Już prawie 10 lat minęło od momentu, kiedy w gamie motocykli Suzuki pojawił się V-Strom 1000. Maszyna ta napędzana była pochodzącym ze sportowego TL-a litrowym silnikiem w układzie V.
Dla koncernu był to strzał w dziesiątkę – motocykl zdobył sympatię wśród motocyklistów, do dziś ceny używanych egzemplarzy nie należą do najniższych.
W 2004 roku koncern z Hamamatsu wypuścił na rynek V-Strom’a z mniejszą, ale ciągle widlastą jednostką o pojemności 645 ccm, zaadoptowaną w tym przypadku z Suzuki SV 650.
Od tamtej pory minęło 7 lat, lecz grono sympatyków tego motocykla ciągle się powiększa.
Co prawda japoński koncern wprowadził ostatnio do swojej oferty następcę tego modelu, jednak w salonach sprzedaży ciągle dostępna jest wersja 2011.
Obecnie można ją kupić w limitowanej edycji Touring Edition doposażonej w trzy aluminiowe kufry o łącznej pojemności 120 litrów z płytami montażowymi oraz gmolami.
Elastyczna „V-ka”
Jednostka napędowa Suzuki V-Strom 650 generuje 66 KM przy 8800 obr/min, jednak parametrem, który decyduje o walorach użytkowych w jeździe na co dzień jest moment obrotowy.
Wynosi on równo 60 Nm osiąganych w chwili, kiedy wskazówka analogowego obrotomierza pokaże 6,4 tys. Nie jest to osiągnięcie, które najeżałoby jakoś szczególnie odnotować, jednak elastyczność, jaką wykazuje ten silnik w niskim, jak i średnim zakresie obrotów pozytywnie zaskakuje jeźdźca.
Także precyzja dawkowania paliwa poprzez rolgaz oraz kultura pracy widlaka są bez zarzutu, a to za sprawą systemu podwójnej przepustnicy i cyfrowego zarządzania pracą silnika. Co prawda, jeżeli będziemy chcieli dynamicznie przyspieszyć, a jednostka będzie miała zbyt niskie, nieadekwatne do załączonego przełożenia obroty, V-Strom da nam o tym znać nieprzyjemnymi wibracjami.
Jeżdżąc Suzuki V-Strom 650 trzeba także pamiętać o międzygazie przed zredukowaniem biegu, gdyż zmiana przełożenia na niższe bez tzw. przegazówki dosyć mocno spowalnia motocykl. A nie jest to pożądane zachowanie zwłaszcza, kiedy tylne koło toczy się np. po pasach zebry.
Na szczeście z obsługą skrzyni biegów nie ma żadnych problemów. Wszystkie przełożenia wchodzą miękko, a bieg jałowy można znaleźć bez większego trudu.
Turystyczno-sportowy charakter
Podczas jazdy kierowca siedzi wygodnie i ma zapewnioną świetną widoczność. Dobra wiadomość dla niższych jeźdźców - wysokość kanapy znajduje się na poziomie 820 milimetrów.
Kolejnym zaletą Suzuki V-Strom 650A jest spory zbiornik paliwa mieszczący 22 litry benzyny, co przy spalaniu wynoszącym 4-4,5 litra na 100 kilometrów oznacza dłuższe przeloty bez koniecznych postojów na stacjach paliwowych.
Dla prawdziwych podróżników Suzuki, jak i wiele innych firm, przygotowało szeroki wachlarz akcesoriów, które potrafią przeobrazić V-Stroma w obładowanego kuframi turystyka.
Jeżeli jednak wolimy bardziej off-road niż on-road, powinniśmy zainwestować w opony z kostką – te stosowane seryjnie nie są przystosowane do cięższego terenu.
Tych, którzy zamiast błąkania się po polnych drogach lubią kręte asfaltowe odcinki, V-Strom ucieszy precyzyjnym prowadzeniem, nawet w głębszych pochyleniach. Jeżeli dodamy do tego elastyczny silnik oraz sprawną skrzynię okazuje się, że Suzuki może wcielić się w rolę turystyka, uniwersalnego motocykla, a nawet pogromcy zakrętów.
