System Hella DDS

Jarosław Pieniek
Nowym narzędziem Helli wspierającym pracę warsztatowca jest System Danych i Diagnozowania.

Hella jest już znana ze wsparcia warsztatów obsługujących klimatyzację. Jej nowym narzędziem wspierającym pracę warsztatowca jest System Danych i Diagnozowania Helli. Składa on się z informacji technicznej Hella DDS100 oraz testera diagnostycznego Hella DDS 200.

 "Kontrola temperatury" jest jednym z działów tematycznych Hella DDS100 przygotowanych przez Hellę. W tym dziale zostały zgromadzone i uporządkowane opracowania dotyczące klimatyzacji, systemów chłodzenia silnika, chłodzenia powietrza i oleju ogólnie nazywane "systemami termicznymi". Przed pojawieniem się Hella DDS informacje te pojawiały się jako broszury informacyjne, książeczki serwisowe oraz poufne materiały dla warsztatów autoryzowanych Hella Serwis Partner. Dzisiaj dzięki pojawieniu się Hella DDS dostęp do nich ma każdy, kto stawia na zdobywanie wiedzy oraz rozwój swojego warsztatu.

System Hella DDS

Na przykładzie samochodu Peugeot 406 2.2 HDI z 2003 r. przetestujemy możliwości systemu Hella DDS. Po wybraniu pojazdu z menu programu, możemy poruszać się w działach systemu diagnostycznego. Wybieramy interesujący nas dział o nazwie "Kontrola temperatury". Pojawiają się dostępne informacje podzielone na grupy: "Informacje ogólne", "Pojemność", "Lista czynności kontrolnych", "Regulacja klimatyzacji", "Krótkie inf".

Informacje ogólne

Ta grupa zawiera opisy i ogólne informacje techniczne dotyczące systemów termicznych. Informacje te zebrane w jednym miejscu pozwalają, bez straty czasu na poszukiwania, zdobyć wiedzę i sprawnie się poruszać w starszych i najnowszych rozwiązaniach systemów termicznych. Informacje zostały podzielone na działy:

- SECUsmart i SECUmobile - znajdziemy tutaj opis jak powstawały, spis funkcji i działania oraz zalety urządzeń do obsługi klimatyzacji pojazdowej opracowanych dla Behr Hella Service.

- Chłodzenie pojazdu - kompaktowa wiedza dla warsztatu - ponad 50 stronicowa pozycja opisująca budowę i funkcjonowanie tradycyjnych oraz nowoczesnych systemów termicznych między innymi chłodzenie: silnika, powietrza doładowującego, paliwa, oleju silnikowego i przekładniowego a nawet chłodzenie wspomagania układu kierowniczego. Nie zapomniano o elektrycznym systemie dogrzewania powietrza (PTC) w wentylacji kabiny. Poruszono zmiany systemów termicznych dostosowujących pojazdy do normy EURO5. Opisano jak diagnozować, konserwować i naprawiać powyższe systemy. Pewnym jest, że bez posiadania tej wiedzy trudno jest dzisiaj poruszać się w dziedzinie obsługi termicznej pojazdów.

- Systemy Termiczne - kompaktowa wiedza dla warsztatu to następna pozycja do przyswojenia. Oprócz omówienia nowego elektronicznie regulowanego termostatu pozycję poświęcono omówieniu typowych usterek kilku wybranych pojazdów: BMW, Mercedes, Audi i VW. Na ich przykładzie przedstawiono rozpoznawanie usterek w elektronicznych sterowaniach klimatyzacją oraz sposób ich naprawy. Jako przykład może posłużyć naprawa jednostki sterującej Climatronic BMW E36.

- Informacje Techniczne - to zestaw krótkich informacji o systemach termicznych. Znajdziemy tutaj opisy: filtrów kabinowych, sprzęgieł lepkościowych, chłodnic powietrza, sprężarek, presostatów, zaworów rozprężnych, chłodnic płynu, zbiorników wyrównawczych, wentylatorów skraplacza, filtrów-osuszaczy, parowników, złączek, chłodnic oleju, oraz przepłukiwania, diagnozowania, wskazówek montażowych i wiele innych.

- Narzędzia - to krótkie informacje opisujące przygotowane przez Helę narzędzia np. Wulkan Lokring do naprawy rur aluminiowych, prasa do węży gumowych, analizatory gazów, Spot-Gun do podawania kontrastu, zestawy naprawcze sprężarek oraz adaptery.

Wszystkie opisy przygotowano jako informacje opisowe z dużą liczbą zdjęć. Dzięki temu łatwiej jest przyswoić przekazywaną warsztatom informację.

Pojemność

To tabela zawierająca dane obsługowe samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych oraz autobusów. Wśród danych, znajduje się informacja o ilości czynnika chłodniczego oraz typie oleju sprężarkowego. Dane te są niezbędne w każdym warsztacie obsługującym klimatyzację samochodową. Bardzo cenną informacją są dane o ilości oleju sprężarkowego, które trudno jest pozyskać z innych źródeł, a jest ona niezbędna przy naprawach związanych z płukaniem układu klimatyzacji oraz naprawach samochodów rozbitych.

Listy czynności**kontrolnych**

W tym miejscu znajduje się gotowa do wydrukowania lista czynności kontrolnych Klimatyzacji/Ogrzewania/ Wentylacji/Chłodzenia silnika. Lista ta pozwala usystematyzować

System Hella DDS

kontrolę systemów termicznych. Znajduje się w niej ponad 80 punktów przewidzianych do kontroli z możliwością odznaczenia Dobrze/Źle/Poprawiono.

Regulacja klimatyzacji

Ten dział to przejście z informacji ogólnych do szczegółowych dotyczących wybranego do testowania samochodu. Opracowane zostały dwa systemy regulacji klimatyzacją, które mogły być montowane równolegle do pojazdu: Półautomatyczny oraz Ręczny.

Półautomatyczny

Dostępne informacje zostały podzielone na grupy ukryte pod ikonami. Ten bardzo praktyczny sposób wyboru przyspiesza dotarcie do potrzebnych mechanikowi danych.

- Komora silnika. Zawiera często poszukiwane informacje o pozycji elementów systemu: czujników, sterowników, przekaźników, wentylatorów, silników nastawczych, portów serwisowych i innych. W przypadku klimatyzacji dane mogą być wyświetlane nawet na trzech fotografiach. Jest to bardzo praktyczne, ponieważ elementy tego systemu znajdują się w komorze silnika, na desce rozdzielczej wewnątrz pojazdu oraz w module wentylacji zabudowanym pod deską rozdzielczą.

- Schemat elektryczny. Pozwala sprawdzić połączenia elektryczne w całej instalacji klimatyzacji. Można na nim prześledzić podłączenia do sterownika klimatyzacji oraz przekaźniki, rezystory, bezpieczniki, wentylatory i inne połączenia systemu. Najeżdżając na element systemu pojawia się opcja Dalej lub Pozycja. Uruchamiając Dalej odczytujemy opis funkcji jaką pełni element w systemie oraz w jaki sposób skontrolować poprawność działania zaznaczonego elementu. Uruchamiając Pozycja przechodzimy do wskazania pozycji elementu w pojeździe.

- Wyszukiwanie błędów. To instrukcja jak rozpoznawać usterki układu klimatyzacji. Schemat prowadzi przez kolejne etapy rozpoznawania usterek. Dostępna jest także tabela ciśnień i interpretacja wskazań manometrów.

- Pojemność. To informacja o ilości płynów układu klimatyzacji w testowanym pojeździe: czynnik chłodniczy; R134a/60 gram, typ oleju: SP10 PAG, ilość ok. 135 cm3

Ręczny

Opis sterowania ręcznego różni się od półautomatycznego elementami schematu elektrycznego. Brak jest w nim sterownika klimatyzacji półautomatycznej. Zakres informacji o pozostałych elementach jest identyczny.

Krótkie informacje

To zestaw zebranych przez Helę informacji o usterkach powtarzających się w testowanym przez nas aucie. Znajdują się tu min. informacje o konieczności wymiany filtra osuszacza oraz ważna wskazówka dotycząca naprawy związanej z wymianą sprężarki.

Przydatna może okazać się informacja o ułożeniu paska klinowego, z zakresu napraw mechanicznych czyli z zakładki Dane przegląduDane techniczne. W badanym aucie mogły być stosowane cztery rodzaje pasów klinowych zależne od wyposażenia we wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzację oraz sposobu ułożenia rolek prowadzących i napinaczy.

Dotychczas poruszaliśmy się w informacji technicznej Hella DDS100. Do dyspozycji pozostaje jeszcze Hella DDS200 czyli tester zamontowanej w pojeździe elektroniki. Ze schematu elektrycznego wynika, że sterowaniem klimatyzacją w Peugeocie 407 2.2 HDI zajmują się:

- sterownik centralny zintegrowany ze skrzynką bezpieczników,

- sterownik silnika pojazdu,

- sterownik klimatyzacji półautomatycznej, jeżeli w taką pojazd jest wyposażony.

W poszukiwaniu usterek należy sprawdzić każdy z powyższych sterowników. Żeby połączyć się ze sterownikiem systemu należy wybrać zakładkę Diagnoza. Z listy podanych sterowników należy wybrać ten, który ma być kontrolowany. System podpowie jakie są warunki połączenia oraz gdzie znajduje się gniazdo diagnostyczne pojazdu. Po wykonaniu czynności podłączeniowych, dochodzi do wymiany informacji pomiędzy Hella DDS 200 i wybranym sterownikiem.

Możliwości diagnozy obejmują: odczyt błędów zapisanych w pamięci, kasowanie błędów, odczyt parametrów bieżących, aktywację elementów, regulację systemu. Wszystkie informacje przygotowane przez Hellę oraz możliwości diagnostyczne pozwalają w pełny sposób wykonać diagnozę pojazdów wyposażonych w klimatyzację. W podobny sposób są opracowane inne działy obsługi pojazdu takie jak: dane przeglądowe, elektronika i oświetlenie.

Jarosław Pieniek, Wega - główny dystrybutor systemu Hella DDS

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty