Kia Cee’d 1.6 CRDi w naszym teście dwukrotnie przejechała drogę z Warszawy na Pomorze i z powrotem. Większość z bagażami i po śniegu oraz lodzie, a zaczęło się już w stolicy.
Zobacz zdjęcia z testu - Kia Cee'd 1.6 CRDi kombi
Trafiliśmy na ostry atak zimy w Warszawie. Trasę, którą normalnie można pokonać w półtorej godziny, przejeżdżaliśmy przez osiem. Podczas gdy na ulicach stolicy zakopywały się inne auta, Kia Cee’d dawała radę. Raz tylko skorzystaliśmy z pomocy innych, gdy koreańskie kombi nie mogło podjechać po oblodzonej jezdni na wzniesienie. Koła nie buksowały, gdyż elektronika temu zapobiegła. Odnieśliśmy wrażenie, że w niektórych sytuacjach interweniowała za szybko.
Wnętrze - zaskakująco duże
Zaczęliśmy od opisania warunków testu, bowiem nie były one normalne i psuły pozytywne wrażenie, jakie wywarła na nas Kia.
Cee’d przeszedł w ubiegłym roku lifting. Zmodernizowano także kabinę. Miejsca jest pod dostatkiem nawet z tyłu, a materiały wykończeniowe są miłe w dotyku. Do dyspozycji jest regulowana kierownica i fotele. Te ostatnie są wygodne - nawet 16 godzin jazdy da się wysiedzieć.
Drążek zmiany biegów umieszczono w dogodnym miejscu. Obsługa przełączników na konsoli centralnej, panelu klimatyzacji i nawigacji GPS także jest wygodna.
Co ważne, w pamięci nawigacji zapisano dokładne mapy Polski. Zainstalowany w Kii Cee’d GPS dobrze poprowadził nas po bocznych pomorskich drogach. Podobna próba w drogim Volkswagena zakończyła się na szutrówce, bo skończył się asfalt.
Bagażnik – większy niż u konkurentów
Kufer Kii Cee'd kombi ma 534 litry. Po złożeniu tylnego oparcia przestrzeń bagażowa rośnie do 1664 litrów. Renault Megane i Volkswagen Golf w obu przypadkach ustępują mu o kilka litrów.
Silnik – dystrybutor to rzadki widok
Silnik Diesla w 128-konnej odmianie zasługuje na oklaski. Osiągów nie będziemy chwalić, bo warunki na ich sprawdzenie nie pozwalały, ale elastyczność jest naprawdę dobra.
Maksymalny moment obrotowy (255 Nm - konkurenci dysponują wyższym) jest dostępny w szerokim zakresie obrotów - od 1.900 do 2.750 obr./min. Sześciobiegowa przekładnia działa sprawnie, nic więc dziwnego, że kierowca może wiele wykrzesać z Cee’da.
Co najważniejsze - właściciel koreańskiego kombi nie będzie częstym gościem na stacjach paliw. Kia Cee’d 1.6 CRDi średnio spaliła w teście 4,7 l/100 km. Szarżować, nie szarżowaliśmy, bo się nie dało. Ale mimo to, ten wynik wzbudza uznanie.
Zawieszenie - komfort przede wszystkim
Dla Cee’da koleiny i dziury nie są wielkim problemem. Zawieszenie daje sobie z nimi radę. Dźwięki jakie docierają do kabiny nie są natarczywe. Na zaśnieżonej trasie Kia prowadziła się pewnie, ale trzeba było uważać przy wyprzedzaniu. Z pustym bagażnikiem zarzucało tyłem przy zmianie pasa ruchu, ale kontrola trakcji pomagała. Lepiej było po załadowaniu bagażnika. Trochę zbyt duża jest również siła wspomagania układu kierowniczego.
Wyposażenie i podsumowanie
Kabina jest dobrze wyciszona. Podczas jazdy można więc delektować się muzyką z radioodtwarzacza CD/MP3, czy rozmawiać podczas jazdy. Testowana Kia Cee’d była bardzo dobrze wyposażona. Alufelgi, dwustrefowa klimatyzacja, nawigacja i systemy bezpieczeństwa z ESP na czele.
Tak wyposażone kombi kosztuje 71900 zł. To niemało, ale konkurenci w porównywalnych wersjach są jeszcze drożsi. Np. za Renault Megane Grandtour 1.9 dCi 130 KM trzeba zapłacić 83506 zł, a VW Golf Variant (z nieco mocniejszym silnikiem) kosztuje 88740 zł.
Grzegorz Hilarecki
Plusy
- przestronna kabina,
- oszczędny silnik,
- dobre zawieszenie.
Minusy
- myszkowanie po drodze pustego auta,
- mało precyzyjny układ kierowniczy.
Kia cee’d 1.6 128 CRDi - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1582 ccm
Moc i moment obrotowy: 128 KM przy 4000 obr/min; 255 Nm przy 1900-2750 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,8 s
Prędkość maksymalna: 197 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,3/4,4/4,6 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4490/1450/1790/2650 mm
Masa i poj. bagażnika: 1283 kg, 534 (1664) l
Cena auta testowego: 71900 zł
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?