lepszej izolacji akustycznej wnętrza wyciszenie deski rozdzielczej przeprojektowano oraz zastosowano bardziej dźwiękoszczelną wykładzinę. Ponadto auto wyposażono w nowe uszczelki drzwi i lusterek, pod silnikiem pojawiły się nowe poduszki oraz wieszaki układu wydechowego. W odnowionym Yarisie użytkownik będzie mógł korzystać z sytemu multimedialnego Toyota Touch drugiej generacji. Do jego obsługi służy teraz większy ekran dotykowy o przekątnej 7 cali.
Oferta napędowa obejmuje tak jak poprzednio: silniki benzy
nowe 1,0/69 KM i 1,33/99 KM, jednostkę wysokoprężną 1,4D-4D/90KM oraz układ hybrydowy składający się z silnika benzynowego 1,5 i elektrycznego o łącznej mocy 100 KM. W tym miejscu należy dodać, że od teraz wersja hybrydowa nie będzie się w zasadzie niczym odróżniać z zewnątrz od innych odmian.
Do litrowego silnika przeznaczona jest manualna skrzynia biegów o 5 przełożeniach. Tego rodzaju przekładnia ale już z sześcioma biegami dedykowana jest wersji wysokoprężnej i tej z silnikiem benzynowym 1,33/99 KM. Z tym ostatnim silnikiem może także współpracować bezstopniowa przekładnia automatyczna Multidrive S. Natomiast w wersji hybrydowej napęd na koła przekazywany jest za pomocą automatycznej skrzyni biegów.
Najmniejszy z silników benzynowych został poddany licznym modyfikacjom, dzięki którym poprawieniu uległy jego osiągi, a jednocześnie zmniejszył się poziom emisji szkodliwych gazów, hałasu oraz drgań.
Wybrane dane techniczne Toyoty Yaris i konkurentów:
Marka/model | Toyota Yaris Life 1,33/99 KM | Opel Corsa Graphite 1,4/100 KM | Ford Fiesta Trend1,4/96 KM |
Cena (zł.) | 44 100 | 48 750 | 49 850 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/3 | Hatchback/3 | Hatchback/3 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3950/1695/1510 | 3999/1713/1488 | 3969/1722/1460 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1485/1470 | 1485/1478 | 1473/1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2510 | 2511 | 2489 |
Masa własna (kg) | 1030 | 1025 | 969 |
Pojemność bagażnika (l) | 286 | 285/1050 | 281/965 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 44 | 45 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa 95 | Benzyna bezołowiowa 95 | Benzyna bezołowiowa 95 |
Pojemność (ccm) | 1329 | 1398 | 1388 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: Typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Manualna/5 | Manualna/5 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr/min | 99 przy 6000 | 100 przy 6000 | 96 przy 5750 |
Moment obr (Nm) przy obr/min | 125 przy 4000 | 130 przy 4000 | 128 przy 4200 |
Przyspieszenie 0 – 100km/h (s) | 11,7 | 11,9 | 12,2 |
Prędkość maks (km/h) | 175 | 180 | 175 |
Średnie spalanie (l/100km) | 4,9/5,1 | 5,7 | 5,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 114/119(EuroV) | 134 | 130 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?