Zawieszenie i hamulce
Testowy pojazd wyposażony był w system ABS, który zwiększa cenę maszyny o 2 200 zł. Dzięki temu w sytuacjach nagłego hamowania układ przeciwpoślizgowy pomoże uniknąć zablokowania kół, co w konsekwencji uchroni jednoślad i jeźdźca przed ewentualnym upadkiem.
Podczas jazd testowych układ ABS reagował dość szybko, nie pozwalając kierowcy zbytnio popuścić wodzy fantazji. Sama skuteczność hamowania jest odpowiednia, a hamowanie klamką przy użyciu dwóch palców nie wymaga użycia większej siły.
Za przyczepność kół do podłoża oraz komfort podróżowania odpowiada z przodu widelec teleskopowy. Jego charakterystyka jest dobrze dobrana – na szybszych odcinkach precyzyjnie prowadzi przednie koło, a na większych dziurach nie dobija. Jeżeli jednak Suzuki V-Strom 650A będzie obciążony pasażerem oraz bagażem możemy popracować nad regulacją napięcia wstępnego sprężyn.
Praca tylnego wahacza wykonanego z aluminium także nie budzi zastrzeżeń. Regulacja charakterystyki tego elementu jest ułatwiona poprzez zastosowanie po prawej stronie motocykla pokrętła, które płynnie reguluje napięcie wstępne sprężyny amortyzatora.
Cennik i konkurenci
Podstawowa wersja Suzuki V-Strom 650A kosztuje 29 800 zł, a model wyposażony w system ABS wyceniony został na 32 tys. zł. Jeżeli jednak wolimy zakupić motocykl doposażony w trzy aluminiowe kufry o łącznej pojemności 120 litrów z płytami montażowymi oraz gmolami zapłacimy 33 000 zł (w wersji z ABS 35 200 zł).
Bezpośrednim konkurentem Suzuki jest Honda XL700V Transalp (32 200 zł, z systemem C-ABS 34 800 zł).
Kolejny motocykl o podobnej cenie i pojemności silnika to Yamaha XT660Z Tenere. Jej cena to 29 900 zł. Wersja z ABS ma być dostępna od lipca tego roku. Tenere z tym systemem będzie kosztować o 3 000 zł więcej niż motocykl bez tego układu.
Następnym konkurentem V-Stroma może być Kawasaki Versys (31 300 zł, 33 500 zł z ABS).
Plusy:
- elastyczny i ekonomiczny widlasty silnik,
- dobre właściwości jezdne,
- konkurencyjna cena,
Minusy:
- dosyć duży ciężar (220 kg),
Suzuki V-Strom 650A - dane techniczne:
Silnik
Pojemność: 645 ccm
System zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa, Suzuki Dual Throttle Valve
Przeniesienie napędu: Mokre, wielotarczowe,
Skrzynia biegów: 6-stopniowa
Nadwozie
Rama: aluminiowa, grzbietowa
Przednia opona: 110/80 R19 M/C 59H
Tylna opona: 150/70 R17 M/C 69H
Przednie zawieszenie: Widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn, skok 150 mm
Tylne zawieszenie: aluminiowy wahacz, regulowane napięcie wstępne sprężyny, skok 150 mm
Przedni hamulec: 2 tarcze o śr. 310 mm, pływające zaciski dwutłoczkowe,
Tylny hamulec: 1 tarcza śr. 260 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy,
Wymiary
Długość: 2 290 mm
Szerokość: 840 mm
Wysokość: 1 390 mm
Wysokość siedzenia: 820 mm
Rozstaw kół: 1 555 mm
Masa pojazdu: 220 kg
Poj. zbiornika paliwa: 22 litry
Osiągi (dane producenta)
Moc maksymalna: 66,6 KM przy 8800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 60 Nm przy 6400 obr/min
Cena: 29 800 zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?