Samochody użytkowe. Gwałtowny spadek rejestracji w marcu 2020 r.

Stanisław Rochowicz
Fot. Łukasz Gdak
Fot. Łukasz Gdak
Pandemia koronawirusa dotkliwie uderzyła w branżę motoryzacyjną w Polsce. Dobitnie widać to na przykładzie rynku samochodów użytkowych, który jest najlepszym odzwierciedleniem sytuacji panującej w gospodarce.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, zawieszenie produkcji fabryk samochodów, obawy firm przed kryzysem czy wprowadzone przez rząd ograniczenia w życiu społeczno-gospodarczym spowodowały dawno nienotowany na krajowym rynku poważny spadek sprzedaży pojazdów użytkowych. 

Samochody użytkowe. Auta nowe

W marcu 2020 roku wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 6 368 nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. To wynik o 10,84 proc. mniejszy niż w lutym tego roku oraz o 39,35 proc. niższy w zestawieniu z marcem roku 2019 - wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). W I kwartale 2020 roku wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach danych 19 958 nowych samochodów użytkowych. Był to wynik o 27,06 proc. (7 406 sztuk) gorszy w porównaniu z takim samym okresem roku 2018.

Samochody użytkowe. Rynek samochodów dostawczych

W marcu 2020 roku w naszym kraju zarejestrowane zostały 4 884 nowe samochody dostawcze o DMC do sześciu ton. To wynik o 8,42 proc. mniejszy niż w lutym tego roku oraz o 35,29 proc. słabszy, gdy zestawimy go z marcem 2019 roku. Od stycznia do marca w Polsce zostało zarejestrowanych 15 310 nowych samochodów dostawczych, o 23,44 proc. (4 688 szt.) mniej (r/r). 

W I kwartale 2020 roku najwięcej aut dostawczych (2 235 szt.) zarejestrowała w naszym kraju marka Renault. Był to wynik o 22,26 proc. mniejszy w porównaniu z rezultatem odnotowanym na koniec marca ubiegłego roku. Udział Renault w rynku wyniósł 14,60 proc. wobec 14,38 proc. na koniec I kwartału 2019 roku.  Wiceliderem polskiego rynku na koniec marca 2020 roku był Mercedes. W ciągu trzech miesięcy br. w Polsce zostały zarejestrowane 2 154 pojazdy niemieckiej marki, o 1,82  proc. mniej (r/r). Udział Mercedesa w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 14,07 proc. wobec 10,97 proc. na koniec marca 2019 r. Na trzecim miejscu był Ford. W omawianym okresie w Polsce zarejestrowanych zostało 2 108 nowych samochodów dostawczych amerykańskiej marki. Był to wynik o 20,78 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec marca 2019 roku. 

Miejsce tuż za poza podium zajął Fiat. Importer aut tej włoskiej marki zarejestrował w Polsce do końca marca br. 1 632 samochody dostawcze, o 38,30 proc. mniej (r/r). Na piątej pozycji był na koniec I kwartału 2020 r. Volkswagen. Producent z Wolfsburga zarejestrował od początku roku 1 564 nowe pojazdy, o 36,47 proc. mniej (r/r). Pierwszą szóstkę najpopularniejszych samochodów dostawczych w Polsce zamyka Peugeot. Francuska marka zarejestrowała do końca marca tego roku 1 220 samochodów, o 28,57 proc. mniej niż w ciągu trzech miesięcy 2019 roku.

W czołowej dziesiątce zestawienia tylko jedna marka (Toyota) nie zanotowało na koniec I kwartału 2020 r. spadku liczby rejestracji (r/r). Japoński producent zarejestrował na polskim rynku 919 samochodów dostawczych, o 44,27 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego. Spośród pozostałej dziewiątki największą stratę procentową rok do roku zanotował Fiat (minus 38,30 proc.).

W pierwszej dziesiątce zestawienia na koniec marca 2020 r. tylko dwa modele zanotowały wzrost liczby rejestracji w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Były to: Mercedes Sprinter (plus 4,62 proc.) oraz Renault Trafic (plus 0,36 proc.). W pozostałej ósemce aut z TOP10 największą stratę zanotował Volkswagen Crafter (minus 47.41 proc.). 

Samochody użytkowe. Rynek samochodów ciężarowych

W marcu 2020 roku w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowane zostały 1 484 nowe samochody ciężarowe o DMC powyżej 6 ton. Był to wynik o 17,97 proc. słabszy niż w lutym tego roku oraz o 49,73 proc. mniejszy w porównaniu z marcem 2019 r. W I kwartale 2020 r. zarejestrowano w Polsce 4 648 nowych ciężarówek, o 36,90 proc. (2 718 sztuk) mniej niż w takim samym okresie 2019 r. 

Liderem rankingu po trzech miesiącach 2020 roku był DAF. Holenderska marka zarejestrowała w Polsce od początku roku 1 077 samochodów ciężarowych, o 38,95 proc. mniej (r/r). Na drugiej pozycji w zestawieniu było Volvo Trucks. Do końca marca producent znalazł w Polsce chętnych na zakup 852 pojazdów, co oznacza spadek w stosunku do takiego samego okresu 2019 roku o 21,62 proc. Trzecie miejsce przypadło firmie MAN z 775 ciężarówkami. To wynik o 40,20 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec I kwartału 2019 r.

Tuż za podium znalazła się Scania. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 768 pojazdów tej marki, o 49,27 proc. mniej niż do końca marca 2019 roku. Na piątej pozycji znalazł się Mercedes, który zarejestrował w ciągu trzech miesięcy tego roku 585 samochodów, o 44,97 proc. mniej (r/r). Na szóstym miejscu było Iveco. Wynik marki to 309 zarejestrowanych pojazdów, o 25,61 proc. więcej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Siódmą pozycję zajęła marka Renault Trucks z 223 pojazdami (spadek o 36,10 proc. r/r).  

W pierwszej siódemce zestawienia, czyli w gronie najbardziej liczących się na rynku producentów, tylko jedna marka (Iveco) zanotowała wzrost liczby rejestracji (plus 25,61 proc. r/r). Wśród pozostałej szóstki z grona TOP7 największą stratę liczoną w procentach poniosła Scania (minus 49,27 proc.). Biorąc pod uwagę spadek liczony w sztukach, także najwięcej straciła Scania (mniej o 746 egz.).   

Samochody użytkowe. Sprowadzane do Polski samochody używane

W marcu 2020 r. w naszym kraju zostały zarejestrowane 5 172 sprowadzone z zagranicy, używane samochody dostawcze o masie całkowitej do 6 ton. To wynik o 36,63 proc. mniejszy niż w lutym tego roku oraz o 39,00 proc. słabszy, gdy zestawimy go z marcem  2019 roku. W I kwartale 2020 r. do Polski sprowadzono 21 776 używanych samochodów, o 6,69 proc. (1 562 szt.) mniej (r/r).

Liderem zestawienia na koniec marca 2020 roku było Renault. Krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 3 693 pojazdy francuskiej marki, o 7,95 proc. mniej niż w ciągu trzech miesięcy 2019 roku. Na drugiej pozycji był Volkswagen. Wynik marki to 3 480 sztuk, o 10,95 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją na koniec I kwartału minionego roku. Na trzecim miejscu znalazł się Fiat. Klienci kupili i zarejestrowali 2 441 samochodów tej marki, co było wynikiem o 2,90 proc. mniejszym w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Tuż za podium były sprowadzone z zagranicy Ople. Rezultat marki to 2 290  zarejestrowanych pojazdów, o 5,22 proc. mniej (r/r). Piąty był Mercedes (2 014 egzemplarzy, minus 8,41 proc.). Szósta pozycja przypadła w udziale używanym Fordom (1 599 sztuk, wzrost o 2,17 proc.). 

W marcu 2020 roku do Polski sprowadzono z zagranicy i zarejestrowano 1 649 używanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. To wynik o 33,13 proc. mniejszy niż w lutym tego roku oraz o 45,12 proc. słabszy w porównaniu z marcem 2019 roku. W I kwartale 2020 roku krajowe wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach danych 6 259 takich pojazdów, o 20,14 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem 2019 roku. 

To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty